Czy wiosną dobrze pisze się wiersze?
Jako przykład przytoczyła ona swą debiutancką książkę "Nocne zwierzęta" z 2013 roku. - Jedną z moich motywacji było właśnie, żeby w kobietę-bohaterkę literacką wrzucić męski temat, jakim był alkohol i inne używki oraz samotność. Chciałam przełamać kulturowe postrzeganie kobiety jako łagodnej, miłej, uległej, łaknącej domu i rodziny - tłumaczyła Patrycja Pustkowiak.
Z kolei Przemysław Rojek, który jako krytyk literacki i współpracownik wydawnictwa Biuro Literackie zajmuje się poezją, przekonywał, że ta część literatury ostatnio obfituje w Polsce w wielu odważnych autorów, tak mężczyzn, jak i kobiet. - Możemy mieć wrażenie większej odwagi u kobiet, ponieważ, tak mi się wydaje, ostatnio stworzyła się w Polsce lepsza przestrzeń dla kolektywnego wyrażania pewnych postaw. Kobietom samotnie trudniej jest mówić np. o doświadczeniu lesbijskim, dlatego że boją się, jak to zostanie przyjęte w miejscu pracy, być może również w rodzinie czy kręgach towarzyskich. Natomiast w momencie gdy pojawia się kolektywna przestrzeń, która sankcjonuje ten sprzeciw, to wtedy pierwszej, drugiej, trzeciej poetce czy pisarce łatwiej jest go mimo wszystko wyartykułować - podkreślał gość Dwójki.
Czy wpływ na treści poruszane w prozie popularnej ma to, że większość czytelników w Polsce to kobiety? O tym w nagraniu audycji.
***
Tytuł audycji: Dwukropek
Prowadzi: Piotr Kofta
Goście: dr Paulina Małochleb (krytyczka literacka), Patrycja Pustkowiak (pisarka, dziennikarka), Przemysław Rojek (krytyk literacki, nauczyciel języka polskiego w Liceum Zakonu Pijarów w Krakowie)
Data emisji: 20.01.2017
Godzina emisji: 21.30
pg/kh