71-letnia Carrie Mae Weems sławę zdobyła cyklem czarno-białych zdjęć "Kitchen table series" z 1990 roku, w którym sportretowała życie codzienne kobiety, ukazanej w wielu społecznych rolach przy kuchennym stole.
47:22 Owzk 2024_11_13-19-11-50.mp3 Carrie Mae Weems - pierwsza Afroamerykanka, która odebrała National Medal of Arts (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
- Ta seria to dwadzieścia czarno-białych zdjęć, wszystkie są zaaranżowane w tej samej, ciasnej przestrzeni. Jest stół kuchenny i lampa nad nim. Dzięki tej serii Carrie Mae Weems pomaga spojrzeć na stół kuchenny jako centrum życia rodzinnego. Wcześniej był postrzegany jako miejsce dla kobiet, które nie zasługuje na to, żeby być częścią szerszej narracji. Ale Weems pokazała całe spektrum emocji, które się przy tym stole dzieje. Widzimy na tych zdjęciach czasem jej autoportrety, czasem jest z innymi osobami, z córką, z mężczyzną, z przyjaciółkami - mówiła w Dwójce Klaudia Ofwona Draber.
Czytaj też:
Artystka, która inspiruje Beyonce
Nawiązania do tego ikonicznego cyklu znalazły się w teledyskach gwiazd rapu jak i w spocie w niedawnej kampanii prezydenckiej Kamali Harris. Jej wpływ sięga daleko poza świat sztuki: wystąpiła w serialu "Ona się doigra" w reżyserii Spike'a Lee, była też inspiracją do teledysku Beyonce i Kendricka Lamara.
- Ona jest artystką niezwykle inspirującą. Zajmuje się trudnymi tematami, jest jedną z artystek, która przedstawia czarnych ludzi w dobrym świetle, a nie jest to częste. Jej prace są pełne nadziei, nie przedstawiają męczennictwa. Jej zdjęcia pozwalają nam spojrzeć w przyszłość z nadzieją - zauważyła Klaudia Ofwona Draber.
Sztuka politycznie zaangażowana
Weems tworzy intymne, a zarazem zaangażowane społecznie prace, posługując się przede wszystkim medium fotografii. Jest jedną z głównych artystek, zajmujących się sztuką polityczną.
- Co ciekawe, Carrie Mae Weems była częścią grupowej wystawy współczesnej z 1994 roku. Ta wystawa nosiła nazwę Black Male: Representations of Masculinity in Contemporary American Art i została zapisana we współczesnej teorii kuratorowania jako wystawa, która wprowadziła takie zjawisko, jak sztuka polityczna, czyli coś, co wcześniej niekoniecznie było akceptowane - zwróciła uwagę kuratorka.
Na swojej stronie internetowej Carrie Mae Weems opisała najważniejsze wydarzenia, które miały silny wpływ na jej życie. Nie tylko są tam daty poszczególnych wystaw, ale również narodziny córki, a nawet śmierć Martna Luthera Kinga. Skrupulatnie notuje również dni, w których z rąk amerykańskiej policji ginie kolejny czarny obywatel. - To pozwala nam poznać lepiej Weems jako artystkę - podkreśliła Klaudia Ofwona Draber.
Cykl zdjęć "Museum" z 2006 roku, odnoszący się do tematu wykluczenia czarnych artystów z przestrzeni kultury, można oglądać aktualnie na wystawie "Trudna miłość. Muzeum między placem a pałacem" w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
***
Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą
Prowadziła: Zofia Płoska-Czartoryska
Gość: Klaudia Ofwona Draber (kuratorka działająca w Nowym Jorku, założycielka organizacji KODA)
Data emisji: 13.11.2024
Godz. emisji: 19.10
zch/pg/am