Historia

Nad rozwiązaniem tej zagadki głowiono się 60 lat. Kto spoczywa pod starożytnym mostem w Szwajcarii?

Ostatnia aktualizacja: 01.07.2024 05:40
Pod koniec lat 60. nad rzeką Thielle w zachodniej Szwajcarii odkryto pozostałości mostu sprzed 2000 lat, a pod elementami jego konstrukcji - szczątki około 20 osób. Do dziś archeolodzy spierali się, czy ciała należały osób złożonych tu w ofierze, czy do nieszczęśników, którzy zginęli w katastrofie budowlanej. Najnowsze badania sugerują, że być może obie te hipotezy są prawidłowe.
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/Microgen

Pod koniec lat 60. odkryto roztrzaskane pozostałości drewnianego mostu nad rzeką Thielle, a także broń z żelaza i brązu, ceramikę oraz dwa tuziny szkieletów ludzkich i zwierzęcych. Większość odzyskanych szkieletów ludzkich należała do dorosłych mężczyzn, w niektórych przypadkach przygwożdżonych pod belkami mostu, który pierwotnie zbudowano w 135 r. p.n.e.

Od tamtego czasu naukowcy spierali się, czy odnalezieni ludzie byli złożeni w ofierze, czy zginęli wskutek zawalenia mostu. Hipotezy te sprawdzili naukowcy Wydziału Antropologii na Uniwersytecie w Bernie.

Wypadek czy ofiara?

Naukowcy zbadali 20 szkieletów ludzkich, aby określić wiek każdej ofiary w chwili śmierci, płeć i obrażenia pourazowe. Odkryli, że większość zmarłych to mężczyźni, a około połowa osób doznała obrażeń tępym narzędziem w chwili śmierci. Większość dotyczyło czaszki, podczas gdy w podobnych katastrofach budowlanych najczęstsze są urazy kończyn. Rany bardziej odpowiadały urazom głowy zadanym przez osoby trzecie. Punkt dla tezy o tym, że szczątki należą do ofiar rytualnych.

Z kolei badania szczątków zwierząt nie wykazały żadnych dowodów na ostre urazy, które zwykle występują w kontekście ofiarnym. To z kolei świadczy za tezą o zawaleniu się mostu.

Po co wybierać

Zespół wykorzystał analizę datowania węglowego C-14.  W ten sposób przebadano 11 szkieletów ludzkich, z których wszystkie pochodzą z okresu od III do I wieku p.n.e. Zaskakującym jednak faktem jest, że najstarszy szkielet datowano na lata 361–152 p.n.e., a najmłodszy na lata 167 p.n.e.–7 n.e., co sugeruje, że szkielety znalezione w rzece trafiły tam w różnym czasie.

Aby zbadać te osoby dokładniej, naukowcy zastosowali analizy izotopowe i DNA na 10 najlepiej zachowanych szkieletach, aby sprawdzić, czy były one biologicznie spokrewnione i czy dorastały gdzie indziej niż w Szwajcarii. Analiza wykazała, że ​​dziewięć z nich było mężczyznami i nie było między nimi bliskich pokrewieństw genetycznych. Co więcej, analiza chemiczna wykazała, że ​​ludzie ci pochodzili z ludów Europy Zachodniej lub Środkowej, ale niektórzy z nich dość często przemieszczali się w ciągu swojego życia.

Naukowcy doszli więc do wniosku, że obie dotychczasowe hipotezy nie wykluczają się. Most najpewniej zawalił się 2000 lat temu, być może w czasie powodzi lub pod ciężarem przeprawiających się ludzi i zwierząt. Ale zdaniem badaczy wcześniej w tym miejscu najpewniej składano ofiary z ludzi.

LiveScience/Scientific Reports/bm

Mongołowie sprzed 2700 lat zajadali się kaszanką i mlekiem jaka - odkryli naukowcy

Ostatnia aktualizacja: 11.06.2024 05:40
Na obszarze całego środkowoazjatyckiego stepu archeolodzy odnajdywali brązowe kotły. Do tej pory nie wiadomo było, co w nich przyrządzano. Badania śladów białka rzuciły nowe światło na dietę mieszkańców Mongolii z epoki brązu.

Archeologiczna sensacja w Polsce. W grobie pochowano chłopców: tutejszego i Huna

Ostatnia aktualizacja: 13.06.2024 05:40
W Czulicach (powiat krakowski) odkryto grób dwojga dzieci z czasów wędrówki ludów. Odkrycie dostarcza cennych informacji o relacjach między Hunami a lokalną ludnością w V w. n.e. Zastanawiamy się, w jaki sposób doszło do spotkania tych dwóch chłopców – powiedziała PAP dr Anita Szczepanek, jedna z autorek badania.

Celtowie na Kujawach. Archeolodzy odnaleźli rytualne stanowisko

Ostatnia aktualizacja: 13.06.2024 05:40
Rytualne stanowisko Celtów odkryli w jednym z kujawskich jezior archeolodzy z Uniwersytetu Warszawskiego. W trakcie badań podwodnych odnaleziono kilkanaście przedmiotów będących dziełem celtyckich kowali.