Posłuchaj
06:26 Poranek Dwójki 12.01.2021 Jarząbek.mp3 Natalia Jarząbek i Barbara Świątek-Żelazna o technice oddechu permanentnego (Poranek Dwójki)
Infinity to tytuł projektu stworzonego przez Natalię Jarząbek - słuchaczkę Szkoły Doktorskiej na Akademii Muzycznej w Krakowie przy wsparciu jej mistrzyni Barbary Świątek-Żelaznej. - Natalia imponowała mi nie tylko talentem, ale również swoją niezwykłą pasją w okresie kształcenia, zdradzała niezwykłą wnikliwość w każdy element zgłębiania swej sztuki wykonawczej - mówi Świątek-Żelazna.
Mistrzyni i uczennica
Maciej Tworek: miałem szczęście do pedagogów
Maciej Tworek: miałem szczęście do pedagogów
- Zadziałanie na wyobraźnię i na piękno dźwięku, wyjście od jego urody do techniki. Nie odwrotnie - mówił o pedagogice swojego mistrza prof. Jana Hofmanna w audycji "Cafe Muza" maestro Maciej Tworek.
- To niezwykle wzruszające i wartościujące mnie słowa - odpowiada Jarząbek. Natalia Jarząbek i prof. Barbara Świątek-Żelazna prowadzą metodykę nauczania techniki oddechu permanentnego przy zaangażowaniu grupy flecistów z całego świata – czytamy na stronie internetowej projektu Infinity, którego efektem jest podręcznik do nauczania tej "magicznej" techniki oraz płyta CD z wykonaniami młodej artystki.
Infinity Project - circular breathing - soon we release the course book and exercise book for learning this...
Opublikowany przez Natalię Jarząbek Poniedziałek, 11 stycznia 2021
Post promujący Infinity Project - circular breathing, źródło: profil Natalii Jarząbek w mediach społecznościowych
Magiczna technika
- Technika ta umożliwia osobie grającej na instrumencie dętym utrzymanie dźwięku przez bardzo długi czas. Grający gromadzi w jamie ustnej powietrze, które później wypycha przy pomocy mięśni policzków i języka, w tym samym czasie nabierając szybki, niesłyszalny oddech nosem - tłumaczy Jarząbek.
Zdaniem Barbary Świątek-Żelaznej, każdy grający na flecie jest w stanie opanować tę technikę. Pierwsze wzmianki dotyczące jej stosowania w muzyce klasycznej pojawiają się na przełomie XIX i XX wieku, choć prawdopodobnie używano jej od X wieku w grze na instrumentach etnicznych - mówi pierwsza dama polskiego fletu.
W wykonawstwie klasycznym stosował ją m.in. Antoni Mach w 1959 roku podczas konkursu "Praska Wiosna". Dziś wykorzystywana jest ona niemal przez wszystkich wirtuozów, pragnących poszerzyć swoje umiejętności.
Infinity project (zapowiedź), źródło: YouTube/kanał DUX
Flecista wstęga Möbiusa
Na płycie z wykonaniami Natalii Jarząbek znalazły się się zarówno utwory na flet, jak i transkrypcje dzieł Niccola Paganiniego czy Fryderyka Chopina, a także kompozycje XX-wieczne m.in. Spiegel im Spiegel Arvo Pärta.
Flecistce w nagraniach towarzyszyła belgijska pianistka Emmy Wils, absolwentka Królewskiego Konserwatorium Muzycznego w Brukseli. Warto również podkreślić wkład innych artystów - pianistów i kompozytorów - w projekt. Artystce wielokrotnie towarzyszyła polska pianistka-kameralistka, korepetytorka śpiewaków operowych Dominika Peszko. Wyjątkowym walorem płyty jest również obecność na nim utworów artystkom dedykowanym jak Haiku 3 Marcela Chyrzyńskiego.
***
Rozmawiała: Maria Czok
Goście: prof. dr h.c. Barbara Świątek-Żelazna i Natalia Jarząbek (Akademia Muzyczna w Krakowie)
Data emisji: 11.01.2021
Godzina emisji: 8.30
Materiał wyemitowano w audycji "Poranek Dwójki"