Redakcja Polska

W październiku otworzy się w Łodzi Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej

24.06.2023 19:00
Wyjątkowa placówka, mieszcząca się w Centrum Nauki i Techniki EC1 w Łodzi, ma zajmować się działalnością edukacyjną i popularyzacją nowoczesnej sztuki.
Audio
  • Katarzyna Tośta o Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej. Rozmowa Przemysława Pawełka [POSŁUCHAJ]
Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej
Centrum Komiksu i Narracji InteraktywnejMateriały Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej

Odwiedzający będą mieli sposobność poznać arkana tworzenia gier komputerowych i komiksów w pierwszym w Polsce Centrum poświęconemu tej problematyce. W strefie retro zobaczą historię rozwoju gier od lat 80. XX wieku, w strefie nowych technologii doświadczą najnowszej technologii VR, a w Game Lab zobaczą, jak przebiega proces tworzenia gier komputerowych w oparciu o serię „Wiedźmin”.

Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej to pierwsza w Polsce innowacyjna instytucja kultury, która będzie prowadzić działalność edukacyjną w zakresie sztuki komiksu i nowych mediów, ze szczególnym uwzględnieniem narracji interaktywnej - w obszarze kultury cyfrowej silnie związanej z przemysłami kreatywnymi, takimi jak produkcja gier wideo i innymi projektami z obszaru mediów interaktywnych. Centrum ma pomóc w lepszym ich zrozumieniu oraz umożliwić szersze wykorzystanie osiągnięć twórców komiksu oraz światów interaktywnych.

Wśród celów, które stawia sobie zespół placówki, znajdują się także: kształcenie kompetencji medialnych wśród odbiorców kultury w regionie oraz działania na rzecz rozwoju potencjału przemysłów kultury oraz przemysłów kreatywnych.

Na parterze Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej znajdą się:

- strefa prezentacji światów interaktywnych – ekspozycje stałe i czasowe oraz prezentacje warsztatów i innych aktywności podejmowanych w obszarach narracji interaktywnej,
- strefa nowych technologii – pozwalająca odwiedzającym na wzięcie udziału w doświadczeniach z zakresu VR (wirtualnej rzeczywistości) oraz AR (rozszerzonej rzeczywistości),
- strefa retro – stała, interaktywna ekspozycja prezentująca popularne gry i sprzęt z lat 80. XX wieku.

Pierwsze piętro funkcjonować będzie jako Game Lab – strefa tworzenia gier, gdzie w skrócie przedstawiony zostanie proces powstawania gier, od koncepcji aż po produkcję, a sami odwiedzający będą mieli szansę sprawdzić się w roli twórców. Analitycznej formie warsztatów towarzyszyć będą także działania interaktywne, takie jak kreowanie wirtualnych postaci z wykorzystaniem technologii motion capture.

Na pierwszym piętrze swój początek będzie miała także stała wystawa ukazująca historię polskiego komiksu, od jego początku aż po współczesność, z uwzględnieniem najważniejszych dzieł, twórców i komiksowych postaci.

Dalsza część ekspozycji znajdzie się na drugim piętrze, w całości poświęconemu sztuce komiksu. Oprócz wystawy stałej przez cały rok funkcjonować będą tam także wystawy czasowe, prezentujące osiągnięcia polskiego i światowego komiksu, a także przestrzenie warsztatowe, w których zarówno młodsi, jak i starsi odwiedzający będą mogli zapoznać się z praktyczną stroną procesu powstawania komiksu.

Z Katarzyną Tośtą z Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej, rozmawiał Przemysław Pawełek.

KUL z ofertą edukacyjną dla Polonii i Polaków za granicą

23.06.2023 12:43
W czasach komunistycznych Polonia wspierała Katolicki Uniwersytet Lubelski, dziś możemy się odwdzięczyć tym, co w nas najlepsze – wiedzą i edukacją dla Polaków żyjących poza granicami Polski. Działamy niespełna rok ale już widać, że pomysł z powołaniem Studium KUL dla Polonii i Polaków za granicą był bardzo udany. Uczestników przybywa, pojawiają się nowe kursy i coraz intensywniej myślimy nad ofertą dla osób szykujących się do powrotu do ojczyzny – mówi koordynator Studium, dr Wojciech Wciseł.

W Canillo w Księstwie Andory otwarto wystawę „Mamo, ja nie chcę wojny". Ważna inicjatywa polskiej dyplomacji

24.06.2023 08:15
22 czerwca w zamieszkałej przez liczną społeczność ukraińską miejscowości Canillo w Księstwie Andory otwarto wystawę „Mamo, ja nie chcę wojny".​