Odwiedzający będą mieli sposobność poznać arkana tworzenia gier komputerowych i komiksów w pierwszym w Polsce Centrum poświęconemu tej problematyce. W strefie retro zobaczą historię rozwoju gier od lat 80. XX wieku, w strefie nowych technologii doświadczą najnowszej technologii VR, a w Game Lab zobaczą, jak przebiega proces tworzenia gier komputerowych w oparciu o serię „Wiedźmin”.
Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej to pierwsza w Polsce innowacyjna instytucja kultury, która będzie prowadzić działalność edukacyjną w zakresie sztuki komiksu i nowych mediów, ze szczególnym uwzględnieniem narracji interaktywnej - w obszarze kultury cyfrowej silnie związanej z przemysłami kreatywnymi, takimi jak produkcja gier wideo i innymi projektami z obszaru mediów interaktywnych. Centrum ma pomóc w lepszym ich zrozumieniu oraz umożliwić szersze wykorzystanie osiągnięć twórców komiksu oraz światów interaktywnych.
Wśród celów, które stawia sobie zespół placówki, znajdują się także: kształcenie kompetencji medialnych wśród odbiorców kultury w regionie oraz działania na rzecz rozwoju potencjału przemysłów kultury oraz przemysłów kreatywnych.
Na parterze Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej znajdą się:
- strefa prezentacji światów interaktywnych – ekspozycje stałe i czasowe oraz prezentacje warsztatów i innych aktywności podejmowanych w obszarach narracji interaktywnej,
- strefa nowych technologii – pozwalająca odwiedzającym na wzięcie udziału w doświadczeniach z zakresu VR (wirtualnej rzeczywistości) oraz AR (rozszerzonej rzeczywistości),
- strefa retro – stała, interaktywna ekspozycja prezentująca popularne gry i sprzęt z lat 80. XX wieku.
Pierwsze piętro funkcjonować będzie jako Game Lab – strefa tworzenia gier, gdzie w skrócie przedstawiony zostanie proces powstawania gier, od koncepcji aż po produkcję, a sami odwiedzający będą mieli szansę sprawdzić się w roli twórców. Analitycznej formie warsztatów towarzyszyć będą także działania interaktywne, takie jak kreowanie wirtualnych postaci z wykorzystaniem technologii motion capture.
Na pierwszym piętrze swój początek będzie miała także stała wystawa ukazująca historię polskiego komiksu, od jego początku aż po współczesność, z uwzględnieniem najważniejszych dzieł, twórców i komiksowych postaci.
Dalsza część ekspozycji znajdzie się na drugim piętrze, w całości poświęconemu sztuce komiksu. Oprócz wystawy stałej przez cały rok funkcjonować będą tam także wystawy czasowe, prezentujące osiągnięcia polskiego i światowego komiksu, a także przestrzenie warsztatowe, w których zarówno młodsi, jak i starsi odwiedzający będą mogli zapoznać się z praktyczną stroną procesu powstawania komiksu.
Z Katarzyną Tośtą z Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej, rozmawiał Przemysław Pawełek.