Polskie Radio
Section05

konsument

Konsument na rynku energii. "Brakuje elementarnej edukacji"

Krajowy system energetyczny cechuje się znaczną centralizacją, niewielką dywersyfikacją i - przede wszystkim - bardzo małą demokratyzacją. Dominującą pozycję na rynku energii posiada kilka zintegrowanych pionowo przedsiębiorstw energetycznych, zajmujących się zarówno wytwarzaniem lub sprzedażą, jak i przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej. O tym, a także o niewielkiej wiedzy konsumentów energii elektrycznej, mówiła w Polskim Radiu 24 ekspertka Federacji Konsumentów Ilona Jędrasik (Client Earth).
Zobacz więcej na temat:  energia elektryczna prąd energetyka

10 zasad ochrony konsumenta

Udane zakupy sprawiają, że poprawia nam się humor i cieszymy się nowym nabytkiem. Ale gdy zdarza się, że kupiony towar jest wadliwy i nie spełnia naszych oczekiwań, nie tylko czujemy się rozczarowani, ale też nie wiemy, co z nim zrobić. Oto 10 podstawowych zasad mówiących o tym, w jaki sposób prawo UE chroni konsumentów, bez względu na to, w którym z państw się znajdą.
Zobacz więcej na temat:  STYL ŻYCIA prawa konsumenta zakupy zakupy w internecie płatności płatności online umowa zwrot towaru Unia Europejska

Przedłużone gwarancje. Eksperci: to tylko chwyt marketingowy

Oferowane przez sieci handlowe tzw. przedłużone gwarancje na sprzęt elektroniczny dają złudne poczucie bezpieczeństwa. Jak wynika z raportu Rzecznika Finansowego, sprzedawcy oferują klientom dodatkowe polisy jako obowiązkowe, zarabiając na tym nawet 70 proc. ceny ubezpieczenia w formie prowizji, a gdy przychodzi co do czego, ubezpieczenie, które miało być od wszystkiego, okazuje się być do niczego.
Zobacz więcej na temat:  prawo UOKiK Błażej Prośniewski Elżbieta Mamos

Ubezpieczenia sprzętu RTV i AGD. Naciąganie klientów?

Sieci handlowe znalazły źródło dodatkowych zysków. To łączona sprzedaż produktów elektronicznych wraz z ubezpieczeniem. Z raportu Rzecznika Finansowego wynika, że sprzedawcy oferują nieświadomym klientom polisy jako obowiązkowe, a sami zgarniają nawet 70 proc. ceny ubezpieczenia w formie prowizji. Jak się przed tym uchronić i jakie przysługują nam prawa jeśli chodzi o reklamację sprzętu  AGD/RTV? Mówił o tym w Pogotowiu Konsumenckim Marcin Bielecki z Biura Rzecznika Finansowego.
Zobacz więcej na temat:  ubezpieczenia rtv sklepy elektronika gwarancja

"Czarny piątek", czyli wyprzedażowe szaleństwo

"Czarny piątek", tzw. Black Friday, to dzień, w którym rozpoczyna się sezon zakupów przed Świętami Bożego Narodzenia. W tym okresie wiele sklepów, które czynne są często w dodatkowych godzinach, oferuje zniżki i specjalne okazje. O tym, czy konsumenci - kupując towar w promocji - zachowują swoje prawa, mówiły w Pogotowiu Konsumenckim Małgorzata Cieloch (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów) i Katarzyna Słupek (Europejskie Centrum Konsumenckie).
Zobacz więcej na temat:  handel sklep UOKiK reklamacja