Jak tworzy się gry planszowe?

Ostatnia aktualizacja: 11.07.2025 13:13
Podobno gry planszowe pomagają rozwijać się fizycznie, usprawniają motorykę, jak i umysł. Kształcą zdolność mowy, czytania ze zrozumieniem oraz udoskonalają kompetencje matematyczne. Jednak żeby móc zagrać, ktoś musi je zaprojektować - w Czwórce rozmawialiśmy z Ignacym Trzewiczkiem oraz Michałem Mijalem o tym, jak tworzy się ciekawe gry planszowe.
Gry planszowe
Gry planszoweFoto: Shutterstock

- Jeżeli gra będzie łatwa do przejścia za pierwszym razem, to wiele osób ją przejdzie i wyrzuci, odda albo sprzeda - mówi dr Michał Mijal z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. - Jest duża frajda z wybierania sobie takich gier, które poziomem wyzwania są do ciebie dopasowane - dodaje Ignacy Trzewiczek, twórca gier planszowych.


Posłuchaj audycji "Science zone" o tworzeniu gier planszowych


Przepis na hitową grę

Jak twierdzi Michał Mijal, podczas procesu tworzenia gier planszowych obowiązują pewne reguły, tak jak na przykład przy kreowaniu scenariusza filmowego. Dobrze stworzona gra będzie bardziej przyjazna dla każdego rodzaju gracza i nie będzie sprawiała zbędnych trudności.

- Fabuła w grze planszowej ułatwia zrozumienie reguł. Jeżeli muszę zamienić dwie brązowe kosteczki na zieloną i z tego mam trzy czerwone, to jest to trudniejsze. A kiedy wiem, że muszę sprzedać dwa sukna, żeby dostać skórę niedźwiedzia, która pozwoli mi coś kupić, to zrozumiem to za pierwszym razem i będzie mi łatwiej - twierdzi Mijal.

 

Przed wydaniem wielkie testowanie

- W branży gier planszowych testy to wszystko. Tak jak testuje się dowolny produkt, czy to pralkę, samochód lub cokolwiek innego, grę planszową także trzeba przetestować, czy ona działa i nadaje się do przekazania na rynek - wyjaśnia Trzewiczek. Faza testowania gry trwa tak naprawdę przez cały czas od momentu stworzenia pierwszej koncepcji gry, aż do daty premiery. 

- Autor musi swoją grę sprawdzić w boju, wpierw ją tworząc; to są całe miesiące pracy, kiedy ta gra powstaje, a testerzy mu pomagają z konkretnym feedbackiem: co zmienić, co nie działa, co zbalansować - mówią goście Czwórki. Gdy jednak gra jest już gotowa, testują ją inni gracze, którzy wcześniej nie mieli z nią styczności. Jeżeli autor i wydawca nie mają zastrzeżeń, grę można zacząć drukować i sprzedawać.


Zobacz także:


Po co grać w planszówki?

Dla Ignacego Trzewiczka gry planszowe to idealny sposób na spędzanie czasu ze znajomymi. - Dla mnie ten element socjalny to jest 90% całej zabawy. Oczywiście jest to także wyzwanie intelektualne, troszkę edukacji, są różne dodatkowe elementy. Ale szansa spotkania się z przyjaciółmi, fajnej zabawy, śmiechu i ciastek. Nic więcej nie potrzebuję - opowiada twórca gier.

Jak podkreśla Michał Mijal, w planszówkach każdy może znaleźć coś interesującego. - Możemy w grach szukać różnych rzeczy, a możemy po prostu spędzić wspólnie czas ze znajomymi. To fantastyczny pretekst. Możemy szukać historii, fabuły, tak jak oglądamy film czy czytamy książkę, to możemy zagrać w grę. A możemy siąść do gry, bo chcemy zmierzyć się z łamigłówką - wyjaśnia.

***

Tytuł audycji: Science zone

Prowadzi: Weronika Puszkar

Goście: dr Michał Mijal (Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego), Ignacy Trzewiczek (twórca gier planszowych oraz właściciel wydawnictwa Portal Games)

Data emisji: 08.07.2025 

Godzina: 13.13

kajz

Czytaj także

W co się bawić, czyli o pożytkach gier edukacyjnych

Ostatnia aktualizacja: 27.04.2025 23:15
Gry planszowe przeżywają renesans. - Jest mainstream, który narzuca to, w jaki sposób myślimy o grach planszowych, ale warto poszukiwać i eksperymentować, gry mają swój dobry czas - mówił w "Strefie rodzica" Marcin Mitznet, twórca ponad 400 gier edukacyjnych, Autor tekstów na temat gier, ich zastosowania i popularyzacji dla m.in Tekstualiów, Labib czy Nocy Bibliotek.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kultowy system RPG powraca. Nowa edycja "Kryształów Czasu" już zapowiedziana

Ostatnia aktualizacja: 26.05.2025 11:35
Na polski rynek mają powrócić Kryształy Czasu - legendarny system RPG, od którego swoją przygodę z grami fabularnymi zaczynało w latach 90. wielu polskich graczy. Świat Orchii, wymyślony przez Artura Szyndlera, ma zostać przywrócony na polski rynek w odświeżonej wersji, z nowym, bardziej przystępnym systemem i uwspółcześnionymi mechanikami, o czym mówił w Polskim Radiu 24 Artur Szymała, prezes wydawnictwa Dark Rabbit.
rozwiń zwiń