- 4 czerwca o godz. 10.45 z dziedzińca Zamku Królewskiego w Warszawie, w ramach wydarzenia "Zamkowa Kolumna Samochodów Prezydentów Rzeczpospolitej Polskiej 1922–1939", odjedzie sześć samochodów z okresu dwudziestolecia wojennego.
- Wśród prezentowanych aut znajdą się: Cadillac 341B Phaeton z 1929 r., Cadillac V12 Limousine z 1931 r., Packard Deluxe Eight Limousine z 1929 r., Packard Limousine z 1931 r., Cadillac Series 75 Fleetwood V8 Limousine z 1939 r. orz replika CWS T-1 Torpedo.
- Wydarzeniu będzie towarzyszyła wystawa fotograficzna poświęcona samochodom, którymi przemieszczali się prezydenci II RP. Wystawa prezentowana będzie na Dziedzińcu Wielkim, a następnie w Ogrodach Królewskich od 4 czerwca do 1 września 2022 roku.
"Zamkowa Kolumna Samochodowa Prezydentów Rzeczpospolitej Polskiej 1922–1939"
Jakimi pojazdami przemieszczali się prezydenci II RP? Ile aut wchodziło w skład kolumny samochodowej? Dowiemy się tego w dniach 4 i 5 czerwca, kiedy to owe piękne auta z okresu dwudziestolecia międzywojennego będzie można podziwiać na żywo. 4 czerwca o godz. 10.45 sześć samochodów przejedzie spod Zamku Królewskiego w stronę Belwederu i z powrotem. – Oczywiście przejadą one dostojnie, nie za szybko, więc będzie można je obejrzeć – uspokaja Jerzy Kossowski, redaktor naczelny miesięcznika "Automobilista", który partneruje wydarzeniu.
Z dziedzińca Zamku Królewskiego wyjadą następujące modele samochodów: Cadillac 341B Phaeton z 1929 r., Cadillac V12 Limousine z 1931 r., Packard Deluxe Eight Limousine z 1929 r., Packard Limousine z 1931 r., Cadillac Series 75 Fleetwood V8 Limousine z 1939 r. i CWS T-1 Torpedo (replika). Na tylnym siedzeniu jednego z wymienionych packardów siedział sam Ignacy Mościcki, prezydent Rzeczpospolitej Polskiej w latach 1926–1939.
Czytaj także:
Dlaczego polscy prezydenci wybierali cadillaki i packardy?
Wszystkie prezentowane w kolumnie samochody są amerykańskiej produkcji i należą do marek Cadillac i Packard. Dlaczego w kolumnie pojawią się tylko te dwie marki? – Po odzyskaniu niepodległości w Polsce nie było żadnego przemysłu motoryzacyjnego – przypomina Jerzy Kosowski. – Prestiżowe samochody amerykańskie były bardzo duże, bardzo eleganckie i w swoich klasach, w stosunku do konkurencji europejskiej, np. Mercedesa, Horcha czy innych tego rodzaju marek, nawet francuskich, były relatywnie tanie – wyjaśnia.
Wydarzeniu będzie towarzyszyła wystawa fotograficzna poświęcona samochodom, którymi przemieszczali się prezydenci II RP. Jak czytamy na stronie internetowej Zamku Królewskiego w Warszawie: "na unikatowych fotografiach ujrzymy reprezentacyjne maszyny w służbie głowy państwa i poznamy od podszewki ich tajniki. Zobaczymy je w akcji podczas uroczystości państwowych i w innych, codziennych i niecodziennych kontekstach".
Wystawa prezentowana będzie na Dziedzińcu Wielkim, a następnie w Ogrodach Królewskich od 4 czerwca do 1 września 2022 roku.
47:50 2022_05_29 11_09_39_PR3_Leniwe_przedpoludnie.mp3 Dwudziestolecie międzywojenne na czterech kołach. Prezentacja samochodów, jakimi jeździli prezydenci Rzeczpospolitej Polskiej, na Zamku Królewskim w Warszawie (Leniwe przedpołudnie/Trójka)
Jak podróżowali Polacy w XX-leciu międzywojennym? - AleHistoria odc. 66/AleHistoria
***
Tytuł audycji: Leniwe przedpołudnie
Autorka audycji: Anna Popek
Gość: Jerzy Kossowski (redaktor naczelny miesięcznika "Automobilista")
Data emisji: 29.05.2022
Godzina emisji: 11.09
kr