"Sąd Ostateczny". Michała Anioła wizja końca świata

Ostatnia aktualizacja: 28.04.2019 12:36
Na ścianie ołtarzowej Kaplicy Sykstyńskiej rozpościera się ogromnych rozmiarów malowidło. Zapiera dech. Sprawia wrażenie panoramicznego kinowego ekranu, na którym jednocześnie porusza ponad 400 postaci.  
Audio
  • "Sąd Ostateczny". Michała Anioła wizja końca świata (Jest taki obraz/Dwójka)
Michał Anioł Buonarroti, Sąd Ostateczny, 1541, fresk na zachodniej ścianie Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie (fragment)
Michał Anioł Buonarroti, Sąd Ostateczny, 1541, fresk na zachodniej ścianie Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie (fragment)Foto: Wikimedia/domena publiczna

Kompozycja fresku jest tłumna i burzliwa. Cała ściana, pozbawiona jakichkolwiek architektonicznych obramień, wypełniona jest wirującymi wokół Chrystusa postaciami, które nie są poddane prawom ciążenia. Gniewny Chrystus sądzi. Współczująca Maria klęczy u Jego boku. Święci triumfują, anioły dmą w trąby. Pobożni i cnotliwi wznoszą się u niebu, a grzesznicy opadają ku piekłu. Według słów Giorgia Vasariego są tu: „myśli i namiętności, których nikt poza Michałem Aniołem nie widział i nie namalował”.

Fresk Michała Anioła na ścianie ołtarzowej to ostatnie wielkie dzieło zamówione do kaplicy Sykstyńskiej przez Klemensa VIII w 1533 r. Jest nie tylko ostatnie chronologicznie, ale też „ostateczne” – wieńczy bowiem powstający i modyfikowany przez prawie pół wieku program dekoracji wnętrza.

Prace nad freskiem rozpoczęły się w 1535 roku, Michał Anioł miał wówczas już 60 lat, jednak ponownie wstąpił na ogromne rusztowania, malując ogromnych rozmiarów fresk (17 x 13 m) Malował 6 lat, łamiąc sobie w międzyczasie na rusztowaniu nogę, przechodząc depresję i załamania zdrowia.    

Ukończony w 1541 "Sąd Ostateczny" stał się dopełnieniem bogatego programu ikonograficznego wnętrza. Freski na sklepieniu, XV-wieczne malowidła mistrzów z Florencji i wreszcie „Sąd Ostateczny” opowiadają bowiem historię świata: jego stworzenie, zapowiedź Chrystusa w postaci Mojżesza, narodziny i życie Zbawiciela i wreszcie Jego ponowne pojawienie się w dniu Sądu Ostatecznego. Teologowie papiescy zamknęli we wnętrzu Kaplicy Sykstyńskiej historię świata i Zbawienia. Fresk Michała Anioła przedstawia dzień osądzenia wszystkich zmartwychwstałych, a zarazem koniec ziemskich dziejów i początek Królestwa Bożego.

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadził: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek (historyk sztuki)

Data emisji: 28.04.2019

Godzina emisji: 11.00

mko/bch

Michał Anioł Buonarroti, Sąd Ostateczny, 1541, fresk na zachodniej ścianie Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie Michał Anioł Buonarroti, Sąd Ostateczny, 1541, fresk na zachodniej ścianie Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie

Czytaj także

Chrzest Jezusa w serpentynie. Popis Michała Anioła

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2017 17:10
W audycji "Jest taki obraz" porozmawiamy o "Tondo Doni", czyli "Świętej Rodzinie z małym św. Janem", jedynym ukończonym obrazie tablicowym Michała Anioła.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Tondo Doni". Dzieło zamówione przez kupca

Ostatnia aktualizacja: 16.07.2017 13:00
- To jeden z nielicznych obrazów sztalugowych, jakie wyszły spod rąk Michała Anioła. Jego rangę podnosi fakt, że to obraz perfekcyjny i znakomicie zachowany – podkreśliła dr Grażyna Bastek.
rozwiń zwiń