Redakcja Polska

Naukowcy z PAN zabiegają o przygotowanie polsko-ukraińskiego podręcznika do historii

14.01.2025 12:53
W obliczu dynamicznych zmian na scenie politycznej i historycznej Europy, naukowcy z Polskiej Akademii Nauk (PAN) dążą do stworzenia polsko-ukraińskiego podręcznika do nauczania historii. Jak podkreślają inicjatorzy projektu, celem tej wspólnej inicjatywy jest budowanie pomostów dialogu poprzez obiektywne spojrzenie na dzieje obu narodów. Realizacja tego przedsięwzięcia wymaga zarówno wspólnych badań, jak i ugruntowanego konsensusu w kwestiach najbardziej spornych.
Wzorem dla projektu jest podręcznik Europa. Nasza historia, opracowany w ramach współpracy polsko-niemieckiej, którego cztery tomy cieszą się uznaniem w szkołach.
Wzorem dla projektu jest podręcznik "Europa. Nasza historia", opracowany w ramach współpracy polsko-niemieckiej, którego cztery tomy cieszą się uznaniem w szkołach. IAR/Krystian Dobuszyński

Prof. Igor Kąkolewski, dyrektor Centrum Badań Historycznych PAN, wyjaśnił, że podstawą sukcesu takich projektów jest stawianie pytań o to, co łączy, a nie tylko o kwestie konfliktowe. - Nie należy ograniczać się do dramatycznych wydarzeń XX wieku, takich jak zbrodnia wołyńska czy akcja "Wisła". Historia polsko-ukraińska jest znacznie bogatsza i obejmuje wiele okresów współpracy i wspólnego dziedzictwa kulturowego - zaznaczył.

Międzynarodowa współpraca naukowa

Projekt podręcznika polsko-ukraińskiego czerpie inspirację z sukcesu polsko-niemieckiego projektu podręcznika historycznego pt. "Europa. Nasza historia", realizowanego w latach 2008-2020. Inicjatywa ta, zainicjowana przez ówczesnych ministrów spraw zagranicznych Polski i Niemiec, pokazała, że praca zespołów historyków z różnych krajów może przynieść efektywne narzędzie edukacyjne oparte na rzetelnych badaniach i otwartym dialogu. W ramach współpracy PAN z niemieckim Leibniz-Institut für Bildungsmedien opracowano cztery tomy podręcznika, które zyskały uznanie zarówno w Polsce, jak i w Niemczech.

Podobne podejście planowane jest w przypadku projektu polsko-ukraińskiego. Wiceprezes PAN, prof. Mirosława Ostrowska, poinformowała, że przygotowania znajdują się obecnie na etapie formalnym. Instytut Studiów Politycznych PAN złożył już aplikację do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a dodatkowo instytucje partnerskie, w tym Leibniz-Institut oraz Polsko-Niemiecka Fundacja na rzecz Nauki (PNFN), rozważają wsparcie finansowe i organizacyjne projektu.

Wieloetapowy proces powstawania podręcznika

Jak wyjaśniła prof. Ostrowska, opracowanie podręcznika historycznego to proces wieloetapowy. Pierwszym krokiem są badania naukowe i konsultacje z ekspertami, które pozwolą określić wspólne podejście do kluczowych wydarzeń historycznych. Następnie odbędzie się organizacja warsztatów międzynarodowych, na których nauczyciele i historycy będą mogli wymieniać się doświadczeniami. Na tej podstawie powstaną materiały edukacyjne, które po przetestowaniu zostaną włączone do podręcznika.

Współpraca z ukraińskimi badaczami odgrywa w tym projekcie kluczową rolę. Już od prawie dwóch lat zespoły historyków z Polski, Ukrainy i Niemiec wspólnie opracowują pomocnicze materiały do nauczania historii. Prof. Kąkolewski podkreśla, że oddolna potrzeba stworzenia takich materiałów jest wyraźna po stronie ukraińskiej. - To społeczeństwo obywatelskie, środowiska oświatowe i naukowe nadają impuls, a polityka powinna na te sygnały odpowiednio reagować” – dodał.

Wyzwania stojące przed projektem

Jednym z największych wyzwań w przygotowaniu polsko-ukraińskiego podręcznika do historii są różnice w narracjach historycznych obu krajów oraz napięcia polityczne. Prof. Ostrowska zaznaczyła, że logistyka projektu i skoordynowanie pracy międzynarodowych zespołów badawczych również będzie wyzwaniem. Jednak głównym celem jest znalezienie wspólnych punktów odniesienia i promowanie zrozumienia, bez zamiatania trudnych tematów pod dywan.

Prof. Kąkolewski przypomniał, że podobne napięcia towarzyszyły także tworzeniu podręcznika polsko-niemieckiego, jednak udało się je pokonać dzięki szerokiej perspektywie i koncentracji na faktach oraz długoterminowej współpracy naukowej. Wskazał również na przykłady z przeszłości, gdy współżycie Polaków i Ukraińców w ramach Rzeczypospolitej Obojga Narodów charakteryzowało się współpracą w wieloetnicznym i wielowyznaniowym państwie.

Asymetria pamięci historycznej

Współczesne postrzeganie wydarzeń historycznych jest różne w Polsce i na Ukrainie. Prof. Andrij Portnow, w swojej publikacji „Polska-Ukraina: wspólna historia, asymetryczna pamięć”, zwraca uwagę na fakt, że podczas gdy w polskiej kulturze pamięci zbrodnia wołyńska zajmuje centralne miejsce, na Ukrainie dominuje narracja skupiona na relacjach z Rosją i dramatycznych wydarzeniach związanych z walką o niepodległość.

Prof. Kąkolewski zaznacza, że aby wspólny podręcznik mógł powstać, trzeba uwzględnić te asymetrie i poszukać obszarów wspólnej narracji, nie zapominając o trudnych kartach historii, takich jak akcja „Wisła”, która doprowadziła do masowych przesiedleń ludności ukraińskiej.

Znaczenie dialogu podręcznikowego

Dialog podręcznikowy jest postrzegany jako istotny element szerokiego porozumienia między narodami. W opinii ekspertów, opracowanie wspólnego podręcznika mogłoby przyczynić się do zmniejszenia napięć i budowy lepszej przyszłości opartej na wzajemnym szacunku i zrozumieniu historii.

„Wspólny podręcznik to nie tylko narzędzie edukacyjne, ale także wyraz woli dialogu i pojednania” – podsumował prof. Kąkolewski. Podkreślił, że współpraca historyków i edukatorów może być ważnym krokiem w budowaniu trwałych relacji między Polską a Ukrainą.

Trzeci Dzwonek. Zapraszamy do teatru w Żabiej Woli

14.01.2025 12:00
Amatorski teatr Trzeci Dzwonek od 2018 roku działa przy Domu Kultury w Żabiej Woli, niewielkiej gminie na Mazowszu. Członkowie zespołu spotykają się dwa razy w tygodniu na próbach - czytają teksty, śpiewają piosenki, przygotowują spektakle.

"Puls Biznesu": Polska została unijnym liderem handlu na Bałtyku

14.01.2025 12:02
W ciągu dekady Polska wyprzedziła wszystkie unijne kraje pod względem przeładunków na Bałtyku. Dzięki temu Gdańsk awansował z piątej do pierwszej dziesiątki najważniejszych portów w całej UE - informuje we wtorek "Puls Biznesu".

Qual é o passaporte mais forte do mundo? A Polônia está entre os 10 primeiros colocados

14.01.2025 12:15
O passaporte de Cingapura liderou a lista dos documentos de viagem mais fortes do mundo, de acordo com o Henley Passport Index. Seus titulares podem viajar sem visto para 195 dos 227 países. O passaporte polonês ficou em sétimo lugar e permite viagens sem visto para 188 países.