Idea festiwalu Nowa Tradycja zrodziła się w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych w kręgu wielbicieli muzyki tradycyjnej działających w Radiowym Centrum Kultury Ludowej. "RCKL – powołany do życia w 1994 roku dzięki zabiegom Marii Baliszewskiej stał się z miejsca ważnym ośrodkiem promowania (a może najpierw „dostrzegania”, bowiem zjawisko było dość skutecznie niezauważane przez innych) polskiej muzyki folkowej. Nie przypadkiem pojawia się tu przymiotnik „polskiej”, bowiem fakt, że tutejsza tradycja muzyczna stała się ważnym źródłem inspiracji dla wykonawców stąd jest również wielka zasługą RCKL – wszak jeszcze na początku lat dziewięćdziesiątych na scenie folkowej dominowali artyści odwołujący się do tradycji andyjskiej i celtyckiej.
Pamiętam ją jako koleżanka ze studiów, z muzykologii. Gdy przyszło wybierać specjalizację, Małgorzata od razu wybrała ento. Dziś to nikogo nie dziwi, etnografia jest popularna, ale w latach 80. muzyka ludowa nie miała dobrych notowań, a każdy kto dobrowolnie by się chciał nią zająć, uznawany był za dziwaka... Wojciech Ossowski o Małgorzacie Jędruch, pomysłodawczyni konkursu muzyki folkowej
Piotr Damasiewicz
Naturalnym ciągiem dalszym działalności RCKL-u okazała się właśnie Nowa Tradycja. Festiwal z jednej strony miał nawiązywać do idei podobnych imprez odbywających się w wielu krajach, a zajmujących się prezentowaniem niekomercyjnych zjawisk artystycznych. Zjawisk pozostających w twórczym dialogu między ludową tradycją a – szeroko rozumianą – współczesnością, gdzie wielość form, pomysłów interpretacyjnych i stylistycznych „krzyżówek” są warunkowane jedynie pomysłowością i wrażliwością muzyków – taka właśnie wkrótce miała się okazać Nowa Tradycja. Z drugiej strony - była ona naturalną odpowiedzią na to, co realnie działo się w polskiej muzyce, a okazywało się, że od przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych rośnie grupa młodych i starszych wykonawców, którzy czują potrzebę dialogu z tradycją czy tradycjami", pisał o festiwalu Tomasz Janas.
CZYTAJ:
Małgorzata Jędruch i początki Nowej Tradycji
Co dziś inspirowałoby Chopina? Nagroda NIFC na Nowej Tradycji
Pod tym względem Nowa Tradycja jest rzeczywiście festiwalem szczególnym na tle innych – również folkowych – imprez. Dla znacznej części publiczności, wypełniającej co roku Studio im. Witolda Lutosławskiego, najważniejszą częścią imprezy jest konkurs. Wynika to z faktu, że tu właśnie rodzą się artystyczne zjawiska, że ten festiwal bywa często albo pierwszym znaczącym występem zespołów, albo – wśród wielu innych – występem przełomowym. Potwierdzają to sami wykonawcy, potwierdza publiczność, a opinie te weryfikuje czas, gdy okazuje się, że artyści stawiający wspomniane pierwsze ważne kroki na festiwalowej scenie, stają się szybko klasykami gatunku – odnosząc nierzadko i sukcesy zagraniczne",
-------------------------------------------
Oto Jury Konkursu Muzyki Folkowej "Nowa Tradycja" 2024!
PRZEWODNICZĄCA: Joanna Słowińska – wokalistka, laureatka Konkursu Muzyki Folkowej NT
Pieśniarka i skrzypaczka o niezwykłej charyzmie scenicznej, obdarzona silnym głosem, śpiewająca rzadko już używaną ludową techniką "głosu białego", współzałożycielka grupy folkowej Muzykanci. Współpracowała z Zygmuntem Koniecznym, ale najważniejsze dokonania zapisała na własnym koncie. Jedną nogą stoi w świecie muzyki etnicznej, drugą w filharmonii. Z kilkoma różnorodnymi projektami jeździ po świecie, w programy tradycyjnych pieśni wpisując własne utwory. Urodziła się w 1971 roku w Strzelcach Krajeńskich. Śpiewu i gry na skrzypcach uczyła się w domu, od rodziny, ale też w szkole muzycznej. Ukończyła Akademię Muzyczną w Poznaniu (Wydział Rytmiki). Razem ze swoim mężem Janem była współzałożycielką zespołu Muzykanci, z którym w 1999 roku zdobyła (swoje pierwsze) Grand Prix festiwalu Polskiego Radia Nowa Tradycja.
Sylwia Błażej – muzykolożka, choreografka, Narodowe Centrum Kultury
Kolejna członkini jury to absolwentka muzykologii oraz dyplomowana choreografka tańca ludowego. Przez lata związana z radiową Czwórką (wcześniej radio Bis, Euro) i Dwójką. Pracowała w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina przy organizacji m.in. festiwalu Chopin i jego Europa oraz I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych. Pomysłodawczyni oraz koordynatorka organizowanego przez Narodowe Centrum Kultury Ogólnopolskiego Konkursu dla Szkół Podstawowych Piątka z narodowych, którego celem jest propagowanie polskich tańców narodowych. Od 2018 roku pracuje w NCK przy organizacji i produkcji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie. W latach 2014-2018 publikowała teksty na łamach magazynu Presto.
Siedmioro jurorów oceniać będzie występy artystów w trakcie dwóch dni przesłuchań,
Piotr Kędziorek – redaktor naczelny RCKL, dyrektor redaktor naczelny Programu 2 Polskiego Radia
Etnograf. Pracuje w Polskim Radiu od 1994 roku. Autor audycji o tematyce dotyczącej polskiej i zagranicznej muzyki ludowej oraz kultury tradycyjnej. W Polskim Radiu Programie Drugim jest redaktorem prowadzącym piątkowy magazyn „Źródła“ oraz poranne audycje radiowe. Współtwórca Radiowego Centrum Kultury Ludowej oraz organizator i uczestnik ekspedycji do Polaków na obczyźnie m.in. w Kazachstanie, Ukrainie, Rumunii, czy Gruzji.
Marcin Kusy – dziennikarz muzyczny, Jedynka
Dziennikarz muzyczny, kierownik redakcji muzycznej w Programie 1 Polskiego Radia, prezenter radiowy wcześniej związany ze stołecznym Radiem Kolor i Radiem Warszawa Praga. Prowadzi m.in. „Muzyczną Jedynkę”, ale także akcje specjalne, koncerty czy wydarzenia organizowane przez Polskie Radio. Pochodzi z Lublina.
Marcin "Duże Pe" Matuszewski – muzyk, dziennikarz, Czwórka, Polskie Radio dla Zagranicy
Marcin "Duże Pe" Matuszewski to warszawski artysta znany głównie jako MC, działający solowo oraz w ramach zespołów Masala i Senk Że (a dawniej również w grupach Banda Tre i Cisza & Spokój). Znany jest również ze swych osiągnięć w dziedzinie freestyle'u (m.in. zwycięstwo w Wielkiej Bitwie Warszawskiej 2004 - najbardziej prestiżowym turnieju w kraju). To również dziennikarz muzyczny, związany m.in. z Czwartym Programem Polskiego Radia (łącznie przygotował ponad 500 autorskich audycji muzycznych dla Radia BIS, Radia Euro i Czwórki).
Maciej Szajkowski – muzyk, dziennikarz
Propagator muzyki folkowej i kultury etnicznej. Współzałożyciel i członek licznych zespołów polskiej sceny world music/folk (Kapela ze Wsi Warszawa, R.U.T.A., wcześniej Village Kollektiv, Masala) i punk-rockowych (Antidotum), do 2023 stały współpracownik IV Programu Polskiego Radia (prowadził tam pasmo FOLK OFF!. Obecnie jest prowadzącym audycji Folk ONe w Programie I Polskiego Radia.
Ewa Szczecińska – dziennikarka muzyczna, Program 2 Polskiego Radia
Dziennikarka radiowa, krytyk muzyczny, pracuje w Programie II Polskiego Radia, publikuje w „Ruchu Muzycznym” i „Tygodniku Powszechnym”. Muzyka to dla niej dźwięki ułożone w najrozmaitszych konstelacjach: kreacja naszych wyobrażeń o świecie, wszechświecie, naturze i nas samych. By zgłębić jej moc - życia z pewnością nie starczy. Ale ciągle coś pcha by szukać: w czasie i w przestrzeni; w wiekach średnich, wczoraj i dziś; na fortepianie, koto, drumli i syntezatorze...
--------------------
Przesłuchania konkursowe odbędą się 17 i 18 maja 2024, w studiu koncertowym Polskiego Radia im. w. Lutosławskiego. WSTĘP WOLNY.
19 maja natomiast zapraszamy na Koncert Laureatów.
Sfinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Partnerami konkursu są: Narodowe Centrum Kultury, Samorząd Województwa Mazowieckiego, Narodowi Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.