78 proc. Polaków deklaruje, że pieniądze przeznaczone przez nich na święta pochodzą z oszczędności, a nie kredytów. Tymczasem tylko 30 proc. z nas przyznaje, że ma jakiekolwiek "zaskórniaki". - Trzeba pamiętać, że to tylko deklaracje, o tym, czy te święta były drogie, czy nie, przekonamy się, gdy w nowym roku zajrzymy do portfeli - mówi Alicja Karpińska, doradca finansowy ANG Spółdzielnia Doradców Kredytowyc h. - Poza tym wielu z nas ma karty kredytowe, dzięki którym nie musi brać pożyczek krótkoterminowych, by przygotować święta.
Według raportów GUS od wielu lat Polacy konsekwentnie najwięcej pieniędzy wydają na artykuły spożywcze. - Bo podczas świąt stawiamy na czas spędzony z rodziną i jedzenie tradycyjnych wigilijnych potraw - wymienia ekspertka. - Ale to dobrze. Jeśli bowiem kupujemy polskie produkty żywieniowe, zostawiamy pieniądze w naszym kraju. Poza tym takich produktów jest coraz więcej, vo rynek nasycił się już wyrobami pochodzącymi z Chin, a wielu producentów wraca z produkcją do Europy.
Okres przedświąteczny to ogromny zastrzyk finansowy dla polskiej gospodarki. - Ludzie oszczędzają w wielu przypadkach właśnie po to, by móc wydać pieniądze na święta. Dlatego wysokie przychody odnotowuje przede wszystkim branża spożywcza, ale także mnóstwo dodatkowych sektorów, m.in. produkcja - mówi gość "Poranka OnLine". - To niestety pokutuje w styczniu, gdy sprzedaż spada, a firmy osiągają dużo mniejsze zyski.
Jak przyznaje ekspertka, w tym roku przed świętami Polacy deklarowali, że zakupy będą robić "w sposób przemyślany", czyli głównie w dyskontach. - Dużo kupujemy, ale wcześniej sprawdzamy ceny także w internecie. Robimy to nawet częściej niż mieszkańcy wielu innych europejskich państw - mówi Karpińska.
Kolejny zastrzyk finansowy fundujemy polskiej gospodarce kupując świąteczne prezenty. - Książki, choć często tak deklarujemy w różnych badaniach, nie są najczęściej kupowanym prezentem - mówi ekspertka. - Nie wiadomo jeszcze, co wygra w tegorocznym rankingu prezentów, ale przed świętami zażyczyliśmy sobie pieniędzy, a także m.in. kosmetyków.
Zobacz świąteczną kartkę od Czwórki! <<<
Okazuje się także, że podczas zakupów zwracamy uwagę na to, co napisane jest na opakowaniach - wynika z badań Deloitte. - Aż 6 na 10 respondentów deklaruje, że ważna jest dla nich także ochrona środowiska - dodaje Karpińska.
(kd)