Tatuaże a podejście społeczne. Jak się zmieniło na przestrzeni lat?

Ostatnia aktualizacja: 29.02.2024 13:35
Niegdyś obarczone stereotypami, kojarzone z subkulturą więzienną i niemile widziane przez pracodawców - tatuaże. Na przestrzeni lat nasz stosunek się do nich zmienia, a ich posiadanie staje się codziennością. - Im ktoś jest młodszy, tym bardziej toleruje tatuaże - mówi dr Beata Rajba z Wyższej Szkoły Kształcenia Zawodowego. - W ich opinii jest to po prostu sposób wyrażania siebie.
Tatuaże zyskują na popularności zwłaszcza w grupie młodych dorosłych.
Tatuaże zyskują na popularności zwłaszcza w grupie "młodych dorosłych".Foto: shutterstock/Hryshchyshen Serhii.
  • Do niedawna posiadanie tatuaży w naszym społeczeństwie postrzegano według stereotypów. 
  • Kojarzone głównie były z różnego rodzaju subkulturami. 
  • Na przestrzeni lat nasze podejście do tatuaży uległo zmianie. 
  • Są one coraz powszechniejsze wśród młodego pokolenia i są ich sposobem wyrażania siebie. 

Tatuaże i garnitur

Z opublikowanych w 2022 roku badań CBOS wynika, że 10 procent Polaków ma tatuaż. Nieco ponad 1/3 z nich nie poprzestaje na jednym wzorze i ma tatuaże w widocznych miejscach. Wcześniej, związane z różnego rodzaju subkulturami, kojarzyły się także z osobami wykonującymi zawody wolne i artystyczne. Dziś "dziary" zyskują coraz więcej zwolenników.

- Niedawno byłam na spotkaniu marketingowców i zawsze to była taka grupa zawodowa, która była pod krawatem, elegancko ubrana. Natomiast teraz większość ma tatuaże, i to odsłonięte, w widocznych miejscach - mówi gość Czwórki. - Tatuaże stały się takim symbolem kreatywności i zaangażowania nieszablonowych gości.

Tatuaże i stereotypy

Do niedawna posiadanie tatuaży było niemile widziane przez rekruterów. W niektórych zawodach np. mających kontakt z klientem ważne było, żeby tatuaż był ukryty. Także w służbach mundurowych mniej chętnie widziano osoby wytatuowane.

- Jeszcze do 2012 roku osoby, które starały się o pracę, musiały przynieść zaświadczenie od psychiatry, że są zdrowe. Obok konotacji więziennej, pokutowało także freudowskie przekonanie, że jeżeli ktoś ma tatuaże, to znaczy, że coś przykrywa. Że coś z nim jest nie tak i że może być to oznaką choroby psychicznej - tłumaczy specjalistka. - Natomiast należy tutaj podkreślić, że to są stereotypy. Badania przeprowadzone przez nas i na Zachodzie wykazują, że osoby, które są wytatuowane, są zupełnie zdrowe. Te stereotypy nie są tak naprawdę niczym ugruntowane.

Sprawdź także:

Dr Beata Rajba podkreśla, że nie ma znaczącej różnicy między osobami posiadającymi tatuaże a osobami, które tatuaży nie mają. Jedyne, co odróżnia osoby wytatuowane, to odwaga, a jak wykazują badania, tatuaże są domeną ludzi młodych. 


Posłuchaj
09:12 CZWORKA/Pierwsze słyszę - tatuaże 29.02.2024.mp3 O tatuażach i ich postrzeganiu przez społeczeństwo opowiada dr Beata Rajba z Wyższej Szkoły Kształcenia Zawodowego (Pierwsze słyszę/Czwórka)

 

- Są informacje, według których w grupie wiekowej powyżej 60 roku życia tylko 5 procent osób ma tatuaż. Natomiast wśród moich studentów jest to już 50 procent - zauważa gość audycji. - Ta grupa "młodych dorosłych" jest grupą, która dąży do tego, żeby pokazać siebie choćby przez zdobienia ciała. Tak naprawdę wśród nich tatuaż jest oznaką indywidualności.

- Młodzi ludzie inspirują się także swoimi idolami. Influencerzy, artyści sceniczni - to są osoby, u których wręcz wypada mieć tatuaż. W związku z tym młodzi ludzie są tym zafascynowani i sami chcą wyglądać jak swoi idole - zaznacza dr Beata Rajba. - Jednak moda jest tak naprawdę cykliczna. W tej chwili tatuaże są modne, natomiast lada chwila być może modna będzie naturalność bez żadnych zdobień.


***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

Prowadzi: Kamil Jasieński

Gość: dr Beata Rajba (Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego)

Data emisji: 29.02.2024 

Godzina emisji: 8.15

aw

wmkor

Czytaj także

Bezpiecznie, w sieci i bez influencerów - tak kupują młodzi Polacy

Ostatnia aktualizacja: 10.11.2023 11:20
Bezpieczeństwo i przyzwyczajenia determinują nasze decyzje dotyczące zakupów w sieci. Duży wpływ ma na to także wiek kupującego. Generację Y i Z różni tylko dziesięć lat. Okazuje się jednak, że w tym czasie zmieniły się nie tylko zachowania w internecie, ale i zakupowe preferencje. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Moda a ekologia. "Świadomy konsument to taki, który kupuje mniej"

Ostatnia aktualizacja: 04.01.2024 10:50
- Przemysł odzieżowy ma ogromny wpływ na środowisko, i nie chodzi tu tylko o ślad wodny, węglowy czy o chemikalia - mówi Aleksandra Włodarczyk, autorka bloga "Świadomy konsument mody". - Bez względu na to, z czego zrobione jest ubranie, zostawia ono ślad w środowisku.
rozwiń zwiń