W dyskusji wzięła udział czwórka specjalistów: Natalia Hatalska - analityk trendów w dziedzinie alternatywnych form komunikacji marketingowej, Katarzyna Miller - psycholożka, psychoterapeutka, felietonistka i publicystka, Anna Jupowicz-Ginalska - wykładowca PR na Uniwersytecie Warszawskim oraz Michał Zaczyński - dziennikarz, felietonista, ekspert ds. mody. Debatę prowadziły Karina Terzoni i Aleksandra Jasińska.
Punktem wyjścia debaty był krótki przegląd zmieniających się kanonów kobiecego piękna na przestrzeni historii - od Kleopatry poprzez barokowe kształty do współczesności.
Czym dla nas jest dziś piękno? - Piękno jest subiektywną potrzebą ludzką, a uroda to sprawa umowna, to, co widzimy na okładkach - przekonywała Katarzyna Miller. Dlaczego zatem poddajemy się kanonom piękna narzucanym z zewnątrz i porównujemy się z innymi? Według uczestniczącej w debacie psycholożki to wielki problem naszych czasów.
Bardzo duży wpływ na nasze postrzeganie kobiecego piękna ma świat mody, który według Michała Zaczyńskiego ciągle pozostaje konserwatywny - na okrągłe kształty czy zmarszczki u modelek wciąż reagujemy ze zdziwieniem. - Istnieje jednak w modzie zjawisko przenikania się płci, a i mężczyźni coraz częściej zauważają, że bycie kobietą jest fajne - mówił specjalista.
Ważnym punktem dyskusji była kwestia kanonów piękna w mediach społecznościowych - przyjrzeliśmy się zjawisku nieustannego kreowania wizerunku w sieci, które dla wielu współczesnych kobiet jest wręcz obsesyjnym zajęciem. - Nie ma jednolitego wizerunku kobiet w mediach społecznościowych, tak samo, jak nie ma jednego kanonu. One ciągle się zmieniają - wyjaśniała Anna Jupowicz-Ginalska.
A co nam mówią najnowsze trendy? Czy obecnie jesteśmy w stopniowym odwrocie od szalejącego kultu perfekcji, młodości i smukłej sylwetki? Według Natalii Hatalskiej można zauważyć dwie dominujące tendencje. - Mamy trend na naturalność, a także przesunięcie od piękna zewnętrznego do wewnętrznego. Nie chcemy poddawać się wymaganiom stawianym przez otoczenie - przekonywała ekspertka.
Czy tendencja ta się utrzyma? Jakie są jej przejawy w kampaniach reklamowych? Co trzeba sobie uświadomić, aby budować poczucie własnej wartości? Oraz kiedy to, co jest dzisiaj inne, stanie się normalne? Także na te pytania szukaliśmy odpowiedzi w Czwórkowej debacie. Zapraszamy do wysłuchania jej nagrania.
***
Tytuł audycji: Debata Czwórki: "Kanony Kobiecego Piękna". Transmitowana w audycji "TOP - Trochę Optymizmu Popołudniem"
Prowadzą: Karina Terzoni i Aleksandra Jasińska
Goście: Natalia Hatalska (analityk trendów w dziedzinie alternatywnych form komunikacji marketingowej), Katarzyna Miller (psycholożka, psychoterapeutka, felietonistka i publicystka), Anna Jupowicz-Ginalska (wykładowca PR na Uniwersytecie Warszawskim) oraz Michał Zaczyński (dziennikarz, felietonista, ekspert ds. mody)
Data emisji: 16.11.2016
Godzina emisji: 17.06
jsz/mc