Instytut Adama Mickiewicza przygotował autorski program dotacyjny "44 x Mickiewicz". Jest on skierowany do instytucji podległych i nadzorowanych przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Podczas konferencji prasowej Barbara Schabowska, dyrektorka IAM, zaznaczyła, że "Mickiewicz był bohaterem naszych czasów bardziej niż się to nam wydaje". Wyjaśniła, że tytuł programu nawiązuje do tajemniczej liczby z III części "Dziadów" Adama Mickiewicza. "Ta liczba jest ekwiwalentem największej mistycznej, patriotycznej i apokaliptycznej tajemnicy" - zaznaczyła. Schabowska wskazała, że "w naszym programie dotacyjnym zapraszamy do nowego spojrzenia na dziedzictwo polskiego romantyzmu wyrażone językiem współczesnej sztuki".
"Inspiracja romantyzmem polskich i zagranicznych artystów umożliwia dialog w sztuce współczesnej" - wskazała dyrektorka IAM. Wyjaśniła również, że "przy pracy nad programem dotacyjnym +44 x Mickiewicz+, jak i przy całym filarze romantycznym, inspirowaliśmy się książką Agaty Bielik-Robson i jej myśleniem o romantyzmie jako wehikule nowoczesności". "Chcielibyśmy pokazywać takie prace artystów, które wskazują na wkład polskiego romantyzmu w dziedzictwo kultury europejskiej, także patrzeć na romantyzm jak na spotkanie wielu kultur, poglądów i nurtów w sztuce" – zaznaczyła Schabowska.
Wśród najważniejszych projektów Instytutu Adama Mickiewicza znajdzie się także cykl instalacji multimedialnych Mikołaja Baliszewskiego prezentowanych w przestrzeniach europejskich miast, którym towarzyszyć będzie nowe tłumaczenie poezji Adama Mickiewicza. Z kolei Nikola Kołodziejczyk pracuje nad nową kompozycją jazzową opartą na „Balladach i romansach”, która będzie prezentowana podczas międzynarodowej trasy po Rosji, Serbii i Węgrzech. Jesienią będzie miała premiera spektakl tanecznego Josepha W. Alforda, którego IAM jest współproducentem. Premiera będzie miała w Polsce, a kolejne spektakle odbędą się w Wielkiej Brytanii. W Paryżu natomiast zostanie zaprezentowana instalacja przestrzenno-dźwiękowa Katarzyny Krakowiak.
We współpracy z Muzeum Architektury we Wrocławiu IAM przygotowuje instalację "Greenhouse silent disco", która zostanie zaprezentowana na 23. Triennale w Mediolanie. Instalacja przyjmie formę wypełnionej roślinami szklarni, która będzie wyposażona w cyfrowe sensory, które na bieżąco będą śledzić i rejestrować to wszystko, co "mówią" rośliny. Instalacja ma również za zadanie poruszyć temat projektowania opartego o wiedzę czerpaną od roślin.
Michał Duda, zastępca dyrektora ds. programowych w Muzeum Architektury we Wrocławiu, powiedział, że "kiedy IAM zaprosił nas do współpracy, byliśmy odrobinę przerażeni tym, jak połączyć tradycję romantyczną z kontekstem, w jakim wystawa ma powstać". Wyjaśnił, że kuratorką 23. Triennale jest astrofizyczka. "Połączenie Mickiewicza i astrofizyki początkowo wydawało się nam bardzo trudne. Przeczytaliśmy jednak artykuł o zjawisku z nieodległej przyszłości, w której rośliny będą w stanie zarządzać swoim środowiskiem" – mówił Duda. "Postanowiliśmy to skonfrontować z tym, co wiedzieliśmy o tradycji romantyzmu, jaką było uprzedmiotowienie przyrody" – wyjaśnił kurator.
IAM przygotował również identyfikację graficzną dla Roku Romantyzmu Polskiego. Nawiązuje ona do hasła „Miej serce i patrzaj w serce”, zaczerpniętego z ballady „Romantyczność". Autorem pracy jest m.in. artysta Jakub Woynarowski. "Oko i serce poddałem syntezie, a nie przeciwstawieniu, jak to najczęściej robimy przywołując tę frazę. Drugą inspiracją dla grafiki był rysunek Tomasza Zana pochodzący z listu do Mickiewicza z tego samego okresu, co +Romantyczność+. Zan przedstawił w syntetyczny sposób serce otoczone promienistą aurą odsyłaczy do sfery makro- i mikrokosmosu. Można powiedzieć, że to mistyczne promieniowanie przekłada się na różne sfery i ma aspekt uniwersalny" - wyjaśnił Woynarowski.
Szczegółowe informacje dotyczące projektów realizowanych przez Instytut Adama Mickiewicza w ramach obchodów Roku Romantyzmu Polskiego są dostępne na stronie internetowej IAM.
PAP/ho