Jak powinna wyglądać edukacja przyszłości?

Ostatnia aktualizacja: 03.09.2019 21:29
Czy współczesny model edukacji odpowiada wymogom rzeczywistości i potrzebom kolejnych pokoleń? Jak szkoła przygotowuje ich do wejścia na rynek pracy?
Audio
  • Edukacja przyszłości "Potrzebujemy oddolnej rewolucji" (Czat Czwórki)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock.com

Prawdziwy rozwój powinien sprzyjać rozwijaniu pasji. Nauczyciel powinien wspierać w rozwiązywaniu problemów Edyta Plich 

Dzisiejszych uczniów nazywa się często "cyfrowymi tubylcami". Żyją w szybko zmieniającym się, pełnym bodźców świecie. Przetwarzają na co dzień gigabajty informacji. Potrzebują w związku z tym zupełnie nowego podejścia w nauczaniu, nowych, interaktywnych narzędzi i umiejętności, które pozwolą im odnaleźć się w zmieniającej się rzeczywistości.

Co oferuje uczniom tradycyjny model edukacji? Zdaniem Aleksandry Chudaś, dyrektor zarządzającej w Fundacji "Zwolnieni z Teorii" dyskusja o zmianach powinna dotyczyć nie tego w jaki sposób, ale czego uczymy nasze dzieci. - Celem, jaki powinien nam przyświecać, to zastanowienie się nad tym, co nasze dzieci powinny umieć - mówiła.

W ławkach obok siebie siedzą przyszli hydraulicy, kucharze i śpiewaczki operowe. Jednolity system oceniania nie ma większego sensu. Dobry uczeń, to niekoniecznie ten, który ma same piątki. Musimy pokazać, że wartość jest gdzie indziej Edyta Plich 

Rozmówcy Piotra Firana zwracali również uwagę na to, że szkoła powinna odpowiadać na potrzeby ucznia i rynku pracy. - Żyjemy w bardzo szybko zmieniających się czasach. Szkoła powinna być miejscem przyjaznym, sprzyjającym rozwojowi. Zmiany trzeba wprowadzać już teraz - dodawał Lech Mankiewicz, dyrektor Centrum Fizyki Teoretycznej PAN, prezes fundacji "Edukacja dla Przyszłości".

Jak powinna wyglądać edukacja przyszłości? Co obejmować w programie? Jakie umiejętności powinna przekazywać młodemu pokoleniu? Jakich kompetencji potrzebują współcześni uczniowie? O tym w rozmowie z gośćmi Czwórki.

***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Piotr Firan

Goście: Edyta Plich (Towarzystwo Inteligentnej Młodzieży), Aleksandra Chudaś (dyrektor zarządzająca w Fundacji "Zwolnieni z Teorii"), Lech Mankiewicz (dyrektor Centrum Fizyki Teoretycznej PAN, prezes fundacji "Edukacja dla Przyszłości").

Data emisji: 3.08.2019

Godzina emisji: 15.09


Czytaj także

Matura z matematyki. Czy powinna być obowiązkowa?

Ostatnia aktualizacja: 26.02.2019 12:23
W ostatnich latach, co szósty maturzysta nie zdał egzaminu dojrzałości z matematyki, a aż 42 proc. uczniów kontrolowanych przez NIK szkół ponadgimnazjalnych miała na świadectwach z tego przedmiotu tylko ocenę dopuszczająca - wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czy studia magisterskie są nam potrzebne?

Ostatnia aktualizacja: 03.04.2019 18:11
W Europie funkcjonuje trójstopniowy system edukacji wyższej. Polskimi odpowiednikami są studia licencjackie, magisterskie i podyplomowe. Nie wszyscy studenci decydują się jednak na kontynuację studiów i zdarza się, że kończą je po trzech latach, na licencjacie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Relacje pozorne. Co jest przyczyną współczesnej samotności?

Ostatnia aktualizacja: 10.04.2019 19:33
Hikikomori – tak w Japonii nazywa się zjawisko wycofywania się z życia, utraty potrzeby nawiązywania kontaktów społecznych, utrzymywania relacji, a nawet – wychodzenia z domu. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czy polska szkoła potrzebuje kolejnych zmian?

Ostatnia aktualizacja: 03.05.2019 18:52
Struktura polskiego szkolnictwa, formuły egzaminacyjne i systemy oceniania od lat poddawane są reformom i eksperymentom. Czy obecny system potrzebuje dalszych zmian i w jakim kierunku powinno się go reformować?
rozwiń zwiń