Jak chronić dane w sieci? "Przestępcy wiedzą o tobie wszystko"
W ciągu ostatniego pół roku w Polsce przybyło kilka tysięcy nowych sklepów internetowych i kilka milionów klientów, którzy przekonali się do zakupów online. Jak przekonuje Oliwia Tomalik dynamika wzrostu jest tu ogromna. - W ciągu pandemii bardzo zyskała branża spożywcza, ale także takie dom i ogród, a nawet elektronika. Stało się tak, bo ludzie zaczęli spędzać więcej czasu w domach - tłumaczyła ekspert.
09:14 2020_10_05-08-15-44_PR4_Pierwsze słyszę.mp3 Zakupy w sieci - jak zachować bezpieczeństwo (Pierwsze słyszę/Czwórka)
E-uzależnienie. Jak uwolnić się od życia w internecie?
Z raportu Gemius "E-Commerce w Polsce 2020" wynika, że 59 proc. Polaków uważa zakupy w internecie za bezpieczne, a tylko 18 proc. za ryzykowne. W sieci przybyło kupujących, którzy dopiero uczą się, jak korzystać z dobrodziejstw internetu, a przez to stanowią łatwy łup dla przestępców.
- Ludzie coraz bardziej ufają nowoczesnym metodom płatności, czyli online. Warto podkreślić, że jeśli sklep oferuje taką możliwość oznacza to, że został zweryfikowany pozytywnie przez operatora takich płatności i spełnia kryteria bezpieczeństwa - mówiła gość Czwórki.
Czytaj także:
Jedną z metod płatności online jest przekazywanie środków dzięki kartom kredytowym. Jak tłumaczy gość Czwórki, to tylko jeden z elementów całego procesu zakupowego. Przestępcy mogą dopaść nas znacznie wcześniej, zanim przejdziemy do przycisku "kup". - Kupowanie w sklepie internetowym to cały proces. Zwróćmy przede wszystkim uwagę na adres sklepu: czy jest to poprawny url z "https", czy przypadkowy ciąg znaków - tłumaczyła ekspert. - Warto też czytać regulamin, a w nim zapisy dotyczące m.in. ewentualnego zwrotu produktu. A przechodząc do płatności - zwróćmy uwagę, ile metod oferuje nasz sklep. Jeśli jest ich więcej, to zwiększa jego wiarygodność. Ważna jest też forma dostaw - ilu kurierów obsługuje tę sieć, i jak długo będziemy czekać na przesyłkę. Jeśli czas oczekiwania jest dłuższy, znaczy to, że nasza paczka będzie dopiero zamawiana, na przykład z Chin.
Czytaj także:
Jak podkreślała Oliwia Tomalik, warto też czytać opinie na temat danego sklepu w sieci. - To elementy, które pomogą nam podjąć decyzję co do zakupów w danym sklepie - tłumaczyła. A co, jeśli jednak damy się "naciągnąć"? - W przypadku płatności online sytuacja jest komfortowa, bo możemy zwrócić się do naszego banku - również online - i zgłosić oszustwo. Pieniądze powinny zostać nam zwrócone, bo wszystkie transakcje są rejestrowane na naszym koncie - tłumaczyła gość Czwórki.
***
Tytuł audycji: Pierwsze słyszę
Prowadzi: Kamil Jasieński
Gość: Oliwia Tomalik (marketing manager sieci Shoper)
Data emisji: 05.10.2020
Godzina emisji: 8.15
kd