Bookstagram. Czy książki "klikają się"?

Ostatnia aktualizacja: 24.04.2022 14:40
Ponad 75 mln osób z całego świata należy do bookstagrama. - To jest społeczność, która bardzo motywuje się do czytania i pozwala poznać osoby o podobnych gustach literackich - mówi Magdalena Żochowska, autorka pracy magisterskiej "#Bookstagram - książka i czytanie w mediach społecznościowych".
Bookstagram to społeczność, która liczy już 75 mln. użytkowników.
Bookstagram to społeczność, która liczy już 75 mln. użytkowników.Foto: Pixabay.com

Z miłości do książek czy dla "lajków"?

Bookstagram jest hasztagiem, profilem książkowym oraz, ogólniej mówiąc, wirtualną przestrzenią w aplikacji Instagram, w której powstała społeczność miłośników książki. Tematem pracy magisterskiej Magdaleny Żochowskiej są sposoby przedstawiania książek, praktyk czytelniczych i pisania o powieściach na polskim bookstagramie. Autorka przeanalizowała aktywność czytelników w tejże przestrzeni. - To społeczność bardzo otwarta, w której każdy może podzielić się swoimi wyborami, może je uzasadnić i może ocenić książki - wyjaśnia rozmówczyni Oli Jasińskiej. - Bookstagramerzy gromadzą wokół siebie ludzi o podobnych preferencjach i są bardzo przywiązani do książek. Na podstawie postów zawierających hasztagi z polskimi tytułami książek oraz hasztagi #bookstagram i/lub #bookstagrampl mogę powiedzieć, że w aplikacji książka przedstawiana jest jako przedmiot estetyczny, wart zakupu, a także jako źródło inspiracji. Bookstagram może też jednak wywierać presję i przyczyniać się do konsumpcyjnego traktowania książki jako dekoracji i estetycznego przedmiotu.

Wstydzę się, bo czytam

O bookstagramie jeszcze niewiele się mówi w społeczności akademickiej, natomiast w mediach społecznościowych jest o nim głośno. - Z badań Magdy wynika, że nie jest to popularne zjawisko wśród studentów, choć oni sami deklarują, że są zainteresowani książkami i że szukają niebanalnych sposobów komunikowania tego, co dla nich jest ważne w literaturze - mówi promotorka pracy prof. dr hab. Iwona Hofman. -  Wydaje mi się, że młodzi ludzie są bardzo przywiązani do swoich wyborów literackich, ale z jakiegoś powodu mniej chętnie o tym mówią. Tak jakby przyznawanie się do czytania książek nie było "trendy".  

Posłuchaj
10:08 CZWORKA Tedy po trendy - bookstagram 24.04.2022.mp3 "Książka i czytanie w mediach społecznościowych" - praca magisterska o bookstagramie (Tędy po trendy/Czwórka)

Sprawdź także:

O książkach bez "pysznej kawusi i bąbelków"

Gościem audycji była także Jagoda Jabłońska, autorka profilu książkowego @jagbuk. - Na bookstagramie obowiązują pewne zasady - liczą się okładka książki, ładne zdjęcie. Ja działam trochę na przekór: nie wstawiam postów z kwiatkami, chmurkami i "pyszną kawusią". Mój profil jest dziennikiem moich lektur, który nagle zaczęli czytać inni, i jak się okazało, bardzo fajni ludzie - opowiada. - Trochę przekornie mówię też, że bookstagram jest nudny: ciągle tylko książki i książki, a czasami w tle zegarek od sponsora. Ale w tej miałkiej instagramowej materii pojawiają się fantastyczne historie, za którymi stoją wspaniali ludzie. I to jest to, co mnie tak bardzo fascynuje w tym miejscu.  

Wyświetl ten post na Instagramie

Post udostępniony przez @jagbuk

Posłuchaj
09:09 CZWÓRKA Tedy po trendy - ksiazki 24.04.2022.mp3 Jak prowadzić konto o literaturze na Instagramie? Rozmowa z Jagodą Jabłońską (Tędy po trendy/Czwórka)

***

Tytuł audycji: Tędy po trendy

Prowadzi: Aleksandra Jasińska

Goście: Magdalena Żochowska (autorka pracy magisterskiej "#Bookstagram - książka i czytanie w mediach społecznościowych", laureatka konkursu,  Medi@stery, Uniwersytet Marie Curie-Skłodowskiej w Lublinie), prof. dr hab. Iwona Hofman (promotorka, Uniwersytet Marie Curie-Skłodowskiej w Lublinie), Jagoda Jabłońska (perkusistka, instagramerka, autorka profilu książkowego @jagbuk)

Data emisji: 24.04.2022

Godzina emisji: 10.15

kul

Czytaj także

Społecznościówki a psyche. Które dołują najbardziej?

Ostatnia aktualizacja: 30.05.2017 12:30
Brytyjskie Królewskie Stowarzyszenie do spraw Zdrowia Publicznego zajęło się związkami zdrowia psychicznego i platform społecznościowych. Który, według badaczy, serwis społecznościowy najgorzej wpływa na naszą psychikę?
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Fake Famous". Czy każdy może być sławny?

Ostatnia aktualizacja: 04.02.2021 13:20
Nick Bilton, twórca dokumentu "Fake Famous", postanowił przeprowadzić eksperyment społeczny i sprawdzić, czy uda mu się zamienić trzy przypadkowe osoby w influencerów. Swoim dokumentem obnaża prawdę o funkcjonowaniu mediów społecznościowych.
rozwiń zwiń