Nie jest to sytuacja wyjątkowa. Być może coś się zmieni w najbliższych latach - na jesieni Xawery Żuławski zaczyna zdjęcia do ekranizacji "Złego" Tyrmanda, a Grzegorz Królikiewicz do szykowanych od dawna "Sąsiadów" opartych na opowiadaniach Adriana Markowskiego. Agnieszka Holland pracuje wraz z Olgą Tokarczuk nad scenariuszem filmu "Pokot", opartego na powieści "Prowadź swój pług przez kości umarłych" tej ostatniej. Czy zwiastuje to zwrot literacki w polskiej kinematografii - o tym rozmawialiśmy w "Sezonie na Dwójkę".
Dawniej mówiło się, że kino polskie ma literacki status. Wyróżniał je wyjątkowy model współpracy pomiędzy artystami różnych dziedzin, w szczególności filmu i literatury. - Był to model zespołowy, który wyróżniał reżyserów, kierowników literackich i kierowników produkcji, przy czym każdy z nich miał równie istotny głos - podkreślał w rozmowie Piotr Marecki. Gość Dwójki zwrócił uwagę na fakt, że podobne zespoły działały w całym "bloku wschodnim", co przynosiło wspaniałe efekty. Wspomniał o sukcesach kina czechosłowackiego, które zdobyło kilka Oskarów, złoty czas kina węgierskiego. Wymienił również polską szkołę filmową i okres kina moralnego niepokoju, które uznał za najważniejsze momenty w polskiej kinematografii. - Od strony realizacyjnej i producenckiej, od strony kultury produkcji te obrazy były ufundowane właśnie na zespołach filmowych, na wymianie myśli - opowiadał.
W audycji nie zabrakło oczywiście rozmowy o najnowszym filmie Wojciecha Smarzowskiego - adaptacji powieści Jerzego Pilcha "Pod mocnym aniołem" uhonorowanej Literacką Nagrodą NIKE. Odnosząc się do filmu i kinowych adaptacji polskiej prozy, gość Dwójki stwierdził, że rodzima literatura współczesna może być świetnym partnerem dla filmowych adaptacji. - Mam nadzieję, że to będzie kolejny świetny film Smarzowskiego. W materiale literackim jest wszystko, aby taki film powstał - stwierdził Piotr Marecki.
W rozmowie poruszono również temat obecności polskich pisarzy w filmie. - Gdy rzeczywiście zestawimy nazwiska pisarzy, to większość ciekawych współczesnych autorów współpracowało z polską kinematografią - podkreślił w rozmowie z Katarzyną Hagmajer-Kwiatek gość "Sezonu na Dwójkę". Wspomniano o takich postaciach polskiej sceny literackiej, jak Dorota Masłowska, Tomasz Tryzna, Andrzej Stasiuk, Wojciech Kuczok, Olga Tokarczuk czy Krzysztof Siwczyk, który zagrał rolę Wojaczka w filmie Lecha Majewskiego.
Gościem "Sezonu na Dwójkę" był Piotr Marecki, współredaktor tomów "Literatura i film” oraz "Restart zespołów filmowych”, wykładowca łódzkiej Szkoły Filmowej i Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Audycję przygotowała Katarzyna Hagmajer-Kwiatek.
WŁ