Polskie Radio
Section05

zakupy

Zakaz handlu w niedzielę. Co zmieniłyby nowe przepisy?

Zakaz handlu miałby sprzyjać życiu rodzinnemu Polaków. Tymczasem - jak wynika z opublikowanego w sierpniu raportu firmy Nielsen - 47 proc. naszych rodaków robi zakupy codziennie. - Największym nieszczęściem związanym z wprowadzeniem tego zakazu jest wymuszanie zmiany nawyków, zachowań na ludziach, którzy mogą jej nie chcieć - mówił Jeremi Mordasewicz z Konfederacji Lewiatan.
Zobacz więcej na temat:  zakupy w internecie Czwórka ekonomia Piotr Firan Dominika Klimek STYL ŻYCIA

Hiperkonsumpcja czyli Dzień Dziecka przez cały rok

Pieniądze jakimi dysponują młodzi konsumenci rosną w szybkim tempie. Według badań "Kids’ Power", dzieci w wieku 7-10 lat dysponują średnio 18 złotymi tygodniowo. W grupie wiekowej 11-16 lat tygodniówka wynosi średnio 28 złotych. Czy dzisiaj dzieci zaczynają rządzić portfelami swoich rodziców? Z czym przede wszystkim związane jest to zjawisko?
Zobacz więcej na temat:  Czwórka Katarzyna Kornet Weronika Puszkar dzieci dzieciństwo psychologia rodzina reklama STYL ŻYCIA

Sklepy przyszłości: zamiast kas skanowanie towarów telefonem

Kolejki do sklepowych kas są zmorą większości konsumentów. 61 proc. z nich uważa, że można je skrócić dzięki szybkim płatnościom zbliżeniowym i tyle samo respondentów oczekuje, aby można było płacić kartą w każdym sklepie, bez wyjątku. Dzięki otwartości konsumentów na nowe rozwiązania w handlu i płatnościach, już niedługo Polacy będą też sami skanować produkty w sklepowych alejkach, żeby uniknąć tej czynności przy kasie.
Zobacz więcej na temat:  płatności mobilne smartfon

Odpowiedzialne zakupy – zastanów się jakie produkty kupujesz

W 15 krajach europejskich (w tym w Polsce) ruszyła kampania „Chcemy wiedzieć”, w ramach której konsumenci apelują do producentów czołowych marek o jawność łańcuchów dostaw. Do informowania o przestrzeganiu praw człowieka wzywają instytucje międzynarodowe. W ramach kampanii w dniach 28-31 maja w Polsce gościć będą obrońcy prawa pracowniczych z Indii, którzy przedstawią m.in. działania w łańcuchu dostaw dla firm obuwniczych i skórzanych. O inicjatywie w Polskim Radiu 24 mówiły Joanna Szabuńko (Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie) i Joanna Sawicka-Gajin.
Zobacz więcej na temat: