Historia

Lot Grafa Zeppelina dookoła świata

Ostatnia aktualizacja: 08.08.2023 05:33
94 lata temu, 8 sierpnia 1929 roku, w czwartkowy poranek rozpoczął swój lot dookoła świata jeden z największych sterowców w historii - słynny Graf Zeppelin, o numerze porządkowym LZ 127.
Graf Zeppelin nad lotniskiem w Rotterdamie
Graf Zeppelin nad lotniskiem w RotterdamieFoto: NAC

Rzecz jednak dla historyków nie jest tak prosta... data została zapisana w oficjalnych dokumentach bazy sterowców w Friedrichshafen w Niemczech - jednak nie było to miejsce oficjalnego startu do tej wokółziemskiej wyprawy. Zeppelin wystartował z Lakehurst pod Nowym Jorkiem w Stanach Zjednoczonych. Tak właśnie wybrano miejsce startu ze względu na najlepsze wschodnie wiatry. Tam data startu to 7 sierpnia. Z danych tych wynika, że sterowiec przeleciał znacznie dłuższą trasę niż założona. Natomiast bezspornym jest fakt, że tego oblotu dokonał jako jedyny sterowiec na świecie i zrobił to w rekordowym czasie 21 dni. Stąd jasno wynika, że koniec ekspedycji datuje się na 29 sierpnia 1929 roku.

Zanim przejdziemy do etapów podróży poznajmy kilka danych tego niesamowitego statku powietrznego. LZ 127 liczył 236,6 metrów długości oraz 30,5 metrów średnicy. Ta szkieletowa konstrukcja unoszona przy pomocy wodoru miała pojemność 105 tysięcy m³, z czego 30 tysięcy m³ stanowił gaz napędowy, a był to gaz Blaua, sztuczny gaz oświetleniowy podobny do propanu. Pozostała część to już tylko wodór. Sterowiec ważył prawie 60 ton. Całość napędzana była pięcioma umieszczonymi w gondolach silnikami Maybach o mocy 388 kW (530 KM) każdy. Dawały one możliwość, wraz z siła wiatru, osiągać prędkość do 128 km/h. Zasięg tych maszyn określano na 10 tysięcy kilometrów, a są i tacy, którzy dowodzili nawet 12 tysięcy. Sterowiec zabierał 20 niezwykle bogatych pasażerów - podróż była niezwykle kosztowna - do obsługi maszyny i gości było 40 osób załogi.

Z Lakehurst sterowiec ruszył przez Atlantyk, do Friedrichshafen w Niemczech, gdzie odbyło się tankowanie. Stamtąd wyleciał do Tokio, a z Tokio do Kalifornii. Ostatnim etapem podróży była trasa Los Angeles-Lakehurst. Kapitanem zeppelina był wówczas dr Hugo Eckner.

Dla porządku należy wyliczyć, że cała trasa to 49 618 kilometrów, a w powietrzu znajdował się 450 godzin. Warto zajrzeć do tego niezwykle ciekawego artykułu... choćby po to, by zapoznać się z budową gondoli, szczególnie z uwagi na luksusowe kabiny dla gości, ale też pomieszczenia kuchni i inne gospodarcze. Ciekawie także zostało rozwiązane umieszczenie 40 członków załogi. Co ciekawe, sterowiec nie był ogrzewany i dlatego w rejonach zimnych wszyscy musieli okrywać się ciepłymi futrami. Ciekawe!

Zobacz więcej na temat: HISTORIA lotnictwo
Czytaj także

Antoni Kocjan. Konspirator z głową w chmurach

Ostatnia aktualizacja: 12.08.2024 05:50
– Tragedia zaszła w momencie najbardziej szczytowego sukcesu. Na miesiąc przed aresztowaniem Kocjan miał w rękach rakietę V-2, cud techniki niemieckiej – wspominał w Polskim Radiu Michał Wojewódzki, konspirator i autor książki "Akcja V-1, V-2".
rozwiń zwiń
Czytaj także

RWD-5 - polski samolot rekordzista

Ostatnia aktualizacja: 07.08.2023 05:33
92 lata temu, 7 sierpnia 1931 roku, dokonano pierwszego oblotu polskiego samolotu sportowego RWD-5. Jak się później okazało, samolot ten wraz ze swoim genialnym pilotem, Stanisławem Skarżyńskim, dokonał rekordowego lotu przez Południowy Atlantyk, z Senegalu do Brazylii.
rozwiń zwiń