Polskie Radio
Section05

dyrygent

Łukasz Borowicz: wyroki historii bywają dla muzyki niesprawiedliwe

- Lubię niewiadomą. Najciekawsze jest dla mnie to, że odkrywając nieznane utwory sprawdzamy wyroki historii. Często są one szalenie niesłuszne, szczególnie jeżeli chodzi o utwory sceniczne, operowe i baletowe. Im dłużej tym się zajmuję, tym większą zdaję sobie sprawę, jak kolosalne znaczenie w przypadku sukcesu dzieł scenicznych ma przypadek - mówił w Dwójce dyrygent.
Zobacz więcej na temat:  Łukasz Borowicz Klaudia Baranowska Dwójka

Jerzy Maksymiuk: dzięki tym dwóm utworom zająłem się muzyką

- Mój ojciec był niezwykłym, szalenie zdolnym człowiekiem. Kochał muzykę, grał na wielu instrumentach. Jego ulubionymi utworami był "Czardasz" Montiego i uwertura "Lekka kawaleria" von Suppégo. To prawdopodobnie spowodowało, że zacząłem zajmować się muzyką - mówił w Cafe "Muza" Jerzy Maksymiuk, charyzmatyczny i bezkompromisowy dyrygent, jeden z najbardziej rozpoznawalnych artystów naszych czasów.
Zobacz więcej na temat:  Jerzy Maksymiuk Marcin Majchrowski Dwójka

Andrzej Boreyko: sobotnia inauguracja festiwalu była wielkim przeżyciem

- Jest to pierwszy Wielkanocny Festiwal Beethovenowski bez Krzysztofa Pendereckiego. To było ogromne przeżycie dla nas wszystkich: muzyków orkiestry i dla mnie, żeby dyrygować słynną "Chaconne z Polskiego Requiem" prof. Pendereckiego w tych okolicznościach, tego dnia, gdy na sali była obecna pani Elżbieta Penderecka - mówił w Programie 2 Polskiego Radia znakomity dyrygent. W sobotę (10.10) rozpoczął się festiwal przeniesiony na jesień z powodu pandemii. 
Zobacz więcej na temat:  Andrzej Boreyko Dwójka Festiwal Beethovenowski filharmonia narodowa koncert

Patrick Fournillier: dam sobie szansę na poznawanie polskiej muzyki

- Do tej pory nie miałem zbyt często okazji grywać polskiej muzyki przed publicznością. Teraz, gdy otrzymałem propozycję pracy w Warszawie, mam nadzieję, że to się zmieni. Sam dam sobie szansę na poznawanie polskiej muzyki - mówił w Programie 2 Polskiego Radia Patrick Fournillier, francuski dyrygent i nowy dyrektor muzyczny Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie.
Zobacz więcej na temat:  Teatr Wielki - Opera Narodowa Monika Zając Dwójka opera

Marek Pijarowski: dyrygowanie nie polega na władzy

- Z jednej strony dyrygent powinien mieć ostatnie słowo, bo ktoś musi to wszystko przecież zebrać. Ale równocześnie musi to być też ostatnie słowo orkiestry, w tym znaczeniu, że orkiestra to akceptuje, szanuje moją koncepcję i to, że biorę za nią odpowiedzialność. Muszę być pewien tego, co robię, ale nie powinno mieć to nic wspólnego z tzw. władzą - mówił w Dwójce znakomity polski dyrygent.
Zobacz więcej na temat:  Marek Pijarowski muzyka klasyczna Dwójka Andrzej Sułek MUZYKA

Giovanni Antonini: muzyka jest w takich czasach wielkim pocieszeniem

- Wszyscy musimy przebywać w domach, nie wolno nam wychodzić. To w oczywisty sposób wymusiło na nas całkowitą zmianę trybu życia, wszyscy się tego uczymy. Ja staram się wykorzystywać ten dramatyczny czas na rozwijanie się, dużo czytam, analizuję partytury, ćwiczę grę na flecie - opowiadał o czasie izolacji maestro Giovanni Antonini.
Zobacz więcej na temat:  muzyka klasyczna Wratislavia Cantans Narodowe Forum Muzyki Monika Zając Dwójka KULTURA

Michał Klauza: Orkiestra to relacja. Trzeba dużo pracować razem

- Artyści, którzy na co dzień nie grają muzyki operowej wykonali ogromną pracę. My nie gramy oper. My to robimy na  jeden raz i ta jednorazowa praca została doceniona. W Polsce nie ma większej nagrody muzycznej niż Fryderyk - komentował w audycji "Cafe muza" fakt, że Orkiestrę Polskiego Radia w Warszawie oraz Chór Filharmonii Narodowej nagrodzono Fryderykiem w kategorii Muzyka Chóralna i Oratoryjna za album "Karol Szymanowski: Hagith".
Zobacz więcej na temat:  Michał Klauza muzyka klasyczna Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie Dwójka Andrzej Sułek Fryderyki Karol Szymanowski opera