Język angielski przestaje być językiem obcym

Ostatnia aktualizacja: 31.01.2024 10:50
Język angielski zmienił swoją rolę – przestał być językiem obcym i stał się integralną częścią naszego życia. Znajomość angielskiego nie jest już umiejętnością, która wyróżni wśród innych nasze CV, ale standardowym oczekiwaniem pracodawcy. A jak na proces nauki tego języka wpływa sztuczna inteligencja?
Angielski z języka obcego zmienił się w integralną część naszego życia
Angielski z języka obcego zmienił się w integralną część naszego życiaFoto: Yuriy Golub/Shutterstock
  • Język angielski zmienił swoją rolę - przestał być językiem obcym i stał się integralną częścią naszego życia.
  • Dla najmłodszych język angielski jest ich naturalnym środowiskiem. Duży wpływ na to ma internet i media społecznościowe. 
  • Kluczowym aspektem nauki języka angielskiego jest motywacja.
  • Coraz częściej w nauce języka angielskiego wspiera nas AI. Nauczyciele nie mają obaw, że sztuczna inteligencja ich zastąpi, ale chętnie korzystają z jej narzędzi. 

W ostatnich latach obserwujemy wiele zmian w podejściu do nauki języka obcego i jego zastosowania. Ta zmiana dostrzegana jest przez nas samych, ale i naszych pracodawców. Język angielski nie jest już dodatkową umiejętnością, lecz podstawą. 

Język angielski przestaje być językiem obcym

- Dziś znajomość angielskiego to naturalna umiejętność. Mówi się nawet, że język angielski przestaje być językiem obcym. Jest językiem komunikacji - mówi Karolina Kasperska, Head of English Programmes British Council. - Im młodszych mamy słuchaczy, tym mocniej odczuwamy, że angielski to ich naturalne środowisko. Postrzeganie języka angielskiego się zmieniło. 

Czwórkowy gość zauważa, że jeszcze dwie dekady temu każdy z nas próbował osiągnąć taki poziom języka angielskiego jak rodzimy mówca, a każdy, kto tego nie robił, nie umiał, nie osiągnął, czuł się z tym źle, miał duże opory w przełamywaniu kolejnych barier. - Młodsze pokolenia, dzieci, młodzież, dwudziestolatkowie są zanurzeni w tym języku już od pierwszych lat życia - podkreśla. - To się dzieje przez kontakt z internetem, słuchanie materiałów w języku angielskim. To bierna umiejętność, ale sprawia, że "otulamy się" językiem - dodaje. 


Posłuchaj
10:26 czwórka pierwsze słyszę 31.01.2024 angielski 8.16.mp3 Jak dziś uczymy się angielskiego i czy AI nam w tym pomaga? (Pierwsze słyszę/Czwórka)

 

Język angielski w internecie, szczególnie w mediach społecznościowych, jest prosty, często niepoprawny, ale naturalny. Przez to wiele barier przestaje istnieć. 

Angielskiego słuchamy w serialach, używają go influencerzy, którzy nie zawsze są native speakerami. - Ważne jest, żeby potrafić przekazać to, co ma się na myśli, zainteresować odbiorców mediów społecznościowych tym, co mamy do powiedzenia, do pokazania, a nie w jaki sposób to zrobimy - zauważa ekspertka. 

Motywacja - klucz do nauki angielskiego

Kluczowym aspektem dla nauki języka angielskiego jest motywacja. W raporcie British Council wśród powodów, dla których uczymy się języka obcego, wskazywane są: możliwości zawodowe, rozrywka, edukacja.  

- Dziś wciąż rozwijamy wszystkie umiejętności - mówienie, czytanie, pisanie rozumienie tekstu czytanego i słuchanego. Jednak to komunikacja, czyli mówienie i pisanie, wysuwa się na pierwszy plan - mówi gość Kamila Jasieńskiego. - Coraz częściej osiągamy pewne umiejętności, korzystając z materiałów po angielsku. Nie czujemy wtedy, że uczymy się języka, tylko że robimy coś w języku angielskim. Tak jak dzieci - one się bawią, nie czują, że się uczą.

Nauka angielskiego i AI

W świat języków obcych wkroczyła też sztuczna inteligencja. - Ona daje mnóstwo możliwości. British Council stworzyło raport na temat AI i języka angielskiego, w którym zapytano nauczycieli (około 1400 osób) o ich opinie na temat AI, czy używają sztucznej inteligencji w procesie nauczania i jak to oceniają - zdradza Karolina Kasperska. - Z badań wynika, że rozwijają wszystkie umiejętności w oparciu o różne narzędzia, którymi dysponuje sztuczna inteligencja. Największy sukces osiągniemy, rozwijając mówienie, rozmawiając z AI, ale też poprawimy pisanie, pisząc z chatbotami. Dziś 70 procent nauczycieli przyznaje się do używania narzędzi sztucznej inteligencji, 20 procent ankietowanych nie używa ich wcale. 

Czytaj także:

AI daje nam narzędzia, które mogą nas rozleniwić, ale kluczem jest motywacja ucznia. - Te narzędzia mogą nam ułatwić życie, ale jeśli chcemy podnosić nasze kompetencje, to łatwo to zrobimy - mówi gość Kamila Jasieńskiego. 

Nauczyciele nie boją się sztucznej inteligencji. Nie czują, by ich zawód był zagrożony. - Mówienie w języku obcym to nie jest tylko proces wygenerowany przez coś. Język to kultura, przez język wyrażamy siebie. Sztuczna inteligencja nam tego nie da. Ona może zastąpić niektóre funkcje nauczyciela, ale to nauczyciel jest tu koordynatorem naszego procesu nauki - podkreśla ekspertka. 

Sprawdź też:

***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

Prowadzi: Kamil Jasieński

Gość: Karolina Kasperska (Head of English Programmes British Council)

Data emisji: 31.01.2024 

Godzina emisji: 8.16

pj/wmkor

Czytaj także

Język francuski. Od czego zacząć przygodę z jego nauką?

Ostatnia aktualizacja: 11.01.2024 16:05
Styczeń to czas postanowień noworocznych. Jednym z często wymienianych celów jest nauka języków obcych. Marta Bargiel, podpowiada, jak zacząć swoją przygodę z nauką języka francuskiego. - Nie martwmy się o wymowę i akcent. Najważniejsze, żeby mówić - tłumaczy w Czwórce.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Sztuczna inteligencja w Mieście Nauki. Tydzień z AI w Katowicach

Ostatnia aktualizacja: 26.01.2024 15:00
- Dziś łatwiej jest odpowiedzieć na pytanie, w których dziedzinach nie korzystamy z AI, niż wymieniać te, w których sztuczna inteligencja jest stosowania - mówi prof. Jan Kozak, kurator Tygodnia Sztucznej Inteligencji w Katowicach - Europejskim Mieście Nauki 2024.   
rozwiń zwiń