Konkurs na nowy gmach Polskiej Opery Królewskiej. "Powinien wiązać artystów z widzami"

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2023 11:40
- Mamy lokalizację, wszystkie procedury są przygotowane, potrzebujemy dobrego pomysłu. Mam nadzieję, że nowoczesny budynek Polskiej Opery Królewskiej powstanie bardzo szybko - mówił wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński.
Wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński (2L), doradca prezydenta RP Tadeusz Deszkiewicz (L), dyrektor Polskiej Opery Królewskiej Andrzej Klimczak (P) i architekt Magdalena Kozień Woźniak (2P) podczas konferencji prasowej
Wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński (2L), doradca prezydenta RP Tadeusz Deszkiewicz (L), dyrektor Polskiej Opery Królewskiej Andrzej Klimczak (P) i architekt Magdalena Kozień Woźniak (2P) podczas konferencji prasowejFoto: Marcin Obara/PAP
  • Ogłoszono konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej budynku teatru Polskiej Opery Królewskiej.
  • Ma on powstać na działce przy historycznym założeniu na terenie Łazienek Królewskich w Warszawie. 

Warto inwestować w kulturę

Nowy budynek ma obejmować salę operową z widownią na blisko 400 miejsc, a jego całkowita powierzchnia ma wynosić do 18 tys. metrów kwadratowych. - Nie przypominam sobie, aby w ostatnich latach w Warszawie była realizowana podobna inwestycja artystyczna. Mamy lokalizację, to działka poza głównym kompleksem Łazienek, przy Kanałku Piaseczyńskim od strony ulicy Myśliwieckiej. Warto inwestować w kulturę, dziękuję wszystkim, którzy ten projekt realizują - mówił wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński

Budynek oryginalny, nowoczesny i atrakcyjny

Przewodnicząca Sądu Konkursowego Magdalena Kozień-Woźniak powiedziała, że projekt ma spełniać trzy kryteria. - Pierwsze jest oczywiste, chodzi o atrakcyjność i oryginalność rozwiązań architektonicznych formy obiektu, ale powinno to być nierozerwalnie związane z miejscem i jego kontekstem. Trzecie kryterium to jakość rozwiązań przestrzenno-funkcjonalnych, tak, aby budynek mógł działać jako obiekt nowoczesny, otwarty. Powinien wiązać artystów z widzami - zaznaczyła.

Czytaj też:

Miejsce na żywy kontakt z muzyką

Andrzej Klimczak, dyrektor Polskiej Opery Królewskiej, przyznał, że marzy mu się teatr, jakiego do tej pory w Warszawie nie ma. - To powinno być miejsce, w którym publiczność poczuje się jak współtwórca wydarzenia. Ta przestrzeń musi odpowiadać XVIII-wiecznej muzyce barokowej, nie może być wielka, dźwięk ma docierać do ucha bez opóźnienia i nagłośnienia. To opera i żywa muzyka - podkreślił. 

Do finałowego etapu zostanie dopuszczonych maksymalnie sześć zespołów projektantów. Wnioski można składać do 27 stycznia, ogłoszenie wyników konkursu zaplanowano na 14 września 2023 roku.

Posłuchaj
03:20 2023_01_02 08_35_24_Dwojka_Poranek_Dwojki.mp3 Piotr Gliński: Polska Opera Królewska potrzebuje nowoczesnej siedziby (Poranek Dwójki)

Polska Opera Królewska działa już pięć lat

Polska Opera Królewska została powołana w związku z kryzysem w Warszawskiej Operze Kameralnej, doprowadził on do zwolnienia 150 osób. Bezrobotni artyści znaleźli pracę w nowo powołanej wówczas przez ministra kultury Polskiej Operze Królewskiej. Instytucja rozpoczęła swoją działalność 1 sierpnia 2017 roku. Na stanowisko dyrektora powołany został prof. Ryszard Peryt - reżyser, aktor, pedagog, inicjator i główny pomysłodawca Opery. Po jego śmierci 23 stycznia 2019 roku stanowisko dyrektora POK objął jego zastępca, śpiewak Andrzej Klimczak.

***

Przygotowała: Agata Woźniak (IAR)

Data emisji: 2.01.2023

Godzina emisji: 8.35

Materiał wyemitowano w "Poranku Dwójki".

IAR/mo


Czytaj także

Andrzej Klimczak: nawiązuję do teatru partytury Ryszarda Peryta

Ostatnia aktualizacja: 27.09.2022 17:00
- Ja nawiązuję do tego kierunku, który wyznaczyliśmy z Ryszardem w gruncie rzeczy od początku. Pracowaliśmy bardzo, bardzo długo, żeby wszystko zorganizować, ułożyć program, który tak naprawdę był od zawsze - klasyka, porządna opera, reżyseria i inscenizacja szanująca twórców, szanująca partyturę - mówił w "Wybieram Dwójkę" Andrzej Klimczak, dyrektor Polskiej Opery Królewskiej, która świętuje swoje 5-lecie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Pastorałki staropolskie". Tradycje Bożego Narodzenia w tekstach kolęd i pastorałek

Ostatnia aktualizacja: 19.12.2022 11:00
W przedstawieniu w reżyserii Jitki Stokalskiej "Pastorałki staropolskie" usłyszymy kolędy, melodie polskich pieśni z XV-XVII w., muzykę ludową i utwory skomponowane do tego przedstawienia. Styl muzyczny oscyluje wokół renesansu i baroku z odskoczniami w teatralność, orient i ludowość – tak opisuje przedstawienie Jacek Urbaniak, który odpowiada za muzykę i opracowanie muzyczne spektaklu.
rozwiń zwiń