Czytanie w szkole warunkiem równych szans dla każdego ucznia

Ostatnia aktualizacja: 04.09.2024 13:35
Publikacja "Czytająca szkoła warunkiem równych szans dla każdego dziecka" przygotowana przez Czytającą Polskę to namysł nad całością życia książki w szkole. Jak tłumaczą autorzy, "Czytająca szkoła" to środowisko, gdzie działa "ekosystem czytelniczy". O szczegółach w "Poranku Dwójki" opowiedziała Maria Deskur, prezes Fundacji Powszechnego Czytania.
Czytająca szkoła warunkiem równych szans dla każdego dziecka - to tytuł publikacji eksperckiej napisanej przez niecodzienny zespół autorski: wykładowców akademickich, przedstawicielki biznesu, nauczycielki i przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz instytucji kultury
"Czytająca szkoła warunkiem równych szans dla każdego dziecka" - to tytuł publikacji eksperckiej napisanej przez niecodzienny zespół autorski: wykładowców akademickich, przedstawicielki biznesu, nauczycielki i przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz instytucji kulturyFoto: Piotr Podlewski/PR

"Czytająca szkoła warunkiem równych szans dla każdego dziecka" - to tytuł publikacji eksperckiej napisanej przez niecodzienny zespół autorski: wykładowców akademickich, przedstawicielki biznesu, nauczycielki i przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz instytucji kultury. Stworzyli oni wspólnie i spisali wizję szkoły wychowującej dzieci w "ekosystemie czytelniczym".

Posłuchaj
16:30 _PR2 (mp3) 2024_09_04-09-18-47.mp3 Czytelnictwo w szkole warunkiem równych szans dla każdego ucznia (Poranek Dwójki)

Wizja szczęśliwości, a nie innowacyjne działanie

- Ta publikacja jest wizją szczęśliwości czytelniczej i wynikającego z niej poziomu życia czytających dzieci - zaznaczyła w Dwójce Maria Deskur, prezes Fundacji Powszechnego Czytania.

Nie jest to rewolucyjne działanie, co zaznaczamy. Nie chodzi nam o wywracanie systemu. Nasza publikacja powstała we współpracy z licznymi organizacjami, a jej współautorami są teoretycy i praktycy edukacji. Głosy pochodzą więc z różnych stron. W "Czytającej szkole" chodzi o to, by wspólnymi silami spowodować, że dzieci pokochają czytanie, a szkoła będzie miejscem, w którym książki są obecne. Zależy nam także na pokazaniu, że czytanie nie tylko jest fajne, ale też pomaga budować przyszłość - uściśliła.

Maria Deskur - prezes Fundacji Powszechnego Czytania Maria Deskur - prezes Fundacji Powszechnego Czytania/ Piotr Podlewski/PR

Wpływ czytelnictwa na rozwój młodych ludzi 

Autorzy publikacji podkreślają, że czytanie pełni ważną funkcję w rozwoju i wyrównuje szanse edukacyjne. Jak zaznaczają, wpływ czytania na postęp w nauce słownictwa, pisowni i matematyki jest czterokrotnie większy niż wpływ kapitału kulturowego. Wystarczy zaledwie 20 minut czytania dziennieDo pozostałych, pozytywnych aspektów wypracowanego nawyku codziennego czytania eksperci zaliczają m.in.: stabilny rozwój psychofizyczny, samodzielność gospodarczą oraz wypracowanie tzw. kompetencji przyszłości.

Czytaj także:

Czytelnictwo w szkole - nie tylko w kontekście lektur

- Jednym z postulatów jest, by nie zawężać myślenia o nauce czytania jedynie do nabycia umiejętności i konieczności czytania lektur. Często funkcjonuje takie rozumienie. Ćwiczenie czytania to praca, która zaznajamia nas z tekstem i powala nam budować wyobraźnię, ale też kompetencje myślowe. Innymi słowy wszystkie kompetencje, o których marzymy dla naszych dzieci - stwierdziła w Dwójce Maria Deskur. 

Zmiany w programie nauczania

Eksperci w publikacji "Czytająca szkoła" sugerują również zmiany w programie nauczania. Wśród nich m.in. konieczność ponownego pochylenia się nad listą lektur obowiązkowych i dostosowanie jej do potrzeb i możliwości czasowych uczniów. Autorzy sugerują, że rozwiązaniem tego problemu może być zmniejszenie liczby tekstów obowiązkowych, większa decyzyjność nauczycieli i nauczycielek w wyborze omawianych lektur czy włączenie w proces dydaktyczny lektur wybranych przez uczniów i uczennice.

***

Tytuł audycji: Poranek Dwójki

Prowadziła: Aldona Łaniewska-Wołłk

Gość: Maria Deskur (prezes Fundacji Powszechnego Czytania)

Data emisji: 4.09.2024

Godz. emisji: 9.18

zch/wmkor/pg


Czytaj także

Lektury szkolne i kompetencje miękkie. Zapytajmy uczniów, co chcą czytać

Ostatnia aktualizacja: 28.03.2024 13:56
Nauczyciele, eksperci, przedstawiciele Ministerstwa Edukacji bacznie przyglądają się kanonowi lektur w polskiej szkole. Program edukacyjny jest nimi przepełniony, dlatego warto kanon odchudzić, a przy okazji zapytać uczniów o to, co oni chcą czytać. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Szykuje się rewolucja w szkole? Nauczyciel o nowym pomyśle, nie przebierał w słowach

Ostatnia aktualizacja: 31.07.2024 21:52
MON chce do szkół wprowadzić "w miarę bezsporne" patriotyczne lektury. Dr Jarosław Wowak zauważa, że to powielanie działań poprzedniego rządu. - Coś, co było krytykowane, wraca - mówi dla polskieradio24.pl nauczyciel, wskazując, że podobne inicjatywy forsował resort edukacji pod kierownictwem Przemysława Czarnka. Polonista podkreśla, że motyw patriotyzmu jest już obecny w wielu książkach, dlatego ocenia ten pomysł jako "dziwny". - To nadmuchiwanie balonika, który jest bliski wystrzału - podsumowuje.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Debata Dwójki: edukacja muzyczna. "Szkoła to rzecz o relacjach ludzi z ludźmi" [ZOBACZ WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 27.08.2024 22:00
- Tu nie ma jednego schematu, jednego wzorca. Szkoła to rzecz o relacjach ludzi z ludźmi, nauczycieli i uczniów, czy inaczej - uczniów i mistrzów. Czynnikiem, który ostatecznie decyduje, jak dana sytuacja jest odbierana przez ucznia, jego rodziców, ale też nauczyciela, bo relacja działa w dwie strony, jest człowiek, a nie system - mówił w "Debacie Dwójki" Mariusz Tokarski, dyrektor Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. K. Szymanowskiego w Warszawie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Ojczysty - dodaj do ulubionych". Sztubak idzie do szkoły?

Ostatnia aktualizacja: 01.09.2024 09:30
W cyklu "Ojczysty - dodaj do ulubionych" zdradzamy tajemnice języka polskiego. Wrzesień to najlepszy czas by mówić o uczniach - dlatego naszym tematem jest "sztubak".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Ogólnopolska kampania edukacyjna "Zdrowy Plecak"

Ostatnia aktualizacja: 02.09.2024 20:00
Jak właściwie dobrać plecak szkolny, na co powinniśmy zwrócić uwagę, kompletując szkolną wyprawkę? Czy wybrać plecak czy tornister? Jak dbać o zdrowy kręgosłup? O tym w "Jedynce Dzieciom" rozmawialiśmy z dr n. med. Elżbietą Binek – fizjoterapeutką dziecięcą. 
rozwiń zwiń