3 stycznia 2010, godz. 21:00
"Do chwili ostatniej" - słuchowisko według dramatu Eliasa Canettiego w przekładzie Ryszarda Wojnakowskiego i adaptacji Bogumiły Prządki. Reżyseria: Waldemar Modestowicz; występują: Adam Ferency, Władysław Kowalski, Sławomir Orzechowski, Danuta Stenka, Karolina Gruszka, Piotr Bajor, Mariusz Bonaszewski, Piotr Adamczyk, Grzegorz Damięcki, Jacek Rozenek.
Głównym dziełem Canettiego jest "Autodafé", genialna powieść z pogranicza koszmaru i groteski, studium konfliktu wewnętrznego przeradzającego się w obsesję, w jaką popada odsunięty od rzeczywistości intelektualista. Jego postawę można by najkrócej scharakteryzować jako "niemoc słów i idei wobec żywiołu niskich instynktów". Ważną rolę w twórczości Canettiego odgrywają książki autobiograficzne i eseistyka, poświęcona rozważaniom nad historią i naturą ludzką (zwłaszcza "Masa i władza"); nie należy też zapominać o jego dramatach.
Koncepcja sztuki "Do chwili ostatniej" ilustruje tezę, owoc długoletnich studiów Canettiego nad dziejami ludzkości i wyraz jego sceptycyzmu, iż fundamentalną zasadę bytu stanowi zagrożenie śmiercią i walka o przetrwanie. Canettiego stawia znak równości między zjawiskami społecznymi a biologicznymi uwarunkowaniami i zachowaniami człowieka. Wskutek tego byłby on skazany na wieczną wrogość, przemoc i walkę - gdyby nie instancja, której autor powierza odpowiedzialność za losy ludzkości: to instynkt moralny, siła powodująca zawieszenie "praw natury". W hierarchii postaw etycznych najwyższe miejsce zajmuje człowiek zbuntowany, jak bohater sztuki, pragnący wyzwolić uszczęśliwioną "odgórnie" społeczność z pęt nowego fatalizmu, a właściwie dawnej władzy ubranej w szatę postępu.