Obraz Vincenta van Gogha w Warszawie. Co zdradziły badania tego dzieła?

Ostatnia aktualizacja: 28.04.2024 16:54
Miłośnicy sztuki mogą podziwiać w Warszawie dzieło Vincenta van Gogha. To jedyny obraz holenderskiego twórcy, który znajduje się w naszym kraju. O szczegółach obrazu oraz badaniach i konserwacji opowiedzieli w audycji "Kunstkamera" eksperci.
Wiejskie chaty pośród drzew Vincenta van Gogha można oglądać w muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego w Warszawie
"Wiejskie chaty pośród drzew" Vincenta van Gogha można oglądać w muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego w WarszawieFoto: PAP/Mateusz Rekłajtis
  • "Wiejskie chaty pośród drzew" to jedyny obraz van Gogha w Polsce.
  • Dzięki badaniom dostrzeżono poprawki, jakie nanosił artysta.
  • Konserwacja obrazu polegała m.in. na usunięciu żywicy nałożonej 50 lat temu.

W stolicy można podziwiać jeden z pierwszych obrazów Vincenta van Gogha. "Wiejskie chaty pośród drzew" to jedyne znajdujące się w Polsce dzieło holenderskiego mistrza. Obraz przeszedł gruntowne badania i konserwację i już można go oglądać w Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego w Warszawie.

Obraz "Wiejskie chaty pośród drzew"

- To bardzo skromny pejzaż - mówi o obrazie Agata Smolnicka, jedna z kuratorek wystawy. Anna Biskupska z kolei zwróciła uwagę na różne szczegóły. - Centralną część ekspozycji zajmuje chata kryta strzechą. Obok niej znajduje się szopa, dalej widzimy żurawia koło studni. Z lewej strony widzimy kanał, a za chatami smukłe topole z początku jesieni - powiedziała.

Stefania Ambroziak wskazała za to element, który może powiedzieć nam coś więcej o obrazie. - Chmury dokumentują nakładanie warstw na obrazie. Bardzo dobrze było to widać na zdjęciach zrobionych podczas konserwacji w świetle UV i podczerwieni. W partii chmur widać poprawki, jakie naniósł artysta - zdradziła.

Czytaj także:

Badania obrazu van Gogha

Zanim jednak obraz trafił na wystawę, wymagał konserwacji. Przy jej okazji przeprowadzono także szczegółowe badania. - To są bardzo kompleksowe badania, które zaczynają się od obrazowania naukowego. Są robione zdjęcia w różnych zakresach promieniowania magnetycznego, w podczerwieni, ultrafiolecie - wyjaśnił Julio Del Hoyo.

- Chcemy uzyskać jak najwięcej informacji nt. struktury obrazu czy stanu zachowania obrazu - dodał.

Konserwacja obrazu

Katarzyna Novljaković opowiedziała o trudach konserwacji dzieła. - Konserwacja była dosyć skomplikowana, choć na początku wydawała się prosta. Okazało się, że w latach 70. najprawdopodobniej w Anglii konserwator zastosował werniks z żywicy syntetycznej, która jest bardzo trudna do usunięcia - opowiedziała.

- Pracowałyśmy nad tym obrazem, stosowaliśmy specjalną tkaninę, która pozwalała rozluźnić i lekko rozpuścić werniks. Potem pod mikroskopem, milimetr po milimetrze, usuwałyśmy żywicę - dodała.


Posłuchaj
14:55 PR2 2024_04_28-14-45-01.mp3 Eksperci o obrazie Vincenta van Gogha (Kunstkamera/Dwójka)

 

***

Tytuł audycji: Kunstkamera

Prowadziła: Aleksandra Łapkiewicz

Goście: Julio Del Hoyo, kierownik Laboratorium Analiz i Nieniszczących Badań Obiektów Zabytkowych (LANBOZ), Katarzyna Novljaković, konserwatorka dzieł sztuki, oraz Anna Biskupska, Agata Smolnicka i Stefania Ambroziak - kuratorki wystawy

Data emisji: 28.04.2024

Godz. emisji: 14.45

dz/mgc/kormp

Czytaj także

Jacek Malczewski i jego "Wizja Ezechiela" w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2023 22:00
- Malczewski swój cykl zaczyna w 1914 roku. Wtedy zrodziła się w nim nadzieja, że zamęt wojenny przyniesie Polsce odrodzenie. Ta myśl polityczna kształtowała się w Polsce pod zaborami już od dawna. Według późniejszych danych tych obrazów powstało dziewięć, mnie udało się zidentyfikować siedem. Ostatnie prace powstały już po odzyskaniu niepodległości - mówił w Dwójce historyk sztuki prof. Michał Haake.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dr Grażyna Bastek: niektóre wystawy immersyjne to wielkie spektakle o niczym

Ostatnia aktualizacja: 06.03.2024 11:30
- Uważajmy na to, żeby nie brać za prawdziwą sztukę chodzenia po pikselach, które mają niby przedstawiać nam świat van Gogha, Klimta, Muchy i tych wszystkich gwiazd mass mediów, które są wykorzystywane do pokazywania sztuki. Obraz to jest obraz, a 5 mkw. pikseli, to jest 5 mkw. pikseli i nic nie zastąpi obrazu - podkreśliła w Dwójce historyczka sztuki dr Grażyna Bastek, komentując fenomen wystaw immersyjnych.
rozwiń zwiń