Najsłynniejsza sekcja zwłok i Rembrandt

Ostatnia aktualizacja: 25.05.2013 13:08
Był to publiczny pokaz, poprzedzony afiszami na mieście, z biletami. To spotkanie przy sekcji zwłok miało wymiar szczególny: powstał oficjalny portret, jaki na zamówienie medyków stworzył mistrz Rembrandt.
Audio
  • O "Lekcji anatomii doktora Tulpa" Rembrandta opowiada dr Grażyna Bastek (Jest taki obraz/Dwójka)
Rembrandt, Lekcja anatomii doktora Tulpa, Królewska Galeria Malarstwa w Hadze
Rembrandt, "Lekcja anatomii doktora Tulpa", Królewska Galeria Malarstwa w HadzeFoto: Wikipedia/domena publiczna

"Lekcję anatomii doktora Tulpa" holenderski artysta namalował w 1632 roku. Obraz przedstawia doktora Tulpa tłumaczącego widzom szczegóły anatomiczne ludzkiej ręki. - "Lekcja anatomii doktora Tulpa"  to portret gildii chirurgów Amsterdamu - przypomniała w Dwójkowej audycji z cyklu "Jest taki obraz" dr Grażyna Bastek. Dzieło powstało jako upamiętnienie publicznej sekcji zwłok – jednej z tych, których dokonywano co roku w Amsterdamie; pokazy takie były w owym czasie popularne w całej Europie i gromadziły – poza ludźmi związanymi z medycyną – wiele żądnych wrażeń osób.

Kogo ciało stanowi przedmiot sekcji? Dlaczego to właśnie ręka jest tu poddawana medycznym, pośmiertnym analizom? Jaka księga, widoczna w prawym dolnym rogu, towarzyszy zebranym na "lekcji doktora Tulpa"?

Rozmowę z dr Grażyną Bastek prowadził Michał Montowski.
 

Zobacz więcej na temat: malarstwo SZTUKA
Czytaj także

Paul Gauguin obserwuje "Walkę Jakuba z aniołem”

Ostatnia aktualizacja: 15.04.2013 17:03
– Temat obrazu, znanego też pod nazwą "Wizja po kazaniu” mógł artystę zainteresować – w końcu w malarstwie podejmowano go rzadko. Gauguin mógł też jednak wykorzystać go do zapowiedzenia nowego kierunku, w jakim dążyć będzie jego twórczość – mówiła w Dwójce dr Grażyna Bastek.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Żydowska narzeczona" czy ukochany syn Rembrandta?

Ostatnia aktualizacja: 29.04.2013 15:20
A może dzieło holenderskiego mistrza to fantazja na temat jednej ze słynnych biblijnych par? Na gawędę dr Grażyny Bastek o niejednoznacznym obrazie Rembrandta zaprasza Michał Montowski.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Brzydka gawiedź i piękny Piłat. Ecce Homo Martena van Heemskercka

Ostatnia aktualizacja: 13.05.2013 22:00
- Twarze Chrystusa i Piłata autor przedstawił jako piękne, spokojne i majestatyczne, a rozkrzyczany tłum jako szpetny - tak dr Grażyna Bastek opisała w Dwójce postacie namalowane w środkowej scenie tryptyku.
rozwiń zwiń