Świat mówił już o pokoleniach X czy Y, teraz przyszedł czas na Zetki, bo to ci młodzi ludzie właśnie wchodzą na rynek pracy. - Ten podział na pokolenia jest formą nazywania rzeczywistości, próbą uporządkowania, z jakimi postawami i motywacjami mamy do czynienia - wyjaśnia Justyna Górniak z firmy Papaya Films, która jest autorem raportu "Pragmatyczni idealiści, czyli Generacja Z w branży kreatywnej". - Ja nie lubię tego podziału, bo jest szufladkujący. On jednak ma pomóc lepiej się odnaleźć i lepiej zrozumieć tym różnym pokoleniom, które się w pracy spotykają - dodaje.
Zetki to osoby, które urodziły się w połowie lat 90. i właśnie wkraczają na rynek pracy. Mają trochę powyżej 20 lat życia, właśnie kończą studia lub chwilę temu je skończyli. - Postanowiliśmy się im przyjrzeć, by wykrzesać ich talent i lepiej ich zrozumieć - zdradza gość Kamila Jasieńskiego.
Stereotypy i czas pracy
Stereotypowo uważa się, że generacja Z jest roszczeniowa i nie chce jej się pracować. - Wyniki raportu nas zaskoczyły. Spodziewaliśmy się niechęci do pracy, braku zaangażowania, braku zorientowania na rozwój, ale wcale tak nie jest - mówi gość Czwórki. - Na pewno Zetki od innych pokoleń odróżnia stosunek do godzin pracy. Dla nich umowną granicą godzin pracy w tygodniu jest maksymalnie 40 godzin. Ta generacja dziś pracuje około 37 godzin w tygodniu i to jest dla nich idealne. W tym pokoleniu branża kreatywna pracuje trochę mniej, około 33 godzin, i ta część chce pracować więcej - dodaje.
Raport potwierdza, że pokolenie Z ceni sobie równowagę, życie poza godzinami pracy, ale też pokazuje, że Zetki w pracy są oddane i chętnie się angażują. - To grupa bardzo świadoma, stanowcza, wie, czego chce. W pytaniu o przygotowanie do pracy odpowiedzieli, że czują, że mają kompetencje, talent, wiedzą, czego chcą - zaznacza Justyna Górniak.
Nie jest tajemnicą, że Zetki nie mają dużego doświadczenia na rynku pracy. Gość Kamila Jasieńskiego podkreśla jednak, że dorobek i doświadczenie młodych kandydatów do pracy niejednokrotnie ją zaskakuje. - Do nas aplikują osoby, które mogą nie mieć trwałego czy dużego doświadczenia, ale zawsze jestem pod wrażeniem różnych aktywności, które młodzi ludzie podejmują - przyznaje. - To mogą być wolontariaty, prace dorywcze, artystyczne, pomoc na festiwalach, formy pracy projektowej. Dziś młodzi podejmują wyzwania w Polsce i za granicą. Większość z nich ma też doświadczenie w szeroko rozumianym handlu - dodaje.
09:06 czwórka pierwsze słyszę 31.05.2022 pokolenie.mp3 Jakie jest pokolenie Z i czego oczekuje od rynku pracy? (Pierwsze słyszę/Czwórka)
Pieniądz jest ważny
Justyna Górniak zdradza, że przed badaniami przypuszczano, że granice są dla pokolenia Z bardziej istotne niż pieniądze. - Jednak motywacja finansowa jest dla nich na pierwszym miejscu - mówi. - Chcą być sprawiedliwie i uczciwie wynagradzani, niewiele dalej jest satysfakcja z pracy, możliwość realizacji swoich kompetencji i zaangażowanie, które mogą w tę pracę wnieść. Zetki myślą, jak ich kariera może się rozwijać. Mają wysoką świadomość tego, czego chcą od życia. To atut, to wzmaga ich determinację - podkreśla.
***
Tytuł audycji: Pierwsze słyszę
Prowadzący: Kamil Jasieński
Gość: Justyna Górniak (Papaya Films)
Data emisji: 31.05.2022
Godzina emisji: 8.15
pj