Strefa Czystego Transportu w stolicy działa od dziś. Czy jest potrzebna?

Ostatnia aktualizacja: 01.07.2024 09:56
Od 1 lipca w stolicy zaczyna działać Strefa Czystego Transportu (SCT). - Nie służy ona temu, by zablokować wjazd do miasta, a by odświeżyć, odnowić tę flotę samochodów, która po ulicach się porusza - mówi Piotr Siergiej (Polski Alarm Smogowy). 
Od 1 lipca w Warszawie obowiązuje Strefa Czystego Transportu
Od 1 lipca w Warszawie obowiązuje Strefa Czystego Transportu Foto: ShutterstocK/ssuaphotos
  • Od 1 lipca w stolicy zaczyna działać Strefa Czystego Transportu (SCT). 
  • Jej wytyczne obowiązują wszystkich kierowców, którzy wjeżdżają do stolicy autem niezarejestrowanym w Warszawie. 
  • Mieszkańcy Warszawy będą zobowiązani przestrzegać SCT od 2028 roku. 
  • Przepisy Strefy Czystego Transportu będą zaostrzane co 2 lata. 
  • Szacuje się, że jakość powietrza w Warszawie znacznie poprawi się w ciągu 3-4 lat. 

Auta, które mogą wjeżdżać do centrum stolicy, do Strefy Czystego Transportu, muszą spełnić określone warunki, ujęte w przepisach. 

Kogo obowiązuje Strefa Czystego Transportu?

- Strefa obejmuje rozszerzone śródmieście stolicy. Nie będą mogły tam wjeżdżać:

Takie wyznaczniki mają na celu zapobieganie zanieczyszczeniu powietrza w mieście - mówi Piotr Siergiej z Polskiego Alarmu Smogowego. 

Włodarze stolicy już zapowiadają wprowadzenie metod kontrolujących wjazd aut do SCT. - Będzie to metoda mobilna, coś w rodzaju kamery, która będzie skanowała tablice rejestracyjne pojazdów. Dzięki temu policjanci czy strażnicy miejscy będą wiedzieli, czy dany pojazd spełnia wymogi strefy, czy nie - wyjaśnia ekspert. 


Posłuchaj
09:50 czwórka budzikom śmierć 01.07.2024 alarm smogowy 7.16.mp3 O Strefie Czystego Transportu w Warszawie opowiada Piotr Siergiej z Polskiego Alarmu Smogowego (Budzikom śmierć!/Czwórka)

 

Gość Numera Raza podkreśla, że nie ma złudzeń - wszyscy będziemy się tej strefy uczyć, zarówno kierowcy, jak i policjanci i strażnicy. Podobne rozwiązania funkcjonują już w wielu miastach Europy, w niektórych początki były ciężkie. Ekspert wyraża nadzieję, że Warszawa przejdzie przez ten proces lekko. 

- Wiemy z badań, że już samochody z silnikiem Diesla klasy euro 4 rzeczywiście emitują dużo więcej spalin niż to, co sama norma euro 4 wskazuje. One są w gorszym stanie - mówi. - Usunięcie ze strefy samochodów starych, klasy euro 2, euro 3, zwłaszcza z silnikami dieslowskimi, sprawi, że w ciągu 2-4 lat poprawi się jakość powietrza w stolicy. 

Wydaje się, że 4 lata to jednak szmat czasu. Wielu wolałoby, żeby to zadziało się już. - Rozumiem, że przyjęto taki czas, by kierowców oswajać z tymi przepisami i po to, żebyśmy mieszkając w Warszawie i planując zmianę samochodu za rok, dwa, trzy, zastanowili się jakie auto kupić, żebyśmy patrzyli, jaka jest jego norma emisyjna - wybierali euro 5, euro 6, żeby to już był samochód dopuszczony do wjazdu do strefy. 

Niezwykle istotną informacją dla mieszkańców stolicy jest fakt, że przepisy Strefy Czystego Transportu będą ich dotyczyły dopiero w 2028 roku, do tego czasu są zwolnieni z jej przestrzegania. - Dziś te przepisy są dla kierowców całej Polski, którzy wjeżdżają do stolicy, a nie dla tych, którzy mają auto zarejestrowane w Warszawie - wyjaśnia Piotr Siergiej. 

Wyjątki Strefy Czystego Transportu

Z przestrzegania przepisów Strefy Czystego Transportu wyłączone są również:

  • osoby z niepełnosprawnością, posiadające kartę parkingową,
  • osoby starsze, powyżej 70 roku życia, które miały auto zarejestrowane na siebie po 1 stycznia 2023 roku,
  • osoby przyjezdne, które np. przyjechały do szpitala etc., do 4 razy w roku,
  • samochody zabytkowe.

Każdy kierowca wjeżdżający do strefy, planujący swobodnie przemieszczać się autem po Warszawie, powinien sprawdzić, czy jego auto spełnia wymogi SCT. - Jeśli nasz samochód tych wymogów nie spełnia, to powinniśmy powiadomić urząd miasta, że "oto ja, posiadam taki samochód" - podpowiada ekspert Polskiego Alarmu Smogowego. 

Kiedy poprawi się powietrze?

Piotr Siergiej zaznacza też, że przepisy obowiązujące w Strefie Czystego Parkowania nie są dane raz na zawsze. - Jej regulacje co dwa lata będą zaostrzane. Powietrze też stopniowo będzie się poprawiać. Miasto prognozuje, że zarówno stężenie tlenku azotów, jak i pyłów zawieszonych za 3-4 lata spadnie o ponad połowę, bez znaczącej zmiany ruchu w mieście - mówi. - Strefa Czystego Transportu nie służy, by zablokować wjazd do miasta, a by odświeżyć, odnowić tę flotę samochodów, która po ulicach się porusza - dodaje, a sam prognozuje, że zmian możemy doczekać się wcześniej, dzięki temu, że kierowcy wcześniej zaczną wymieniać auta.  

***

Tytuł audycjiBudzikom śmierć!

Prowadzi: Michał "Numer Raz" Witak

Gość: Piotr Siergiej (Polski Alarm Smogowy)

Data emisji: 01.07.2024

Godzina emisji: 7.16

pj/wmkor

Czytaj także

Strefa czystego transportu powstanie w Warszawie. Wyłączenia obejmą m.in. auta zabytkowe

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2023 09:00
Rada m.st. Warszawy poparła wprowadzenie w mieście strefy czystego transportu (SCT). To regulacja, która poprawi jakość powietrza, wpłynie pozytywnie na zdrowie mieszkanek i mieszkańców. SCT obejmie centralną część miasta, będzie dotyczyć na początku tylko osób spoza Warszawy. Przewidziano też wyłączenia dla seniorów i aut zabytkowych.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jarosław Trybuś i Piotr Korduba: warszawskie mieszkania są inne. Co w nich jest?

Ostatnia aktualizacja: 27.06.2024 14:40
24 warszawskie mieszkania w blokach, kamienicach i wieżowcach to bohaterowie książki Jarosława Trybusia i Piotra Korduby. Możemy zajrzeć do wnętrz i poznać ich historię i zmianę. Autorzy podkreślają, że to inne mieszkania niż w całej Polsce. 
rozwiń zwiń