Historia

"Straż nocna" Rembrandta. Odkryto, że słynny malarz stosował innowacyjną metodę

Ostatnia aktualizacja: 18.12.2023 05:40
W trakcie malowania obrazu "Straż nocna" Rembrandt – XVII-wieczny geniusz holenderskiego malarstwa – przed nałożeniem pierwszej warstwy podkładu pokrywał płótno substancją zawierającą ołów. Takiej metody nigdy dotąd nie stwierdzono ani u tego twórcy, ani u jemu współczesnych.
Obraz Rembrandta Straż nocna (występujący również pod nazwami: Kompania Fransa Banninga Cocqa i Willema van Ruytenburgha albo Wymarsz strzelców) powstał w 1642 r.
Obraz Rembrandta "Straż nocna" (występujący również pod nazwami: "Kompania Fransa Banninga Cocqa i Willema van Ruytenburgha" albo "Wymarsz strzelców") powstał w 1642 r. Foto: Shutterstock

Nowe odkrycie opisane na łamach magazynu "Science Advances" ukazuje innowacyjne podejście Rembrandta do malarstwa.

Nowoczesna technologia i dawne arcydzieło

W trakcie projektu "Operacja Straż nocna" – najobszerniejszego badania dzieła jednego z największych malarzy w historii – okazało się, że Rembrandt przy tworzeniu obrazu stosował substancję z ołowiem, którą pokrył płótno jeszcze przed nałożeniem bogatego w kwarc glinianego podkładu.

Analiza wskazuje nawet dokładnie, że malarz nakładał tę substancję obszernymi, półkolistymi ruchami pędzla.

Naukowcy dokonali tego odkrycia, wykorzystując fluorescencję rentgenowską i ptychografię (rodzaj rentgenowskiej mikroskopii) – fragment farby pobrany z obrazu został wysłany do badania w działającym w Hamburgu synchrotronie PETRA III (potężnego akceleratora wykorzystującego promieniowanie elektromagnetyczne).

To pierwszy raz – tłumaczą eksperci – kiedy posłużono się taką właśnie metodą do badania historycznej próbki malarskiego dzieła.

***

Czytaj także:

***

Amsterdamska pogoda jako twórcze wyzwanie

Wcześniejsze badania pokazały, że w "Nocnej straży" Rembrandt użył podłoża z kwarcowo-glinianej mieszanki. We wcześniejszych swoich obrazach malarz stosował podwójne podłoża, składające się z pierwszej warstwy zawierającej pigmenty z czerwonej ziemi oraz drugiej – zawierającej ołów.

Jednak duży rozmiar "Nocnej straży" (363 × 437 cm) mógł skłonić Rembrandta do poszukiwania tańszej, lżejszej i bardziej elastycznej alternatywy.

Innym problemem, z którym musiał się twórca zmierzyć, było przeznaczenie płótna. Miało się ono znaleźć na wilgotnej, zewnętrznej ścianie wielkiego holu Kloveniersdoelen ("Strzelnicy muszkieterów") w Amsterdamie. W tej sytuacji powszechna wówczas metoda przygotowywania płótna za pomocą kleju zwierzęcego mogła zwieść. Stąd idea z impregnacją za pomocą ołowiu.

***

Czytaj także:

***

Praca na temat technik malarskich napisana przez współczesnego malarzowi Théodora de Mayerne sugerowała impregnację olejem zawierającym dużo ołowiu jako lepsze rozwiązanie. Prawdopodobnie to źródło była inspiracją dla holenderskiego mistrza.

PAP/jp

Czytaj także

Złoty wiek: Holendrzy wynoszą obrazy z kościoła

Ostatnia aktualizacja: 28.06.2015 14:00
- Protestantyzm odrzucał kult świętych oraz obrazów religijnych. Dzięki temu w XVII wieku w Holandii narodziło się malarstwo rodzajowe - wyjaśnia genezę wielkiego przełomu dr Bożena Fabiani.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak malarze widzieli Boże Narodzenie?

Ostatnia aktualizacja: 25.12.2023 05:55
Boże Narodzenie jest jednym z najczęściej pojawiających się tematów sztuki chrześcijańskiej. Imponująca różnorodność przedstawień tego motywu w malarstwie europejskim pozwala na prześledzenie zmian, jakie dokonywały się w wyobraźni twórców na przestrzeni wieków.  
rozwiń zwiń
Czytaj także

Edward Hopper. Samotność Ameryki i ukryte historie

Ostatnia aktualizacja: 22.07.2023 05:55
Obrazy Edwarda Hoppera – jednego z najbardziej znanych amerykańskich malarzy XX wieku – kojarzą się z zatrzymaniem chwili, z minimalizmem i milczeniem. Ale dzieła te jednocześnie prowokują do stawiania pytań, wydobywania z nich skrytych opowieści. – One chcą, by widz je w jakiś sposób uruchamiał – mówił w Polskim Radiu dr Filip Lipiński, autor książki "Hopper wirtualny".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Camille Claudel. Życie wyrzeźbione cierpieniem

Ostatnia aktualizacja: 08.12.2023 05:48
Do historii przeszła jako znakomita rzeźbiarka, która potrafiła uchwycić w swoich dziełach kształty wielkich, często dramatycznych uczuć. Za przejmującą twórczością Camille Claudel stało bowiem szczególne, rozpostarte między miłością a rozpaczą, życiowe doświadczenie  
rozwiń zwiń