Historia

Robert Fulton. Malarz, który zrewolucjonizował żeglugę

Ostatnia aktualizacja: 14.11.2024 05:45
259 lat temu w Little-Britain w Pensylwanii przyszedł na świat Robert Fulton. Amerykański malarz, inżynier i wynalazca był konstruktorem pierwszego statku parowego oraz okrętu podwodnego.
Robert Fulton. W tle widoczny bocznokołowiec
Robert Fulton. W tle widoczny bocznokołowiecFoto: Wikimedia Commons

Posłuchaj
05:08 niezła historia___v2022004109_tr_0-0_8e85bfce[00].mp3 Historyk dr hab. Tomasz Gajownik mówi m.in. o statku parowym Roberta Fultona. Audycja "Niezła historia" prowadzona przez Piotra Łodeja (11.02.2022)

 

- Wielu ludzi, którzy realizowali swoje zamiłowania, marzenia, niekoniecznie szli w stronę tych celów, które pierwotnie im przyświecały. Mówię o tym w kontekście Fultona, ponieważ był inżynierem i wynalazcą, ale jego początki wiązały się z malarstwem - mówił w audycji "Niezła historia" historyk, dr hab. Tomasz Gajownik. 

Robert Fulton od wczesnej młodości przejawiał talenty plastyczne. Jako nastolatek projektował wzory broni dla miejscowego rusznikarza, a po przeprowadzce do Pensylwanii zajął się tworzeniem portretów. Utalentowany młodzieniec postanowił rozwinąć swój talent artystyczny i w wieku 21 lat podjął decyzję o rozpoczęciu studiów w Londynie.

Okręt podwodny

Podczas pobierania nauki w Anglii krąg jego zainteresowań poszerzył się o zagadnienia techniczne. Świat zachodni był wówczas świadkiem rewolucji przemysłowej i rozwoju techniki. W 1796 roku Fulton wyjechał do Francji, gdzie rozpoczął prace na konstrukcją okrętu podwodnego. W tworzeniu projektów z pewnością pomocne były artystyczne zdolności i wykształcenie.

- Wydaje mi się, że te plastyczne umiejętności przeniósł na grunt techniczny i połączył swoją wiedzę z tym zamiłowaniem - stwierdził historyk w radiowej audycji.  

W 1799 roku Napoleon Bonaparte dokonał zamachu stanu i przejął władzę we Francji. Kraj ten szykował się do wojny z europejską koalicją, zatem atmosfera w nim panująca sprzyjała inżynierom i wynalazcom, którzy mogli poprawić potencjał militarny francuskiej armii. Tyczyło się to również walk na morzu z brytyjską marynarką, zatem innowacyjny pomysł Fultona zyskał poparcie Napoleona. Już w 1800 roku na Sekwanie doszło do zwodowania "Nautilusa", pierwszego okrętu podwodnego autorstwa amerykańskiego inżyniera

Jednostka Fultona pod wodą korzystała z napędu śrubą wprawianą w ruch ręcznie, natomiast w wynurzeniu poruszała się dzięki składanemu żaglowi. Kadłub "Nautilusa" o długości ok. 6,5 metra i szerokości wynoszącej ponad metr wykonany był z miedzi.

Posłuchaj
04:17 niezła historia___v2021015378_tr_0-0_8eaa7534[00].mp3 Historyk dr hab. Tomasz Gajownik mówi m.in. o łodzi podwodnej "Nautilus" autorstwa Roberta Fultona. Audycja "Niezła historia" prowadzona przez Piotra Łodeja (29.07.2021)

 

Projekt początkowo przypadł do gustu władzom, które zamówiły u Fultona następne jednostki. W kolejnym roku inżynier udoskonalił swój wynalazek i stworzył kolejnego "Nautilusa". Druga jednostka była większa od swojej poprzedniczki, a dzięki butli tlenowej mogła przebywać w zanurzeniu nawet sześć godzin. Ostatecznie jednak Francuzi zrezygnowali z finansowania dalszych prac Fultona i odrzucili projekt. Amerykanin zaproponował następnie współpracę Wielkiej Brytanii, ale tam również spotkał się z odmową.

Polski pierwowzór

Z "Nautilusem" wiążę się również pewna anegdota z polskim wątkiem. Istnieją przekazy, według których Robert Fulton przy budowie swojego okrętu podwodnego korzystał z projektu polskiego lekarza Jakuba Hoffmanna. 

- Hoffmann chciał użyć łodzi podwodnej do uwolnienia Tadeusza Kościuszki z carskiego więzienia, z Twierdzy Szlisselburskiej - mówił gość audycji "Niezła historia". 

Kilka dekad później wynalazkiem Fultona zainspirował się francuski pisarz Juliusz Verne. W powieści "Dwadzieścia tysięcy mil podmorskiej żeglugi" bohaterowie podróżują łodzią podwodną o nazwie "Nautilus".

Czytaj także:

Stefan Drzewiecki. Pionier żeglugi podwodnej

Józef Bożek - konstruktor prototypu samochodu

Rewolucja w żegludze

Jeszcze podczas pobytu w Europie Fulton rozpoczął próby stworzenia statku napędzanego silnikiem parowym, jednak podobnie jak w przypadku "Nautilusa" kolejny wynalazek Amerykanina nie wzbudził większego zainteresowania.  

Fulton postanowił wrócić do Stanów Zjednoczonych, gdzie prowadził dalsze prace nad swoimi projektami. W 1807 roku stworzył bocznokołowiec, czyli statek, który poruszał się za pomocą kół łopatkowych umieszczonych po obu burtach. Koła napędzał silnik parowy.  

"Clermont", bo tak nazywała się ta jednostka, miała 46 metrów długości i 4 metry szerokości. Służyła jako statek pasażerski, który kursował między Nowym Jorkiem a oddalonym o 280 kilometrów miastem Albany. Dziewiczy rejs "Clermont" odbył się w sierpniu 1807 roku. Wydarzenie to uznaje się za początek rzecznej żeglugi parowej.  

W kolejnych latach Fulton stworzył kolejne statki parowe o zmodyfikowanych rozwiązaniach konstrukcyjnych. W 1811 roku kursowanie po rzece Missisipi rozpoczęła inna jednostka inżyniera - "New Orleans". Amerykanin był również autorem pierwszego parowego okrętu wojennego o nazwie "Demologos". Jednostka zwodowana 1814 roku miała 48 metrów długości i była wyposażona w 32 działa. Za napęd służyło mu jedno koło łopatkowe umieszczone centralnie. "Demologos" był przeznaczony do obrony portów i nigdy nie wypłynął w morze.

- Parowce praktycznie do połowy XX wieku funkcjonowały jako dominująca konstrukcja statków, zarówno cywilnych, jak i wojennych - mówił dr hab. Tomasz Gajownik.  

Robert Fulton zmarł 24 lutego 1815 roku.

th

Czytaj także

Aleksander Bell - jego wynalazek opanował cały świat

Ostatnia aktualizacja: 03.06.2019 06:00
"Panie Watson, proszę przyjść, potrzebuję pana" - tak brzmiały pierwsze słowa wypowiedziane przez telefon przez Grahama Bella do jego asystenta Thomasa, zanotowane w dzienniku laboratoryjnym wynalazcy pod datą 10 marca 1876 roku.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Z głową w chmurach - polscy pionierzy baloniarstwa

Ostatnia aktualizacja: 12.02.2024 05:45
Pierwsze pomiary meteorologiczne z kosza balonowego, pierwsza katastrofa lotnicza, z której aeronauta wyszedł cało, wreszcie: pierwszy skok ze spadochronem. Loty balonowe od początku istnienia cieszyły się niezwykłą popularnością nad Wisłą.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Telegrafon. Tak 121 lat temu nazywał się prototyp magnetofonu

Ostatnia aktualizacja: 01.12.2020 05:30
W erze muzyki cyfrowej i cyfrowych odtwarzaczy, szczególnie młodszym słuchaczom, wydaje się to co najmniej dziwne. Duże magnetofony szpulowe, mniejsze i popularne "kaseciaki", czy te, które wręcz zalały cały świat – walkmany (też na kasety).
rozwiń zwiń
Czytaj także

USS "Nautilus", czyli przepowiednie literackie czasem się sprawdzają

Ostatnia aktualizacja: 21.01.2021 05:35
Znamy przykłady fikcji literackiej, które sprawdziły się w rzeczywistości. Zazwyczaj, o takiej fabule, mówiono, że wyprzedza epokę. Obecnie nazywa się ją mianem "science fiction" - "fantastyką naukową". Nie inaczej było z powszechnie znanym dziełem Juliusza Verne'a "Dwadzieścia tysięcy mil podwodnej żeglugi". Jego wizja spełniła się 21 stycznia 1954 roku, kiedy to zwodowano pierwszy na świecie podwodny statek o napędzie atomowym – USS Nautilus (SSN-571).
rozwiń zwiń
Czytaj także

Cyrus McCormick – to on wynalazł "koło milowe" dla rolnictwa

Ostatnia aktualizacja: 21.06.2020 05:40
186 lat temu, 21 czerwca 1834 roku Amerykanin Cyrus McCormick opatentował pierwszą mechaniczną żniwiarkę.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Udoskonalona maszyna parowa uczyniła z Jamesa Watta ojca rewolucji przemysłowej

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2021 05:35
251 lat temu, 5 stycznia 1769 roku, James Watt otrzymał patent na swoją, w znacznym stopniu udoskonaloną, zbudowaną niejako odnowa, maszynę parową. Sztandarowym przykładem takiej maszyny w dzisiejszych czasach może być, zanikający już w użyciu, ale wciąż wystawiany w różnych muzeach, parowóz.
rozwiń zwiń