Nawyki konsumenckie Polaków. "Oszczędzamy planetę i pieniądze"

Ostatnia aktualizacja: 27.07.2023 09:40
W środowisku rozkłada się od 100 do 400 lat, my korzystamy z z niej  średnio przez około 25 minut. Tyle potrzebujemy, żeby wrócić do domu, rozpakować zakupy i "foliówkę" wyrzucić  do kosza na śmieci. I chociaż teoretycznie można poddać taką reklamówkę recyklingowi to w praktyce często nie jest to opłacalne. Na szczęście okazuje się, że sprzedaż foliowych torebek w Polsce spada.  
Polacy zużywają coraz mniej foliowych reklamówek - tak wnika z danych aplikacji Pan Paragon. (zdj. ilustracyjne)
Polacy zużywają coraz mniej foliowych reklamówek - tak wnika z danych aplikacji Pan Paragon. (zdj. ilustracyjne)Foto: Shutterstock.com/Olena Yakobchuk
  • Torby foliowe są jednym z najczęstszych źródeł zanieczyszczeń plastikiem.
  • "Foliówki" rozkładają się w środowisku od 100 do 400 lat. 
  • Drobinki mikroplastiku zalegają zakopane w piasku, schowane pomiędzy kamieniami. Są wchłaniane do gleby, albo spożywane przez ryby.
  • Jednocześnie - zdaniem ekologów - popularne reklamówki  są jednym z najprostszych problemów do wyeliminowania. 

Kupujemy mniej plastikowych toreb

Pan Paragon - aplikacja służąca m.in. do przechowywania paragonów i wyszukiwania promocji -  na podstawie kilku milionów paragonów, sprawdziła, jak zmieniała się częstotliwość zakupów reklamówek w ciągu ostatnich lat. - Zbadaliśmy paragony od 2019 roku uwzględniając to, czy znajdowała się na nich informacja o kupnie plastikowej torby - tłumaczy Antonina Grzelak z Pan Paragon. - Okazuje się, że w tym czasie sprzedaż reklamówek spadła mniej więcej z 14 procent do 7 procent, czyli prawie o połowę.

Kiedy zaczniemy płacić za "zrywki"?

Chodzi tu o plastikowe torebki jednorazowego, które są dostępne przy kasach. Od 2019 roku podlegają one opłacie recyklingowej. - Jeśli chodzi o tzw. "zrywki", one dalej są darmowe, ale już wkrótce i to się zmieni - wyjaśnia rozmówczyni Marty Ogonek. - Unia Europejska narzuciła obowiązek takiej opłaty i niektóre sklepy już ją wprowadzają. Jest ona na poziome 20 groszy. Ale są od tego wyjątki. Za "zrywkę" nie będzieli musieli płacić, jeżeli zapakujemy do niej produkty, które zwykle kupuje się luzem: pieczywo, owoce czy warzywa.

Posłuchaj
03:58 CZWÓRKA Pierwsze slysze - plastic bag 27.07.2023.mp3 Torebki foliowe wychodzą z użycia? Polacy korzystają z nich coraz rzadziej (Pierwsze słyszę/Czwórka)

Co zamiast foliówki?

Najlepszą alternatywą dla toreb foliowych są materiałowe. Ale  naukowcy pracują też nad innymi rozwiązaniami. W 2021 roku zespół badaczy z Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie stworzyli biodegradowalne reklamówki wytwarzane z bałtyckich alg. Było to możliwe dzięki zawartym w nich polisacharydzie o nazwie furceleran. - Furceleran w postaci proszku zalewa się wodą i przy odpowiedniej temperaturze, mieszaniu i czasie tworzy się roztwór foliotwórczy. Teraz wystarczy go wylać, on schnie i od razu jest folia - tłumaczyła w Polskim Radiu autorka wynalazku, prof. Ewelina Jamroz.

Sprawdź też:

"Jesteśmy społeczeństwe coraz bardziej świadomym ekologicznie" 

Zmiana trendów zakupowych to z jednej strony wyraz troski o planetę, a z drugiej - o portfele, bo jak wynika z aplikacji Pan Paragon na przestrzeni lat cena plastikowej torebki wzrosła aż trzykrotnie - z 25 groszy do 71 groszy. - Myślę, że jesteśmy coraz bardziej świadomym ekologicznie społeczeństwem. Kilka miesięcy temu byłam w Stanach Zjednoczonych i tam poziom produkcji śmieci i plastiku jest niewyobrażalny - dodaje gość Czwórki. - Myślę, że możemy być z siebie dumni.

Kupujemy niemal dwukrotnie mniej reklamówek. Kupujemy niemal dwukrotnie mniej reklamówek.

To, jak na przestrzeni lat zmieniło się podejście Polaków do jednorazowego plastiku, doskonale pokazują też badania przeprowadzone kilka miesięcy temu przez SW Research. Wynika z nich, że aż 65 proc. Polaków popiera wdrożenie zakazu pakowania owoców i warzyw w plastik. Konsumenci wskazują także, że produkty wytwarzane z kartonu oraz papieru są najbardziej ekologicznymi opakowaniami. Tego zdania jest 52 proc. respondentów. 30 proc. badanych jako proekologiczne opakowanie wymienia szkło, a 10 proc.  wskazuje na drewno. 

***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

Prowadzący: Kamil Jasieński

Materiał: Martyna Ogonek

Data emisji: 27.07.2023

Godzina emisji: 8.45

kul

Czytaj także

Kolejny market bez plastiku. Sposób by zmiejszyć ślad węglowy

Ostatnia aktualizacja: 29.11.2018 11:09
Jeden z brytyjskich supermarketów otworzył strefę bez plastiku. To drugi na świecie, po holenderskiej spółce, sklep wielkopowierzchniowy, który dba o środowisko. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Right to Repair. Więcej praw dla konsumentów

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2023 16:40
W marcu tego roku Komisja Europejska opublikowała projekt dyrektywy w sprawie prawa do naprawy - Right to Repair. Ma ona m.in. zobowiązać producentów do naprawy towarów od 5 do 10 lat po zakupie. 
rozwiń zwiń