Raffaela Milanesi: nie jestem śpiewaczką cyrkową

Ostatnia aktualizacja: 21.08.2014 14:25
- Nie zamierzam się popisywać możliwościami i skalą. Dlatego w programie warszawskiego koncertu znalazły się całe sceny, a nie same arie. Ponadto wybrałam partie napisane dla silnych głosów o ciemnej barwie - podkreślała włoska sopranistka przed występem na Festiwalu "Chopin i jego Europa".
Audio
  • Raffaela Milanesi: nie jestem śpiewaczką cyrkową (Letni Festiwal Muzyczny/Dwójka)
Raffaela Milanesi  oraz Praska Orkiestra Barokowa Collegium 1704 pod dyrekcją Vclava Luksa na Festiwalu Chopin i jego Europa
Raffaela Milanesi oraz Praska Orkiestra Barokowa Collegium 1704 pod dyrekcją Václava Luksa na Festiwalu "Chopin i jego Europa"Foto: Wojciech Grzędziński/ NIFC

Zapraszamy do serwisu specjalnego poświęconego Festiwalowi "Chopin i jego Europa 2014">>>

W środę Raffaela Milanesi, wraz z Praską Orkiestrą Barokową Collegium 1704 pod dyrekcją Václava Luksa, przedstawiła swoją autorską wizję bel canta, złożoną z fragmentów oper Donizettiego Rossiniego i Belliniego. W rozmowie z Grzegorzem Dąbrowskim szczególną uwagę poświęciła "Lunatyczce" ostatniego z wymienionych kompozytorów.

- Pokochałam to dzieło, kiedy skończyłam 9 lat. Wrażenia i emocje, których doświadczyłam, gdy po raz pierwszy usłyszałam Marię Callas jako Aminę, do dziś we mnie pozostały. W scenie lunatykowania zawiera się cały dramat osoby nierozumianej przez resztę społeczności. To może się przytrafić każdemu z nas - powiedziała. - W arii "Ah, non credea mirarti" obecne się podobne emocje co w wolnych częściach koncertów Chopina. W obu larghettach tych genialnych koncertów można usłyszeć słowa. Z kolei w arii muzyka grana przez orkiestrę niesie ze sobą intensywne uczucie cierpienia. Chopin i Bellini są w pewnym sensie do siebie podobni. Dlatego wybrałam "Lunatyczkę" - dodała.

Raffaela Milanesi opowiadała także o swojej wyjątkowo udanej współpracy z Praską Orkiestrą Barokową Collegium 1704 oraz Václavem Luksem. Zachęcamy do wysłuchania nagrania z audycji "Letni Festiwal Muzyczny".

mm/mc

Czytaj także

Jak Frans Brüggen odmienił życie muzyczne w Polsce

Ostatnia aktualizacja: 16.08.2014 11:00
Muzyka wybitnego flecisty i dyrygenta dotarła nad Wisłę o wiele wcześniej niż on sam i doprowadziła do małej rewolucji. Zmarłego w poniedziałek Fransa Brüggena wspominali w Dwójce jego polscy współpracownicy i przyjaciele.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Tobias Koch: Chopin to Rolling Stonsi XIX wieku

Ostatnia aktualizacja: 17.08.2014 12:33
– Muzyka Chopina była wówczas czymś zupełnie nowym – przypominał w Dwójce znakomity niemiecki pianista, którego recital fortepianowy usłyszeliśmy w drugim dniu festiwalu "Chopin i jego Europa".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dejan Lazić: Mozartowi było łatwiej

Ostatnia aktualizacja: 19.08.2014 13:00
- Nie znał symfonii Brahmsa, "Dafnis i Chloe" Ravela czy oper Wagnera. Dzisiaj twórcy czują się przytłoczeni wpływami, a w wielu utworach słychać starania, by nie brzmieć "jak ktoś inny" - mówił Chorwat Dejan Lazić, który na Festiwalu "Chopin i Europa" zaprezentował talenty pianistyczne, ale też kompozytorskie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Andreas Staier: od geniusza można się wiele nauczyć, nawet gdy myje zęby

Ostatnia aktualizacja: 21.08.2014 14:00
O swoich doświadczeniach z pieśniami Chopina oraz problemach z innymi utworami polskiego kompozytora znakomity niemiecki pianista Andreas Staier mówił w przerwie środowego recitalu na Festiwalu "Chopin i jego Europa".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Hana Blažikova: podobieństwo czeskiego i polskiego bywa zdradliwe

Ostatnia aktualizacja: 21.08.2014 14:05
Hana Blažikova nie po raz pierwszy wykonywała na Festiwalu "Chopin i jego Europa" pieśni wybitnego polskiego kompozytora. Wciąż największym wyzwaniem w ich interpretacji okazuje się... języki polski.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Václav Luks: historia bel canta sięga czasów Monteverdiego

Ostatnia aktualizacja: 21.08.2014 13:00
- Wraz z Raffaelą Milanesi przedstawiamy nowy punkt widzenia bel canta - mówił szef Praskiej Orkiestry Barokowej Collegium 1704 przed środowym występem zespołu na Festiwalu "Chopin i jego Europa".
rozwiń zwiń