Polskie Radio
Section05
Dolny Śląsk

Turów będzie pracował bez przeszkód. Premier: zapewniliśmy Polsce bezpieczeństwo energetyczne

"Kopalnia i elektrownia Turów będą bez przeszkód funkcjonowały i dostarczały energię elektryczną dla kilku milionów mieszkańców Dolnego Śląska i reszty mieszkańców Polski" - zapewnił premier Mateusz Morawiecki. "Obroniliśmy te miejsca pracy, zapewniliśmy bezpieczeństwo energetyczne Polsce i będziemy również lepiej chronić środowisko naturalne" - podkreślił w mediach społecznościowych.
Zobacz więcej na temat:  Czechy Turów kopalnia Turów Praga premier Mateusz Morawiecki energetyka Dolny Śląsk GOSPODARKA POLSKA polityka

W świecie "Samych swoich". Muzeum Kargula i Pawlaka w Lubomierzu

Od 1995 roku w Lubomierzu można zwiedzać Muzeum Kargula i Pawlaka – miejsce poświęcone kultowej komediowej trylogii Sylwestra Chęcińskiego. O eksponatach zgromadzonych w muzeum, jego wyjątkowej lokalizacji oraz o odbywającym się w Lubomierzu Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Komediowych opowiedział dyrektor Lubomierskiego Centrum Kultury Bogusław Chrzan.
Zobacz więcej na temat:  KULTURA muzeum wystawa Marta Piasecka Trójka Sylwester Chęciński komedia kino film polski Dolny Śląsk dolnośląskie festiwal filmowy

PR24 "Podsumowanie literackie". Anna Wincencjusz-Patyna o Wrocławskich Targach Dobrych Książek

- Podczas targów odbywa się cykl spotkań Salon zdobywców, czyli spotkania z laureatami, laureatkami najważniejszych nagród literackich w Polsce. W tym roku gościmy m.in. Zbigniewa Rokitę, czyli laureata Literackiej Nagrody Nike, Elżbietę Łapczyńską, laureatkę nagrody Conrada, czy Mirę Marcinów, laureatkę Paszportu "Polityki" - powiedziała na antenie Polskiego Radia 24 organizatorka targów Anna Wincencjusz-Patyna.
Zobacz więcej na temat:  Dolny Śląsk Wrocław KSIĄŻKA literatura targi KULTURA KSIĄŻKA czytelnictwo

„Ptaśnik” w Pobiednej. Spełnione marzenie o powrocie do Polski

- Kiedy się poznaliśmy, moja obecna żona mieszkała w Wielkiej Brytanii, a ja już wróciłem. Jadąc do Magdy, wiedziałem, że moje miejsce jest w Polsce. Po ślubie założyliśmy, że Jak Maga będzie gotowa do powrotu, pakujemy się i wracamy. I po dziesięciu latach nadszedł taki dzień – wspomina Marek Drobnik. - To był ten czas. Zaczęliśmy tęsknić – dodaje Magdalena Drobnik.
Zobacz więcej na temat:  emigracja emigracja zarobkowa Polonia rodzina na swoim Dolny Śląsk turystyka wolny czas urlop dzieci wychowanie Małgorzata Frydrych

„Byłem ciekawy kraju w którym się urodziłem”. Grzegorz Piecyk o powrocie do Polski z Francji

Większość polskich emigrantów deklaruje, że wraca do kraju dla rodziny. Grzegorz Piecyk zmienił założenia i jako jedyny z rodziny postanowił wrócić do Polski z Francji, do której wyemigrował z rodzicami i rodzeństwem w dzieciństwie. „Byłem ciekawy kraju w którym się urodziłem, ludzi tu żyjących. Różnice materialne nie miały dla mnie znaczenia” - przyznaje po latach Polak.
Zobacz więcej na temat:  emigracja ojczyzna rodzina na swoim rodzina wakacje 2021 turystyka Dolny Śląsk rower Francja Małgorzata Frydrych

Kup pan... zamek. Na Dolnym Śląsku jest ich w ofercie dużo

Prawdziwym skarbem na Dolnym Śląsku nie jest złoty pociąg, którego eksploratorzy bezskutecznie szukają od lat, ale zamki i pałace. Do 1945 roku było ok. 1,5 tys. takich obiektów. Obecnie jest ich dużo mniej, a ich losy były bardzo różne. Wiele zostało wystawionych na sprzedaż, czy to przez samorządy czy osoby prywatne, które nie są w stanie ich utrzymać.
Zobacz więcej na temat:  Roman Czejarek Dolny Śląsk zabytki

34-latek zmarł po interwencji policji. Prokuratura przekazała wyniki badań toksykologicznych

Badania toksykologiczne materiału pobranego ze zwłok zmarłego po interwencji policji 34-latka z Lubina, wykazały obecność narkotyków w stężeniu, które mogło doprowadzić do zgonu. Informację tę potwierdził rzecznik Prokuratury Okręgowej w Łodzi Krzysztof Kopania.
Zobacz więcej na temat:  POLSKA regiony dolnośląskie Dolny Śląsk policja służby i bezpieczeństwo narkotyki prokuratura Lubin Łódź