Samochody bateryjne. Elektromobilność dobra też na zimę?

Ostatnia aktualizacja: 16.01.2025 20:58
Norwegia o elektromobilności zaczęła myśleć już w 1994 roku, dzięki temu prześcignęła pozostałe kraje Europy. Jednak w ostatnich latach to Chińczycy najszybciej wymieniają swoje auta na te bateryjne. Ale czy samochody elektryczne to dobre rozwiązania na każdą pogodę i porę roku?
Samochód elektryczny - jak się sprawdza zimą?
Samochód elektryczny - jak się sprawdza zimą?Foto: Shutterstock/ginger_polina_bublik

Na rynku samochodowym mamy dziś ogromny wybór - a wybieramy nie tylko marki, a przede wszystkim silniki - są samochody elektryczne, hybrydy, te na benzynę czy diesle. Norwegowie dziś kupują niemal tylko samochody elektryczne. W 2024 roku prawie 90 procent nowokupionych aut w tym kraju to elektryki - jak informuje Norweska Federacja Drogowa. 


Posłuchaj
09:00 czwórka świat 4.0 16.01.2025 jędrzej 16.16.mp3 Elektromobilność w Europie i na świecie (Świat 4.0/Czwórka)

Najlepsi w elektromobilności 

- Norwegia jest światowym rodzynkiem - mówi Jacek Mizak z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych. - Prowadzi swoje działania od 1996 roku. Są 30 lat do przodu w porównaniu do innych państw europejskich, które o elektryfikacji zaczęły myśleć w 2012-15 roku. Norwegowie myśleli o tym już wtedy, gdy nam samochód elektryczny kojarzył się wyłącznie z melexem. 

Rząd w Oslo już wiele lat temu wprowadził szereg zachęt do wymiany samochodu na ten o napędzie elektrycznym - żeby wzmocnić popyt na elektryki Norwegia zwolniła te pojazdy z podatku importowego, VATu. 

Na świecie w elektromobilności przodują Chiny. - Jeszcze 3-4 lata temu, do 2022 centrum elektromobilności było w Europie, a na rynku europejskim była rejestrowana największa liczba pojazdów bateryjnych, ale teraz Chińczycy nas przekroczyli o kilka długości - podkreśla rozmówca Jędrzeja Rosiewicza. 

Zobacz też:

Same auta to jednak nie wszystko. Do ich obsługi niezbędna jest infrastruktura - punkty ładowania. W Polsce pod tym względem nie jest źle - mamy około 8000 takich stacji. Problemem jednak jest to, że są one skupione wokół dużych miast. - Tu prym wiedzie Holandia - tam jest aż 1/3 punktów ładowania z całej Europy - wyprzedza nawet Niemcy. Dzięki temu to jest najfajniejszy kraj do podróżowania samochodami bateryjnymi. 

Czytaj także:

Elektryk - auto też na zimę

Blisko 150 tysięcy kilometrów samochodami elektrycznymi lub o napędzie hybrydowym przejechała Agata Rzędowska, ekspertka ds. elektromobilności, redaktorka i publicystka, dzięki swojemu doświadczeniu absolutnie przekonana do samochodów elektrycznych. - Mówi się o problemie z samochodami elektrycznymi zimą. Ja to sprawdziłam na przełomie grudnia i stycznia w zeszłym roku. Na ten test wybrałam Norwegię - jazdę 200 km przez płaskowyż w temperaturze - 14 stopni. Zaobserwowałam, że zużycie prądu wzrosło w moim aucie o 15-20 procent, niż jak było trochę cieplej i jechałam przez niżej położony obszar - mówi. - Musimy jednak pamiętać, że gdy jest zimniej to samochód spalinowy też więcej pali.  


Posłuchaj
25:34 czwórka świat 4.0 16.01.2025 agata 16.28.mp3 O samochodach bateryjnych - ich zaletach i wadach opowiada Agata Rzędowska, ekspertka ds. elektromobilności (Świat 4.0/Czwórka)

 

Ekspertka zwraca uwagę, że dziś mamy do czynienia z ogromnym rozwojem aut bateryjnych. I mimo że dziś nie będą jeszcze służyły, jako auta pościgowe w policji to z pewnością wkrótce się tego doczekamy. 

***

Tytuł audycji: Świat 4.0 

Prowadzący: Piotr Firan

Materiał: Jędrzej Rosiewicz

Gościni: Agata Rzędowska (ekspertka ds. elektromobilności, redaktorka i publicystka w technologii przyszłości

Data emisji: 16.01.2025

Godzina emisji: 16.16

pj/mg

Czytaj także

Czym najlepiej poruszać się po mieście? Jak wybierają młodzi?

Ostatnia aktualizacja: 30.11.2023 11:10
W Warszawie został przeprowadzony Wielki Test Mobilności Miejskiej 2023 mający sprawdzić, czym najlepiej poruszać się po mieście. Na starcie stanęły samochody spalinowe, auta elektryczne, rowery i komunikacja miejska - zwycięzcami okazały się jednoślady. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Taksówki bez kierowcy - to już rzeczywistość

Ostatnia aktualizacja: 18.10.2024 12:00
Przyszłość jest teraz - a przynajmniej tak zapewnia nas jedna z najbogatszych osób na świecie - Elon Musk. Na wydarzeniu "We, Robot" jedna z jego firm zaprezentowała niesamowite projekty, które mają nam ułatwić życie. Jednym z nich był Cybercab, czyli taksówka, która zawiezie nas w wybrane miejsce, jednak zabraknie w niej człowieka za kierownicą.
rozwiń zwiń