Historia

Jak pachniała egipska mumia? Naukowcy odtworzyli zapach balsamu używanego przy mumifikacji

Ostatnia aktualizacja: 12.09.2023 05:40
Zadania odtworzenia zapachu balsamu niezbędnego przy procesie mumifikowania zmarłych w starożytnym Egipcie podjęła się grupa niemieckich naukowców. W skład odtworzonego przez nich pachnidła nazwanego "Zapachem wieczności" wchodziły również produkty z importu.
Egipska mumia, zdjęcie ilustracyjne
Egipska mumia, zdjęcie ilustracyjne Foto: Andrea Izzotti/Shutterstock

Badacze z Instytutu Geoantropologii im. Maxa Plancka poddali analizie, za pomocą zaawansowanych technik, substancje, które zostały wykorzystane przy balsamowaniu zwłok egipskiej arystokratki imieniem Senetnay zmarłej ok. 1450 roku p.n.e.

- Przeanalizowaliśmy pozostałości balsamu znalezione w dwóch słoikach użytych do mumifikacji Senetnay, które zostały odkopane ponad wiek temu przez Howarda Cartera, w grobowcu KV42 w Dolinie Królów - zrelacjonowała kierująca pracami Barbara Huber.

Badania wykazały, że skład balsamu tworzyły: wosk pszczeli, olej roślinny, tłuszcze, bitumen, żywica (prawdopodobnie modrzewiowa), substancja balsamiczna oraz żywica damarowa lub pistacjowa.

Naukowcy podkreślają, że badania pozwoliły dostarczyć cennych informacji na temat składników tworzących balsamy, o których posiadano jedynie ograniczoną wiedzę pochodzącą ze starożytnych egipskich źródeł pisanych.

Przy pracach związanych z odtwarzaniem zapachu balsamu naukowcy współpracowali m.in. z francuską specjalistką od perfum Carole Calvez. Wonnościom nadano nazwę "Zapach wieczności".

Produkty z importu

Analiza przeprowadzona przez niemieckich naukowców nie tylko przybliża kulisy mumifikacji ciał w starożytnym Egipcie, ale także rzuca nowe światło na kwestię kontaktów między państwami i handlu dalekosiężnego w tym okresie.

- Składniki znajdujące się w balsamie jasno wskazują, że starożytni Egipcjanie pozyskiwali materiały spoza swojego obszaru już we wczesnym okresie. Co więcej, ilość importowanych składników w tym balsamie dodatkowo podkreśla status Senetnay jako kluczowej członkini wewnętrznego kręgu faraona -zauważyła uczestnicząca w projekcie prof. Nicole Boivin.

Wśród importowanych składników znalazła się żywica drzewa modrzewiowego, która prawdopodobnie pochodziła z północnego obszaru Morza Śródziemnego. Naukowcy analizują, czy w tworzeniu balsamu wykorzystywane były również żywice damarowe, występujące jedynie w drzewach z tropikalnych lasów Azji Południowo-Wschodniej.

Jeśli informacje te się potwierdzą, oznaczać to będzie, że starożytni Egipcjanie pozyskiwali produkty z tej części świata prawie tysiąc lat wcześniej, niż sądzono dotychczas.

PAP/th

Browar sprzed 5000 lat odkryty w Egipcie. Mógł wytwarzać tysiące litrów piwa

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2021 05:45
Egipskie ministerstwo do spraw starożytności poinformowało, że może to być najstarszy na świecie browar o dużej produkcji. Jego pozostałości zostały odkryte przez egipskich i amerykańskich archeologów w Abydos, ponad 450 kilometrów na południe od Kairu.

Polska badaczka zidentyfikowała nieznane rodzaje starożytnych greckich tekstyliów

Ostatnia aktualizacja: 15.07.2021 05:45
Dzięki analizie odcisków pieczętnych z Grecji epoki brązu dr hab. Agata Ulanowska z Uniwersytetu Warszawskiego zidentyfikowała wiele nieznanych dotąd rodzajów tekstyliów. Według badaczki jej odkrycie wielokrotnie zwiększa wiedzę na temat między innymi tkanin, wyrobów z wikliny i sznurków.

Egipt. Zaginiona "świątynia słońca" odkryta przez archeologów PAN

Ostatnia aktualizacja: 22.11.2021 05:50
Miejsca kultu solarnego bóstwa Ra odegrały przełomową rolę w historii cywilizacji nad Nilem. Pozostałości jednego z nich odnaleziono na stanowisku Abu Gurab, 20 km na południe od Kairu. Z badań wynika, że budynek zniszczono, a na jego miejscu wzniesiono nowe miejsce kultu.

Egipt. Odkryto dwie mumie ze złotymi językami

Ostatnia aktualizacja: 18.12.2021 05:40
Podczas prac archeologicznych prowadzonych w miejscowości Al-Bahnasa (Górny Egipt) badacze odnaleźli szczątki mężczyzny i kobiety pochodzące sprzed 2500 lat. Ku zdziwieniu naukowców okazało się, że obie mumie mają złote języki.

Skąd pochodzi szafran? Od jak dawna jest hodowany? Tajemnica najdroższej przyprawy świata rozwikłana

Ostatnia aktualizacja: 14.03.2022 05:50
Pręciki uzyskiwane ze szczególnego gatunku krokusa osiągają zawrotne ceny. Naukowcom z Uniwersytetu Technicznego w Dreźnie udało się ustalić na podstawie badań genetycznych i analizy zachowanych dzieł sztuki miejsce pochodzenia i okres, w którym zaczęto uprawiać drogocenną roślinę.