"Gdzie los poniesie" - mistrzowie turystycznych vlogów. Jak zwiedzać Polskę?

Ostatnia aktualizacja: 03.07.2023 12:09
Autorzy vloga "Gdzie los poniesie" zajęli pierwsze miejsce w niezwykle prestiżowym, ogólnopolskim konkursie - VI Turystycznych Mistrzostwach Vlogerów. Dawid Białowąs, współtwórca vloga, zdradza w Czwórce, jak zwiedzać i co zwiedzać w Polsce i nie tylko.
Dawid Białowąs w studiu Czwórki
Dawid Białowąs w studiu CzwórkiFoto: Kamil Jasieński/Czwórka
  • Autorzy vloga "Gdzie los poniesie" wygrali VI Turystyczne Mistrzostwa Vlogerów. Wraz z nimi wygrało Mazowsze.
  • Ich najpopularniejsze filmy to te z Ukrainy, którą odwiedzili jeszcze przed wybuchem wojny. Od trzech lat podróżnicy zwiedzają Czechy.
  • Mazowsze jest krainą, która kryje wiele niespodzianek. Dawid Białowąs zachęca, by je odkryć, np. wybrać się do żyrardowskiego Muzeum Lniarstwa. W Warszawie proponuje spacer po dzielnicach niezniszczonych przez II wojnę światową.
  • Planując urlop, warto postawić na zwiedzanie swojej małej ojczyzny - miejsc bliskich nam uczuciowo i geograficznie.

Autorzy vloga "Gdzie los poniesie" zostali mistrzami VI Turystycznych Mistrzostw Vlogerów. Wraz z nimi wyróżnione zostało województwo mazowieckie, którego są reprezentantami.

- Jeszcze nie do końca otrząsnęliśmy się po tej nagrodzie. Tydzień temu dowiedzieliśmy się, że wygraliśmy ten konkurs i odebraliśmy nagrodę - przyznaje Dawid Białowąs, reprezentant vlogowego duetu. - Jesteśmy dumni, ale też nie spodziewaliśmy się tego sukcesu, bo konkurencja była całkiem niezła. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że wygraliśmy i wygrało województwo mazowieckie. Sami mieszkamy w nim od zawsze, ale nawet my nie spodziewaliśmy się, jak wiele ciekawych rzeczy jest tu do pokazania - dodaje.

We vlogosferze konkurencja jest duża. Jednak dla twórców "Gdzie los poniesie" jest ona przede wszystkim inspirująca, bo każdy twórca ma swój styl. Niektórzy podróżują samotni, inni w parach, na rowerach, na skuterach, autem, z plecakami. - My często korzystamy z rowerów - przyznaje gość Kamila Jasieńskiego. - Nie jest trudno przygotować się do takiej wyprawy. Wystarczy zapakować parę rzeczy do sakw, wziąć namiot, żeby spać na dziko, palcem po mapie wytyczyć trasę i pojechać. Fajnych atrakcji w niewielkiej odległości jest sporo.

Posłuchaj
14:46 czwórka pierwsze słyszę 03.07.2023 gość.mp3 Jak zwiedzać Polskę, podpowiada współautor vloga "Gdzie los poniesie" (Pierwsze słyszę/Czwórka)

Dawid Białowąs jest przekonany, że każda zdrowa osoba bez większego przygotowania jest w stanie przejechać na rowerze 100 km. Podkreśla jednak, że z bagażami jedzie się trudniej, dlatego warto zadbać o przygotowanie ciała do ruchu, by uniknąć kontuzji.

Przedwojenna Ukraina - najbardziej popularne filmy

Dziś najpopularniejszymi filmami na vlogu "Gdzie los poniesie" są filmy z Ukrainy, którą podróżnicy odwiedzili, zanim wybuchła wojna. - Byliśmy tam sporo przed wojną. Pojechaliśmy starą, 40-letnią ładą. Objechaliśmy południe Ukrainy, byliśmy w Naddniestrzu. Zwiedzaliśmy opuszczone miasto w pobliżu Odessy, które podupadło ze względu właśnie na bliskość tego prestiżowego sąsiada - opowiada gość Czwórki. - Opuszczone hotele, place zabaw - tam są takie miejsca. One nas przyciągają, ale to propozycja dla osób, które podróżują nieco inaczej.

Czar południa - zwiedzanie Czech

Piękne krajobrazy i liczne atrakcje gwarantuje nam podróż do Czech. Vlogerzy "Gdzie los poniesie" kraj naszych południowych sąsiadów zwiedzają już od trzech lat. - Zaczęliśmy od północy, Skalnych Miast, Karkonoszy - zdradza Dawid Białowąs. - Odwiedziliśmy też wschodnio-południowa część kraju, czyli Morawy. To kraina, która słynie z wina. Liczne winnice tworzą tam super widoki. Jest tam też mnóstwo pałaców i zamków.

Najciekawszym rejonem, i położonym blisko Polski, na pierwsze wyprawy wydaje się Skalne Miasto Adrspach, położone zaledwie 5-7 km od naszej granicy. Bardzo interesująca jest też Czeska Szwajcaria - ogromny park, który można zwiedzać i pieszo, i rowerem.

Mazowsze - dobre miejsce na wakacje

Na vlogu "Gdzie los poniesie" znajdziemy oczywiście nie tylko zagraniczne propozycje zwiedzania. Choć w Polsce Warszawa nie uchodzi za najpiękniejsze miasto, to kryje ona wiele niespodzianek, które potrafią zauroczyć. - Mimo że znamy wiele atrakcji na Mazowszu, w województwie mazowieckim i samej Warszawie, to szykując się do konkursu jeszcze zgłębiliśmy temat - przyznaje gość "Pierwsze słyszę". - Tu nie ma morza, gór, jezior jest mało, ale można znaleźć coś fajnego.

Jednym z filmów, jaki vlogerzy nagrali na konkurs, jest "Industrialne Mazowsze". - Skupiliśmy się na miejscach, budynkach, które kiedyś były fabrykami, wieżami ciśnień, a teraz, po rewitalizacji, pełnią zupełni inne funkcje - zdradza Dawid Białowąs. - Takim miejscem jest np. fabryka lnu w Żyrardowie. Miasteczko było europejską stolicą włókiennictwa. Dziś len i jego historia są tam żywe. W dawnej fabryce jest Muzeum Lniarstwa.

Mazowsze industrialne → niebanalne/Gdzie los poniesie

Dawida Białowąsa, który urodził się i mieszka całe życie w Warszawie, stolica już raczej nie zaskoczy, choć podkreśla, że miasto zmienia się cały czas. - Komuś spoza Warszawy poleciłbym zwiedzanie tych części miasta, które nie zostały zniszczone przez wojnę, czyli Pragę Północ, kawałek Pragi Południe, Wolę, gdzie nowoczesne drapacze chmur mieszają się z przedwojennymi kamienicami.

Jak planować urlop?

Niektórzy wakacyjny plan zwiedzania mają już wypełniony po brzegi. Tym, przed którymi planowanie, Dawid Białowąs poleca wybór miejsc blisko swych małych ojczyzn, w okolicy maksymalnie 100-200km. - Dzięki temu można zobaczyć wiele ciekawych miejsc i nie wydać wiele - podpowiada. - Na Mazowszu można odwiedzić Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu, udać się do Nadbużańskiej Krainy Spokoju, takiego mazowieckiego Podlasia.

***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

Prowadzi: Kamil Jasieński

Gość: Dawid Białowąs (współtwórca vloga "Gdzie los poniesie")

Data emisji: 03.07.2023

Godzina emisji: 08.12

pj

Czytaj także

Bałtyckie stolice na city break. Poznaj z nami Rygę i Tallinn

Ostatnia aktualizacja: 27.05.2023 11:00
Niezwykle ciekawą opcją na weekendową wycieczkę jest wypad do krajów bałtyckich. Podczas takiej wyprawy możemy odwiedzić Rygę i Tallinn - dwie wyjątkowe stolice.