Béla Bartók zachwycony librettem Béli Balázsa napisał tę operę w pół roku (po tym jak komponowania odmówił Zoltán Kodály), ale do jej wykonania w 1911 roku nie doszło. Komitet Sztuk Pięknych, stojący na straży języka węgierskiego w operze, uznał bowiem dzieło za niewykonalne i antyteatralne. W skrócie – zbędne. "Zamek Sinobrodego", operę w I akcie z prologiem, udało się wystawić dopiero w 1918 roku wraz ze wznowionym baletem "Drewniany książę".
Wśród nagrań zaprezentowanych w audycji Jurorzy Trybunału - Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Piotr Kamiński - wybrali interpretację z 1965 roku: Walter Berry (Sinobrody), Christa Ludwig (Judyta), London Symphony Orchestra, dyr. István Kertész (Londyn 1965, LP Decca 1966/CD Decca 1988)
W audycji słuchaliśmy także:
Mihály Székely (Sinobrody), Klára Palánkay (Judyta), Orkiestra Filharmonii w Budapeszcie, dyr. János Ferencsik (Budapeszt, 28.08-5.09.1956, CD Hungaroton Classic 1994)
Dietrich Fischer-Dieskau (Sinobrody), Irmgard Seefried (Judyta), Swiss Festival Orchestra, dyr. Rafael Kubelik (Lucerna, Kunsthaus, Festiwal w Lucernie, 15.08.1962; CD Audite 2014, po raz pierwszy na płycie).
László Polgár (Sinobrody), Jessye Norman (Judyta), Chicago Symphony Orchestra, dyr. Pierre Boulez (Chicago 1993, DG CD 1998/”Pierre Boulez
Sir Willard White (Sinobrody), Elena Zhidkova (Judyta), London Symphony Orchestra, dyr. Valery Gergiev (live 27/29.01.2009 Barbican, Londyn; CD LSO Live 2009)
Sir John Tomlinson (Sinobrody), Michelle DeYoung (Judyta), Philharmonia Orchestra, dyr. Esa-Pekka Salonen (live 8.11.2011, Konzerthaus, Wiedeń; CD Signum Records 2014)
***
A plan słuchania był następujący:
Béla Bartók – Zamek Sinobrodego op. 11 Sz 48
I runda
Prolog (do nr 8)
II runda
Trzecie drzwi (nr 54 - 60), Skarbiec
III runda
Piąte drzwi (nr 73 - 90), Ogród,
Finał
Szóste drzwi (nr 91 - 101), Jezioro
***
"Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki" prowadził Jacek Hawryluk.