Sąd nad systemem bolońskim

Ostatnia aktualizacja: 07.10.2013 15:00
- Jako pracownik naukowy dostrzegam wśród moich kolegów i studentów ostrożny sceptycyzm w ocenie procesu bolońskiego - mówił w Dwójce dr Rafał Wonicki, filozof polityki, podczas dyskusji o ostatnich zmianach w szkolnictwie wyższym.
Audio
  • Prof. Ewa Chmielecka, prof. Włodzimierz Lengauer, dr Rafał Wonicki i Bartłomiej Banaszak rozmawiają o systemie bolońskim (Przestrzenie kultury/Dwójka)
Brama główna Uniwersytetu Warszawskiego
Brama główna Uniwersytetu WarszawskiegoFoto: Marcin Białek/Wikimedia Commons

- Oceniając zmiany w szkolnictwie wyższym, musimy się zastanowić, jakie zmiany mamy na uwadze - zaczął prof. Włodzimierz Lengauer, historyk starożytności, do ubiegłego roku prorektor ds. badań naukowych i współpracy z zagranicą UW. - Czy myślimy o uniwersytetach i uczelniach akademickich? Musimy wziąć pod uwagę zmiany, które w szkolnictwie wyższym zachodziły od początku lat 90. Dziś bowiem ogromna większość uczelni wyższych to w istocie ”nauczalnie”, które z nauką i badaniami nie mają wiele wspólnego. Rozejście się nauki i szkolnictwa wyższego to najpoważniejsza zmiana w ostatnich 20 latach. Drugi problem to umasowienie szkolnictwa wyższego, które jest całkowitym odejściem od tradycyjnego modelu wykształcenia wyższego - dodał.

Prof. Ewa Chmielecka, ekspert boloński, zgodziła się, że trwa poważny kryzys szkolnictwa wyższego, które rozmyło się w szereg uczelni niespełniających norm i etosu tradycyjnego uniwersytetu. O systemie bolońskim opowiadała w kategoriach szeroko zakrojonego przedsięwzięcia Unii Europejskiej. - Proces boloński to przede wszystkim wielka strategia europejska, która ma podnieść konkurencyjność europejskiego szkolnictwa wyższego względem systemu szkolnictwa USA i azjatyckich tygrysów - mówiła.

- Proces boloński to nie tylko system 3+2, ale także szereg priorytetów, które maja doprowadzić do stworzenia europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego - dodał Bartłomiej Banaszak, Rzecznik Praw Absolwentów i ekspert międzynarodowej grupy Bologna Follow-Up. - Moim zdaniem prawidłowo wdrożony system dwustopniowy, zapewniający osobną tożsamość studiów pierwszego stopnia i drugiego stopnia, miałby sens i zapewniałby zdobycie kompetencji potrzebnych na rynku pracy. Zmiany te powinny pchnąć nasze szkolnictwo wyższe do przodu - powiedział.

Audycję prowadził Bartosz Panek.

mc

Czytaj także

Warto pomyśleć o nauce

Ostatnia aktualizacja: 26.11.2012 20:05
- O młodych naukowcach mówi się dopiero od poziomu doktoranta, a to jest duży błąd polskiego dyskursu - mówi Agnieszka Pluwak z Fundacji Zaawansowanych Technologii.
rozwiń zwiń
Czytaj także

UW awansował o 113 oczek. Wyprzedził Jagielloński

Ostatnia aktualizacja: 07.02.2013 16:31
Siedem polskich uczelni znalazło się wśród 500 najbardziej widocznych w sieci szkół wyższych w rankingu Webometrics.
rozwiń zwiń