Historia

Licząca 3000 lat cegła odkrywa tajemnie starożytnej flory dzięki badaniom DNA

Ostatnia aktualizacja: 27.08.2023 05:40
 Z cegły, liczącej prawie trzy tysiące lat, udało się pobrać fragmenty DNA roślin – informują naukowcy na łamach "Nature Scientific Reports".
Cegła zbadana przez naukowców; w tle: fragment asyryjskiej płaskorzeźby
Cegła zbadana przez naukowców; w tle: fragment asyryjskiej płaskorzeźbyFoto: Scientific Reports/Muzeum Narodowe w Wars

Cegła pochodzi z pałacu asyryjskiego króla Aszurnasirpala II, który rządził przez ćwierć wieku, podbijając okoliczne kraje, sam zaś określał się mianem "pana czterech stron świata". W pierwszej połowie IX w. p.n.e. rozbudował on niewielkie miasteczko Kalchu do postaci monumentalnej stolicy ze świątyniami, parkami pełnymi egzotycznych roślin i rozległym pałacem.

Na cegle, przechowywanej w Muzeum Narodowym Danii, znajduje się napis po akadyjsku: "Własność pałacu Aszurnasirpala, króla Asyrii". Cegłę datowano na 879-869 r. p.n.e.

Z wnętrza cegły naukowcy pobrali próbki, które, jak się okazało, zawierają DNA roślin. Po zsekwencjonowaniu zidentyfikowano 34 grupy taksonomiczne. Najliczniej reprezentowana była rodzina kapustowatych (Brassicaceae) i wrzosowatych (Ericaceae). Pozostałe to brzozowate, wawrzynowate, selerowate i wiechlinowe.

Dzięki pracy interdyscyplinarnego zespołu, składającego się z asyriologów, archeologów, biologów i genetyków, porównano próbki z dzisiejszą roślinnością Iraku i starożytnymi opisami lokalnych roślin.

Cegła została wykonana głównie z mułu rzecznego z pobliskiej rzeki Tygrys, zmieszanego z takim materiałem jak słoma czy odchody zwierzęce. Cegieł nie wypalano, ale suszono na słońcu, dzięki czemu przetrwał w nich materiał genetyczny.

"Dzięki napisowi na cegle możemy ją stosunkowo precyzyjnie datować. Oznacza to, że cegła służy jako kapsuła czasu, dokumentująca bioróżnorodność" – opisuje współautor artykułu, Troels Arboll z Uniwersytetu Oksfordzkiego.

Zdaniem naukowców, metoda może być powszechnie stosowana w celu poznawania specyfiki fauny i flory w odległych czasach.

PAP/bm

Jak asyryjska zbroja znalazła się 2700 lat temu w Chinach?

Ostatnia aktualizacja: 13.12.2021 05:40
Badania pancerza łuskowego odnalezionego w  grobowcu jeźdźca w północno-zachodniej części Państwa Środka wykazały, że strój ten pochodzi z państwa nowoasyryjskiego.

Bojowe rumaki pierwszych cywilizacji okazały się... osłami

Ostatnia aktualizacja: 19.01.2022 05:40
Badania DNA wykazały, że wierzchowce używane przez Sumerów to w rzeczywistości krzyżówki osła domowego z jego dzikim krewniakiem. Czyni to z nich najstarsze znane nauce hybrydy stworzone przez człowieka.

Kim byli i skąd się wzięli Awarowie? "Najszybsza wielka migracja w dziejach świata"

Ostatnia aktualizacja: 07.04.2022 05:50
W połowie VI w. n.e. Awarowie utworzyli imperium, które przetrwało ponad 200 lat w Kotlinie Panońskiej i zagrażało cesarstwu bizantyjskiemu. Mimo wielu naukowych debat ich pierwotna ojczyzna i pochodzenie pozostawały niepewne. Dzięki badaniom DNA udało się rozwikłać część tej zagadki.

Irak. Spadek poziomu wody odsłonił pozostałości starożytnego miasta imperium Mitanni

Ostatnia aktualizacja: 14.06.2022 05:55
Liczące 3400 lat pozostałości aglomeracji odkryli nad brzegiem Tygrysu niemieccy i kurdyjscy archeolodzy. Ruiny wynurzyły się z wód zbiornika w Mosulu na początku tego roku, gdy poziom wody gwałtownie spadł z powodu ekstremalnej suszy w Iraku.