Paradoks geniuszu w "Leonardo i Ostatniej Wieczerzy"
Goszcząca w Dwójce historyk sztuki opowiadała o kulisach powstania niezwykłego dzieła, na temat którego istnieje wiele teorii. Wśród nich należy wymienić interpretację wskazującą na to, że mural włoskiego mistrza powstał w miejscu, gdzie mnisi i mniszki spożywali posiłki. Jak się okazuje, nie można potwierdzić tej tezy.
- Kiedy zlecenie namalowania dzieła zostało skierowane do Leonarda, ta przestrzeń nie pełniła funkcji wieczernika. Trzeba pamiętać, że klasztor dominikański w Mediolanie należał do jednego z najbardziej restrykcyjnych. Powszechnie było wiadomo, że tutejsi bracia i ojcowie mało jedzą i nie dbają o doczesność. Wielu tworzących tu artystów narzekało, że aby posilić się podczas pracy, musieli udać się w tym celu do miasta - dodała prof. Dorota Folga-Januszewska.
Jakie jeszcze błędne informacje funkcjonują na temat obrazu Leonarda da Vinci i jaką technikę zastosował mistrz przy malowaniu dzieła? O tym w nagraniu audycji.
***
Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą
Prowadzi: Hanna Maria Giza
Goście: prof. Dorota Folga-Januszewska (historyki krytyk sztuki) i prof. Iwona Szmelter (konserwator i restaurator dzieł sztuki)
Data emisji: 13.04.2017
Godzina emisji: 18.00
mz/mk