Festiwal w Bayreuth czas zacząć!

Ostatnia aktualizacja: 23.07.2014 16:50
"Tannhäuser" - słynna opera o perypetiach kochanka bogini Wenus zabrzmi w piątkowe popołudnie w Dwójce. Prosto ze świątyni kultu kompozytora - Bayreuth. W roli zgubionego rycerza wystąpi Torsten Kerl.
Audio
  • Marcin Majchrowski zapowiada inaugurację Festiwalu w Bayreuth (Wybieram Dwójkę)
Zdjęcie z próby Tannhusera przed inauguracją tegorocznego Festiwalu w Bayreuth
Zdjęcie z próby "Tannhäusera" przed inauguracją tegorocznego Festiwalu w Bayreuth Foto: PAP/EPA/ENRICO NAWRATH

O trzynastowiecznym poecie-rycerzu (minnesängerze) Tannhäuserze nie wiemy prawie nic pewnego - był dworzaninem Fryderyka II Bitnego i pozostawił "Poemat o pokucie". Pięknie iluminowany Codex Manesse przedstawia go w stroju krzyżackim. Istnieją przypuszczenia, że Tannhäuser wziął udział w V Krucjacie.

Tannhäuser jest też bohaterem jednej z najbardziej frapujących legend średniowiecza; miał bowiem odnaleźć legendarną Venusberg - górę Wenus - położoną w Niemczech, gdzieś między Gothą a Eisenach. Z boginią - która na owym szczycie rezydowała - Tannhäuser spędzał czas na przyjemościach, ciesząc się życiem ziemskim, rozkoszami ciała i zapominając o duszy. Po roku zapragnął jednak powrócić do normalnego świata. Skruszony rycerz udał się do papieża Urbana IV po rozgrzeszenie. Papież rozgniewany rzekł, ze prędzej jego pastorał zakwitnie, niż Tannhäuser otrzyma rozgrzeszenie. Trzy dni później pastorał zakwitł i za minnesängerem ruszyli posłańcy z radosną nowiną. Rycerza jednak nie można było nigdzie odnaleźć: machnąwszy ręką na świat, powrócił na zawsze do groty Wenus.

J.
J. Collier: Tannhäuser i Wenus

Krytycy literaccy widzą w tej legendzie zaadaptowaną do celów chrześcijańskich pogańską opowieść o królowej elfów i jej ludzkim dworzaninie, który po pewnym czasie pragnie wrócić do zwykłego świata. Jednak już go nie pojmuje, więc udaje się znowu do krainy elfickiej.

Ryszard Wagner dokonał dalszej reinterpretacji, konstruując opowieść o walce miłości ziemskiej i niebiańskiej (paradoksalnie, tę pierwszą uosabia bogini, tę niebiańską zaś - Elżbieta, ukochana Tannhäusera) oraz o odkupieniu poprzez miłość: Tannhäuser jest odrzucony przez rycerstwo i szlachetnie urodzone damy ze względu na swe oddanie Wenus, jednak miłość, modlitwa i poświęcenie Elżbiety pozwalają na odkupienie duszy rycerza, który - inaczej niż w legendzie - umiera zbawiony.

 

W piątkowe popołudnie usłyszymy Tannhäusera prosto z "Wagnersbergu" czyli z Bayreuth. Na transmisję zapraszają Marcin Majchrowski i Szymon Paczkowski.

W przerwie koncertu Andrzej Zieliński przedstawi rozmowę z kontrowersyjnym prawnukiem Ryszarda Wagnera, Gottfriedem.

Program:

Ryszard Wagner Tannhäuser - opera romantyczna w trzech aktach

Wyk. Kwangchul Youn - bas (Hermann, Landgraf von Thüringen), Torsten Kerl - tenor (Tannhäuser), Markus Eiche - baryton (Wolfram von Eschenbach), Lothar Odinius - tenor (Walther von Vogelweide), Thomas Jesatko - bas (Biterolf), Stefan Heibach - tenor (Heinrich der Schreiber), Rainer Zaun - bas (Reinmar von Zweter), Camilla Nylund - sopran (Elisabeth), Michelle Breedt - mezzosopran (Wenus), Katja Stuber - sopran (Młody Pasterz), Chór Festiwalowy w Bayreuth, Orkiestra Festiwalowa w Bayreuth, dyr. Axel Kober

25 lipca (piątek), godz. 15.50-22.45

A w sobotę (26 lipca) zapraszamy na transmisję "Holendra tułacza">>>
kk/mm


Czytaj także

Ostentacyjny konserwatyzm Pawła Huellego

Ostatnia aktualizacja: 26.01.2014 16:00
– To książka stricte modernistyczna. Mogłaby równie dobrze zostać napisana w latach 20. ubiegłego wieku – mówił w Dwójce Piotr Kofta w dyskusji o najnowszej powieści Pawła Huellego pt. "Śpiewaj ogrody".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Artur Ruciński: śpiewak musi być cierpliwy

Ostatnia aktualizacja: 21.03.2015 17:00
- Dopiero od 5 lat mój głos brzmi tak, jak chciałem. Męskie głosy dojrzewają powoli. Dlatego to ważne, by na wczesnym etapie dobrze dobierać role - podkreślał w Dwójce baryton Artur Ruciński.
rozwiń zwiń