Czym różnią się rękojmia od gwarancji?
Dyrektywa ma tworzyć mechanizmy, które umożliwią konsumentom naprawianie towarów po okresie gwarancji i rękojmi - tłumaczy Eliza Turkiewicz, ekspertka Lewiatana. - Rękojmia to ustawowa odpowiedzialność sprzedawcy za wady fizyczne jak i prawne produktu. Jeśli nabywca zgłosi takie "usterki", ma prawo domagać się wymiany towaru na nowy, naprawy go lub odstąpienia od warunków umowy. Rękojmia obowiązuje dwa lata. Natomiast gwarancja to dobrowolne oświadczenie sprzedawcy, importera, producenta czy dystrybutora. Czas jej obowiązywania zależy od gwaranta i może być nawet dożywotni.
Odpowiedź na "szarą strefę"
O naprawie sprzętu najczęściej mówi się w kontekście RTV i AGD, bo jak pokazują dane, w ostatnich latach ich żywotność jest zdecydowanie krótsza. A dyrektywa jest odpowiedzią na "szarą strefę", która tworzy się po upływie rękojmi i gwarancji. - Dzięki niej konsument dostaje szereg możliwości znalezienia sposobu na naprawę towaru, bo dyrektywa przewiduje, że powstanie internetowa platforma napraw, która połączy konsumentów z warsztatami i sprzedawcami odnowionych towarów na swoim obszarze - mówi gość Czwórki. - Jeśli więc zepsują się nam słuchawki, na portalu wpisujemy konkretne zapytanie o naprawę i dostajemy listę miejsc, które mogą ją wykonać.
Norma jakości i informacje o naprawie
Przy okazji zostanie też utworzona Europejska Norma Jakości, która będzie zobowiązywała naprawiających do konkretnej jakości i konkretnego wykonania. - Co więcej, powstanie także Europejski Formularz Informacji o Naprawie, dzięki któremu zanim zdecydujemy się , gdzie oddamy towar do naprawy, będziemy mogli sprawdzić jakość świadczonych tam usług oraz cenę - dodaje rozmówczyni Kamila Jasieńskiego.
Sprawdź też:
Jeśli nie naprawa, to co?
- Według dyrektywy naprawa będzie nadrzędnym narzędziem, jeśli jednak jej cena będzie przewyższała wartość sprzętu, to wtedy nastąpi wymiana na nowy. Takie zasady mają obowiązywać od 5 do 10 lat po zakupie towaru i będą zależeć od rodzaju sprzętu - wyjaśnia Eliza Turkiewicz.
09:22 CZWÓRKA pierwsze slysze - lewiatan 18.05.2023.mp3 Dyrektywa Right to Repair - co oznacza dla konsumentów? (Pierwsze słyszę/Czwórka)
***
Tytuł audycji: Pierwsze słyszę
Prowadzi: Kamil Jasieński
Gość: Eliza Turkiewicz (Konfederacja Lewiatan)
Data emisji: 18.05.2023
Godzina emisji: 08.15
kul