W warszawskiej inscenizacji reżyser David Pountney udowadnia, że choć libretto opiera się na wydarzeniach z przeszłości, to ich wymowa pozostaje aktualna. "Czarna maska" oferuje współczesną refleksję nad niepewnością i zagrożeniem, które mogą się czaić nawet podczas najbardziej beztroskich świąt.
15:29 PR2 2024_11_20-16-32-44.mp3 Bassem Akiki o "Czarnej Masce" (Wybieram Dwójkę)
Czas akcji i wyzwania
Bassem Akiki zdradził, że choć akcja opery pierwotnie rozgrywa się w 1662 roku, to w tym przypadku będzie inaczej. - Opera dzieje się w czasach współczesnych, ale nie jest to dokładnie określone. Widać to po strojach, po których jednak nadal ciężko określić dokładny czas. To jest po prostu piękne. Scenografia także jest współczesna - powiedział.
Wyzwaniem dla warstwy muzycznej jest akustyka, ale z pomocą przyszła scenografia. - Teatr Wielki to jedna z największych scen świata i powoduje to problemy z akustyką dla dyrygenta. Trzeba stworzyć balans między sceną a orkiestronem. Dzięki scenografowi mamy zamkniętą przestrzeń. Nawet sufit jest zabudowany. Jesteśmy więc w pudle rezonansowym, co bardzo pomaga - ocenił dyrygent.
Trzy orkiestry
Bassem Akiki podkreślił również, że spektakl jest bardzo dużym przedsięwzięciem. - Dźwięk w tym spektaklu musi przejść przez trzy orkiestry. Gra orkiestra w orkiestronie, za sceną i jedna na scenie. Do tego wielki chór osiemdziesięcioosobowy, który rozpoczyna za sceną, ale później pojawia się i na scenie. Jest to jeden ogromny organizm wykonawczy podzielony na kilka elementów - dodał.
Wymagająca ekspresja
Dla dyrygenta, całe dzieło jest przepełnione ekspresjonizmem. - Penderecki dużo eksperymentował, szukając własnej formy. Tutaj jednak nie ma szukania nowego języka. Wszystko jest napisane klasycznie. Bardzo rzadko pojawia się improwizacja. Uważam, że ta opera jest bardzo związana z ekspresjonizmem - ocenił.
Czytaj także:
- Rok temu pierwszy raz otworzyłem tę partyturę i pracowałem nad nią do chwili obecnej. Szybko się uczę, ale to zajęło mi dużo czasu. Na początku czarno to widziałem, bo są tu rzeczy na granicy wykonalności dla śpiewaków i orkiestry - przyznał Bassem Akiki.
Premiera tej inscenizacji "Czarnej maski" już 22.11.
***
Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę
Prowadził: Jakub Kukla
Gość: Bassem Akiki (dyrygent spektaklu)
Data emisji: 20.11.2024
Godz. emisji: 16.30
dz/zch