Historia

Amazonia. Susza ujawniła nieznane skalne rzeźby. Mogą liczyć nawet 2000 lat

Ostatnia aktualizacja: 31.10.2023 05:40
Dzięki wyjątkowo niskiemu stanowi rzeki Rio Negro, największego lewego dopływu Amazonki, odsłonięte zostały petroglify, przedstawiające ludzi, zwierzęta i figury geometryczne. Według badaczy rzeźby mogą liczyć nawet dwa tysiąclecia.
Rio Negro
Rio NegroFoto: Alex Fisberg/Shutterstock

Największa od ponad 100 lat susza, która dotknęła Amazonię, stanowi ogromny problem dla ekosystemu i ludności zamieszkującej ten teren. Równocześnie rekordowo niski stan wody jest szansą dla archeologów.

Petroglify, czyli skalne rzeźby zostały odkryte w okolicy brazylijskiego miasta Manaus położonego nad rzeką Rio Negro, która stanowi największy lewy dopływ Amazonki.

Susza - przyjaciel archeologa

Archeolog Carlos Augusto da Silva z Federalnego Uniwersytetu Amazonas, który prowadzi badania nad tymi petroglifami, stwierdził, że pierwszy raz na skalne rzeźby w tym miejscu natrafiono w 2005 roku, również dzięki suszy.

Pięć lat później kolejna susza pozwoliła przyjrzeć się im bliżej. Wówczas petroglify zostały oficjalnie zarejestrowane przez brazylijski National Historical and Artistic Heritage Institute (IPHAN). Tegoroczna susza jest jednak dużo poważniejsza niż poprzednie. W czasie ostatniej wyprawy badawczej z października br. badacze naliczyli ponad 100 takich rzeźb, więcej niż kiedykolwiek wcześniej.

Wyrzeźbione ryty przedstawiają postacie ludzkie i zwierzęce, a także figury geometryczne, takie jak koła i kwadraty.

Nawet 2000 lat

Naukowcy przyznają, że nie znana jest dokładna data stworzenia petroglifów. Póki co oceniają, że mogą liczyć od 1000 do 2000 lat.

- Trudno jest datować tego typu odkrycia, jeśli nie ma związanego z nimi materiału organicznego - stwierdził w rozmowie z LiveScience Eduardo Góes Neves, archeolog z Uniwersytetu w São Paulo.

W ustaleniu daty powstania wyrzeźbień pomocne mogą okazać się wcześniejsze prace archeologiczne dokonane na tym terenie. Z radiowęglowych badań odkrytej ceramiki wynika, że najstarsze potwierdzone ślady obecności człowieka w tej okolicy pochodzą sprzed 2000 lat.

- Jest jednak za wcześnie, żeby stwierdzić, że to przedstawiciele tej samej kultury wykonali petroglify - ocenił Eduardo Góes Neves.

Archeolog zauważył, że odkryta wcześniej ceramika może pochodzić z innego terenu, a w okolicy Manaus znalazła się dzięki silnemu nurtowi rzeki. Poza tym, podobne ryciny widziane były już w wielu miejscach wzdłuż innych amazońskich rzek, nawet 800 kilometrów na północny-zachód od Manaus.

Dla Carlosa Augusto da Silvy odkryte petroglify są dowodem na inteligencję i umiejętności dawnych mieszkańców tych ziem.

- Jest to swego rodzaju odrodzenie Amazonii w historii, która wcześniej była brutalnie wypierana przez społeczeństwo zachodnie - stwierdził badacz. - Wyrzeźbienie trwałego wzoru w skale wymaga techniki, która była przekazywana z pokolenia na pokolenie.

LiveScience/National-Geographic/th

"Hiszpańskie Stonehenge". Susza odsłoniła megality sprzed 7000 lat

Ostatnia aktualizacja: 22.08.2022 05:40
Nasilająca się w Hiszpanii susza doprowadziła do całkowitego odsłonięcia na zachodzie kraju megalitycznego pomnika. Znalezisko potocznie nazywane jest "hiszpańskim Stonehenge" ze względu na podobieństwo do prastarej konstrukcji o tej nazwie z Anglii.

Najstarsza drewniana konstrukcja na świecie. Nie wzniósł jej nasz gatunek

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2023 05:55
Archeolodzy odkryli najstarszą drewnianą konstrukcję na świecie - dużo starszą niż nasz własny gatunek. Zbudowana została przez przodków Homo sapiens – o tym sensacyjnym odkryciu informują naukowcy na łamach najnowszego "Nature".

Meksyk: odkryto bogaty grób z czasów Majów. Może mieć ponad 1000 lat

Ostatnia aktualizacja: 26.09.2023 05:40
Meksykańscy archeolodzy odkryli ludzkie ciało w grobie z czasów cywilizacji Majów. Odkrycia dokonano na terenie miasta Palenque, które stanowiło jedno z największych ośrodków miejskich starożytnej cywilizacji.

Kosmiczna katastrofa doprowadziła do zmian klimatu i pojawienia się rolnictwa - twierdzą naukowcy

Ostatnia aktualizacja: 15.10.2023 05:50
Rolnictwo pojawiło się po raz pierwszy, gdy społeczności zbieracko-łowieckie w Lewancie stanęły przed widmem głodu. Ten spowodowany był ochłodzeniem klimatu, który z kolei był wynikiem potężnej eksplozji szczątków komety w wyższych warstwach atmosfery - przekonuje zespół badaczy z Uniwersytetu Kalifornijskiego.