Psychologia pozytywna. Naukowa recepta na szczęście?
- Kolory to uniwersalny język, którym posługujemy się od urodzenia. To element komunikacji niewerbalnej, którą wszyscy się nawet nieświadomie porozumiewamy - tłumaczyła Alina Stasiak, która ekspertka ds. marki. - Nad kolorami, którymi się otaczamy, i w które się ubieramy warto mieć kontrolę, to pozwoli nam kreować własny, spójny wizerunek zgodnie z tym, jacy jesteśmy, w jakiej sytuacji się znajdujemy i jak chcemy być postrzegani.
38:25 2020_11_12-20-08-02_PR4_Psychologia.mp3 Jak działają na nas kolory? (Strefa Prywatna/Czwórka)
Jak przyciągać dobre rzeczy? Trochę o filozofii szczęścia
- Czerwony jest specyficzny, w biznesie trzeba z nim uważać. Jest pobudzający, energetyczny, może przykuwać wzrok, ale wiąże się też z drapieżnością, seksualnością. Dopiero osoby na wyższych stanowiskach mogą sobie pozwolić na czerwień - tłumaczyła Alina Stasiak. - Czerwień działa na emocje, podnosi ciśnienie krwi. Ludzie, którzy go noszą lubią zwracać na siebie uwagę. Jeśli staramy się o pracę w branży kreatywnej - użyjmy go. Ale jeśli chcemy pokazać się jako osoba odpowiedzialna, pewna siebie na przykład podczas rozmowy kwalifikacyjnej w banku - załóżmy coś bardziej klasycznego. Jeśli chcemy pokazać, że jesteśmy dyspozycyjni - wybierzmy brąz. To kolor, który świadczy o pracowitości. Granatowy jest kolorem osób uporządkowanych.
Czytaj także:
Jan Mela: w życiu ważne jest, by mieć dokąd wracać
We wnętrzach gastronomicznych najczęściej dominują żółty, czerwony. - Niedobre do jedzenia są zaś takie kolory jak niebieski czy zielony. Ludzie, którzy chcą schudnąć - przynajmniej w teorii - powinni używać takich naczyń - podkreślała Alina Stasiak. A jak tłumaczył Michał Kos, projektant graficzny, inaczej jest w social mediach i reklamie. - Tu z kolei dominują wyraziste barwy, jak fiolet, niebieski czy czerwień. Przyciągają one uwagę, motywują do szybkich reakcji - tłumaczył ekspert. - Jeśli chcemy uspokoić klienta, możemy użyć koloru zielonego.
Czytaj także:
Jak podkreślała Katarzyna Sobal, astrolog, kolory mają ogromny wpływ na nasz nastrój. - Emanujemy nimi w naszej aurze - tłumaczyła. Dzięki używaniu kolorów możemy wpływać na nasz aktualny stan - podkreślała. - Wystarczy, że zmienimy koszulę, dodamy kilka elementów wystroju mieszkania, by zmienić swój nastrój. Żeby jednak wiedzieć, czego potrzebujemy, musimy sami ze sobą popracować. Na przykład na pobudzenie chęci do życia i działania należy wybrać pomarańczowy. Z kolorami warto eksperymentować i wychodzić poza schematy.
Posłuchaj także:
Kolor zielony najbardziej znany jest z właściwości odprężających. Kojarzy się z bogactwem i naturą. W promocji wykorzystują go marki innowacyjne, banki i instytucje ekologiczne, bo poza tym, że sprzyja rozluźnieniu, może kojarzyć się z symbolami szczęścia. Ale także osoby prywatne, na przykład dziennikarka Czwórki Marta Hoppe. - Noszę kolor zielony, bo dzięki temu, zwłaszcza jesienią, gdy wszyscy ubierają się na brązowo, dobre mnie widać. Staram się nim także otaczać na co dzień - tłumaczy swój wybór. Choć jak podkreślała, ten kolor wcale jej nie uspokaja. - Nie należę do osób spokojnych, ale być może, gdyby nie to, że otaczam się zielenią, byłabym jeszcze mniej spokojna - żartowała dziennikarka Czwórki.
***
Tytuł audycji: "Strefa prywatna"
Prowadzi: Jakub Jamrozek
Goście: Alina Stasiak (pasjonatka wizerunki i marki, zajmuje się też PR-em), Katarzyna Synal (autorka "Księgi symboli kosmicznych", astrolog, artystka, przedsiębiorca), Michał Kos (projektant graficzny)
Data emisji: 12.11.2020
Godzina emisji: 20.09
kd