Guidowi Cantellemu na 100. urodziny "Z przyjemnością i wzruszeniem zawiadamiam Panią, że Guido odniósł wielki sukces i że przedstawiłem go mojej orkiestrze, która pokochała go tak, jak ja. Po raz pierwszy w życiu spotkałem równie utalentowanego młodego człowieka. Zajdzie daleko, bardzo daleko". Zobacz więcej na temat: muzyka klasyczna Włochy Przemysław Psikuta MUZYKA KULTURA
Giovanni Antonini: muzyka jest w takich czasach wielkim pocieszeniem - Wszyscy musimy przebywać w domach, nie wolno nam wychodzić. To w oczywisty sposób wymusiło na nas całkowitą zmianę trybu życia, wszyscy się tego uczymy. Ja staram się wykorzystywać ten dramatyczny czas na rozwijanie się, dużo czytam, analizuję partytury, ćwiczę grę na flecie - opowiadał o czasie izolacji maestro Giovanni Antonini. Zobacz więcej na temat: muzyka klasyczna Wratislavia Cantans Narodowe Forum Muzyki Monika Zając Dwójka KULTURA
Michał Klauza: Orkiestra to relacja. Trzeba dużo pracować razem - Artyści, którzy na co dzień nie grają muzyki operowej wykonali ogromną pracę. My nie gramy oper. My to robimy na jeden raz i ta jednorazowa praca została doceniona. W Polsce nie ma większej nagrody muzycznej niż Fryderyk - komentował w audycji "Cafe muza" fakt, że Orkiestrę Polskiego Radia w Warszawie oraz Chór Filharmonii Narodowej nagrodzono Fryderykiem w kategorii Muzyka Chóralna i Oratoryjna za album "Karol Szymanowski: Hagith". Zobacz więcej na temat: Michał Klauza muzyka klasyczna Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie Dwójka Andrzej Sułek Fryderyki Karol Szymanowski opera
Dyrygentura i Weinberg. Opowieści Gabriela Chmury Bohaterem "Zapisków ze współczesności" był maestro Gabriel Chmura. Zobacz więcej na temat: Beata Stylińska Dwójka
Łukasz Borowicz: nasza wersja "Halki" jest optymalna - Dysponując wersją Kazimierza Sikorskiego, którą później pozmienialiśmy dokonując najróżniejszych drobnych rewizji tego materiału muzycznego i partytury, wydaje mi się, że jest to w tej chwili najbliższe oryginałowi. Podobnie jak estetyka i styl wykonawczy reprezentowany przez zespołu Teatru Wielkiego - Opery Narodowej - mówił w Dwójce dyrygent odpowiedzialny za stronę muzyczną "Halki" w reż. Mariusza Trelińskiego. Zobacz więcej na temat: Łukasz Borowicz opera Dwójka Jakub Kukla Stanisław Moniuszko
Bertrand de Billy: już jako dziecko chciałem zostać dyrygentem - Powiedziałem rodzicom, że chcę być dyrygentem, i nikt nie wiedział, skąd mi się to wzięło. Nikt w rodzinie nie był muzykiem, jestem pierwszy - mówił Bertrand de Billy o swoich najwcześniejszych (zaledwie kilkulatka) wspomnieniach związanych z dyrygenturą. Zobacz więcej na temat: Milena Gąsienica Dwójka
Marzena Diakun. Dyrygentka, która wybiera zawodowe propozycje - Jestem na takim etapie, że nie każde zawodowe zaproszenie jest dla mnie ciekawe. Interesuje mnie repertuar, w którym mogę się rozwinąć. Był czas, że na wszystkie propozycje odpowiadałam zgodą i cokolwiek to było, dyrygowałam - mówiła Polka, której kariera zawodowa rozwija się obecnie głównie poza granicami kraju. Zobacz więcej na temat: Andrzej Sułek Dwójka Marzena Diakun
Lawrence Foster: tej jednej rzeczy Schumann nie potrafił - Choć bardzo się starał, fragmenty o heroicznym charakterze zawsze brzmią u niego sztucznie. Tak jak w słynnym fragmencie poprzedzającym finał IV Symfonii – przecież to brzmi tak, jakby zagrać "Zemstę nietoperza" tuż po "Zmierzchu bogów"! - mówił w Dwójce dyrygent, który w styczniu br. dwukrotnie poprowadził Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach. W obu koncertach, w którym z NOSPR wystąpiła Plamena Mangova, można było usłyszeć dzieła Schumanna i Liszta. Zobacz więcej na temat: NOSPR MUZYKA Robert Schumann Monika Zając muzyka klasyczna
Marzena Diakun. Kariera wbrew stereotypom Gościem audycji będzie artystka, która we wciąż przypisywanej raczej rodzajowi męskiemu sferze dyrygentury zrobiła błyskotliwą karierę. Zobacz więcej na temat:
Paul McCreesh: słowo, które mnie określa to wyzwanie - Niektórzy uważają mnie za geniusza, inni za szarlatana. Najgorsze jest zajmowanie się muzyką, kiedy nie ma się nic do powiedzenia – wyznaje artysta. Gościem Dwójki 26 grudnia, w drugi dzień Świąt, był jeden z najwybitniejszych dyrygentów naszych czasów. Zobacz więcej na temat: muzyka dawna Dwójka
Wojciech Michniewski: era mistrzów się chyba skończyła - Teraz orkiestry potrzebują już czego innego niż mistrzów, którym mogłyby się zawierzyć - mówił w Dwójce ceniony dyrygent i kompozytor. Zobacz więcej na temat: Wojciech Michniewski MUZYKA Ewa Szczecińska KULTURA
Pamięci Marissa Jansonsa. Koncert z Rygi W "Filharmonii Dwójki" upamiętniliśmy wybitnego łotewskiego dyrygenta, który zmarł 30 listopada w wieku 76 lat. Słuchaliśmy koncertu, podczas którego poprowadził Orkiestrę Symfoniczną Radia Bawarskiego. Zobacz więcej na temat: Róża Światczyńska
Łukasz Borowicz: w dyrygenturze opera i symfonika się dopełniają - To jest wymysł naszych czasów, że dyrygenci dzielą się na operowych i symfonicznych. Ja staram się patrzeć na sprawę historycznie - to z opery dyrygentura w ogóle się wywodzi, i stamtąd czasami przechodziło się do świata symfoniki. Dzisiaj jest wielu dyrygentów, którzy nigdy w życiu nie dyrygowali operą. Ba, wręcz uważają operę za coś pośledniejszego względem symfoniki. To absolutnie złe myślenie - mówił gość audycji Cafe "Muza". Zobacz więcej na temat: Łukasz Borowicz MUZYKA Klaudia Baranowska muzyka klasyczna opera
Łukasz Borowicz. Życie dyrygenta W każde niedzielne przedpołudnie, przy kawie lub herbacie, spotykamy się na żywo z najciekawszymi postaciami polskiej muzyki. Tematy, które pojawiają się w rozmowach nie dotyczą jednak tylko muzyki. Zobacz więcej na temat:
Lawrence Foster: tak, kocham Sinatrę! - Mógłbym słuchać go bez końca. Potrafił opowiadać historie jak żaden inny śpiewak przed nim i po nim. A miał tak wiele historii do opowiedzenia, przy czym każda była inna. Do tego potrafił dodać słowom koloru - mówił w Dwójce główny dyrygent Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Zobacz więcej na temat: muzyka klasyczna MUZYKA KULTURA
Współpracował z ponad 100 orkiestrami w 25 krajach Gościem Adama Rozlacha był dyrygent Mariusz Smolij, który jest dyrektorem artystycznym trwającego właśnie w Toruniu V Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Skrzypcowego im. Karola Lipińskiego. Zobacz więcej na temat: MUZYKA Adam Rozlach
Żeby orkiestra grała jak z nut! Zaraz, zaraz, przecież muzycy grający w orkiestrze mają nuty, ćwiczą wcześniej swoje partie, wiedzą w którym miejscu utworu mają zacząć grać i jak grać. Więc czego, a raczej kogo im jeszcze potrzeba? Oczywiście dyrygenta! Dziś odkryjemy tajniki jego pracy. Zobacz więcej na temat: dzieci Agnieszka Kunikowska orkiestra
Tadeusz Strugała: przekonuję muzyków do swojej wizji - Dyrygent staje przed gronem muzyków, z których każdy jest indywidualnością i ma swoją wizję wykonywanego utworu. Muszę więc zapoznać się nie tylko z obrazem partytury, która dla każdego jest taki sam. Po to, by zaistniała moja wizja kompozycji, muszę przekazać orkiestrze swoją wrażliwość, uczucia, myśli i przekonać ją do nich – mówił w Dwójce wybitny dyrygent. Zobacz więcej na temat: Tadeusz Strugała MUZYKA KULTURA Jakub Kukla