Polskie Radio
Section05

kompozytor

"Tylko smutek jest piękny" - opowieść o Mieczysławie Koszu

- Ja pisałem w tej książce, że to był taki romantyk bliski jazzowej awangardy. To taka sprzeczność sama w sobie, ale tak to wyglądało. Z jednej strony miał wykształcenie klasyczne, a jazzu nauczył się grać sam w zakopiańskich knajpach, krakowskich kawiarniach, a potem w warszawskich klubach, w których też grywał - tak o Mieczysławie Koszu mówił Krzysztof Karpiński, autor książki "Tylko smutek jest piękny". 
Zobacz więcej na temat:  Jazz MUZYKA KULTURA pianino Paweł Sztompke

Alek Nowak: "Drach" wydobywa niejednoznaczną prawdę o człowieku

- Rozumiem "Dracha" jako odniesienie się do bardzo istotnych wątków osobistych u Szczepana Twardocha, natomiast dla mnie to jest temat dużo szerszy, niż sam Śląsk - opowiadał gość Dwójki, jeden z najwybitniejszych kompozytorów swojego pokolenia, twórca dramatu muzycznego, który będzie miał swoją premierę na festiwalu Auksodrone w Tychach.
Zobacz więcej na temat:  TEATR KULTURA Aleksander Nowak spektakl Szczepan Twardoch Paweł Siwek

Tadeusz Wielecki. Kompozytor improwizator, nie architektonik

- To takie fajne rozróżnienie Kasi Naliwajek. Ono jest bardzo poręczne, bo rzeczywiście moją domeną jest wypowiedź, typ ekspresji, który zasadza się na pewnym geście. Oczywiście utwór zawsze jest jakoś architektonicznie kontrolowany, ale w momencie, gdy już jakiś jeden, drugi gest muzyczny jest uchwycony, w wyobraźni czy w postaci zapisu - mówił w Dwójce kompozytor i kontrabasista.
Zobacz więcej na temat:  muzyka współczesna Warszawska Jesień MUZYKA Ewa Szczecińska

Piotr Tabakiernik: przy "De Trinitate" to tekst uruchomił muzykę

- Zastanawiałem się, gdzie można to zakotwiczyć. Natychmiast pojawił mi się jeden temat, czyli chorał gregoriański. Dla współczesnego kompozytora, tak mi się wydaje, to zawsze straszny problem, co zrobić z tym chorałem, który sam w sobie jest doskonałą muzyką pisaną na chwałę bożą i nic więcej nie potrzeba - mówił gość Dwójki.
Zobacz więcej na temat:  Warszawska Jesień MUZYKA Aleksandra Łapkiewicz premiera studio im. Witolda Lutosławskiego

Stanisław Syrewicz: pozostają wyraźne piosenki, które mnie charakteryzują

- Wszyscy powtarzali mi to, że umiałem napisać melodię. Różniłem się do wielu kompozytorów muzyki filmowej tym, że temat był zawsze wyraźny i ta melodyczność materiału była wyraźna i chwytająca, że można było zagwizdać sobie tą melodię wychodząc z kina. To było moim dużym atutem - powiedział na antenie radiowej Jedynki kompozytor Stanisław Syrewicz. 
Zobacz więcej na temat:  muzyka filmowa MUZYKA KULTURA