Historia

RWD-5 - polski samolot rekordzista

Ostatnia aktualizacja: 07.08.2023 05:33
92 lata temu, 7 sierpnia 1931 roku, dokonano pierwszego oblotu polskiego samolotu sportowego RWD-5. Jak się później okazało, samolot ten wraz ze swoim genialnym pilotem, Stanisławem Skarżyńskim, dokonał rekordowego lotu przez Południowy Atlantyk, z Senegalu do Brazylii.
Samolot RWD-5
Samolot RWD-5Foto: NAC

Lecz zanim to się stało musiała powstać cała rodzina samolotów RWD, których skrót oznaczał trzech jego konstruktorów: Stanisława Rogalskiego, Stanisława Wigurę i Jerzego Drzewieckiego. Model RWD-5 wziął ze swoich poprzedników wszystko to, co było najlepsze w pionierskich konstrukcjach. Charakteryzował się jednak lepszym rozwiązaniem kokpitu i znacznie lepszą widocznością czołową. Były nawet plany, by nieco zmienić silnik i jego ułożenie tak, by była pełna widoczność przed dziobem samolotu.

Portal SamolotyPolskie.pl tak opisuje ten model we wstępie do dokładnego artykułu o tej konstrukcji: "Sportowy RWD-5 był pierwszym samolotem RWD zbudowanym po przeniesieniu się Warsztatów Sekcji Lotniczej KMSPW (Koła Mechaników Studentów Politechniki Warszawskiej) z terenu Politechniki na lotnisko Okęcie. Inżynierowie Stanisław Rogalski, Stanisław Wigura i Jerzy Drzewiecki zaprojektowali ten samolot w 1930 r. jako dalsze rozwinięcie samolotu RWD-4, zmieniając w nim przede wszystkim kadłub. Zastosowanie sil­nika z cylindrami wiszącymi poprawiło widoczność do przodu. Kadłub po raz pierwszy w konstrukcjach RWD był spawany z rur stalowych. Budowę prototypu rozpoczęto na jesieni 1930 r.". Jak na tamte czasy był to jeden z najlepszych tego typu samolotów na świecie i nie dziwi fakt, że zdecydowano się na bicie słynnego rekordu przelotu nad Atlantykiem.

Dwa lata temu pisaliśmy o dokonaniu Skarżyńskiego i tym rekordowym locie. Ważnym elementem tego rekordu był samolot polskiej konstrukcji RWD-5bis. Rekordowy model został przerobiony z dwumiejscowego samolotu turystycznego na jednomiejscowy, co zwiększyło miejsce na dodatkowe "zapasy" konieczne w tak długich lotach. 

Wyczyn Orlińskiego nie był jedynym, jakiego  W sierpniu 1931 roku pilot Mieczysław Pronaszko na nim pierwsze miejsce w III Locie Południowo- Zachodniej Polski. Na przełomie września i października tego samego roku, słynni Franciszek Żwirko i Stanisław Wigura zajęli, lecąc tym samolotem pierwszą lokatę w IV Krajowym Konkursie Samolotów Turystycznych. 

Udana konstrukcja pozwoliła polskim  Dość powiedzieć, że samolotów z rodziny RWD mieliśmy do 1939 roku aż 25 modeli.

PP

Czytaj także

Bolesław Orliński i jego pionierski lot Warszawa-Tokio-Warszawa

Ostatnia aktualizacja: 28.02.2024 05:35
- Lot Orlińskiego można porównywać z lotem wahadłowca, jeśli nie z lotem na Księżyc – mówił o wyczynie polskiego pilota historyk Karol Murawski na antenie Polskiego Radia. Tego niezwykłego lotu dokonał z obciętym skrzydłem i niemal zatartym silnikiem.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zaczęło się od Cykacza. Początki Polskich Zakładów Lotniczych

Ostatnia aktualizacja: 21.12.2020 05:40
93 lata temu, 21 grudnia 1927 roku, Rada Ministrów wydała rozporządzenie o wydzieleniu Państwowych Zakładów Lotniczych. Zakłady powstały z przekształcenia Centralnych Warsztatów Lotniczych (CWL) w Warszawie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

PZL.37 "Łoś". Najnowocześniejszy polski samolot września 1939

Ostatnia aktualizacja: 13.12.2023 05:50
Uważany za jedną z najlepszych polskich przedwojennych konstrukcji, znajdował się w czołówce maszyn w swojej klasie. Nowatorskich i eleganckich bombowców było jednak za mało, żeby zmienić wynik wojny 1939 roku.
rozwiń zwiń
Czytaj także

PZL P-6 najbardziej myśliwski z polskich myśliwców

Ostatnia aktualizacja: 22.12.2021 05:40
Konstruktorem samolotu był Zygmunt Puławski, a zastosowane przez niego rozwiązania zyskały grono licznych wielbicieli lotnictwa myśliwskiego. Dość powiedzieć, że w swoich czasach konstrukcja zwana "polskim płatem" biła na głowę te wymyślone w innych krajach. Stąd określenie "najnowocześniejszy samolot myśliwski" ma jak najbardziej rację bytu.
rozwiń zwiń